Kirjoittaja Aihe: 5008 - Stop start ei käynnistä autoa ja led päiväajovalot vilkkuvat  (Luettu 5354 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Olisihan tuo umpioiden hinta mukava kuulla...

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Olisihan tuo umpioiden hinta mukava kuulla...
En ole varma noista 5008 malleista, mutta ainakin Full LED valaisin maksa merkkiliikkeessä jonku 1600-2000€. Tarvikkeena, mutta alkuperäisen Valeon valmistama n. 700-900€. Käytettynä eBaystä (hyväkuntoisena) joku n. 500€. En muista tuliko noissa kaikissa uutta ballastia. Käytetyissä usein mukana ballastit.

Ballasti maksaa uutena noin 750€ ja käytettynä noin 100-200€ joka tuossa oli varmaankin viallinen. Toinen vaihtoehto on se että valaisimeen on päässyt niin suuri määrä kosteutta jostain rakosesta tai halkeamasta joka on rikkonut ballasti . Tietty aina varmempi/parempi uusia koko valaisin kuin pelkkä ballasti. On valaisin on rikki niin helposti rikkoo sitten sen uudenkin ballastin.

Niin itse asiaan. Omassa autossa olikin yksi kiristinrulla (alempi/pienempi) rikki. Siinä oli sekä rullan ruuvin jengat rikki (pyöri tyhjää) että jousi rikki. Ihme että pyöri niinkin nätisti ettei silmällä huomannut mitään vikaa. Olisi toisin sanoen voinut hajota kappaleiksi hetkenä minä hyvänsä. Ajattelin akuutin tarpeen takia tilata kiristinrullan merkkiliikkeessä, mutta suolainen (jopa merkkiosaksi) 260€ hinta laittoi takapakkia.

Tilasin alemman kiristinrullan 60€ ja 12€ posteilla pikana Sparetosta (Viro) viime torstaina. Tänään maanantaina kävin noutamassa ja vaihtamassa osan (itse). On noin 1-1,5h homma kun pitää purkaa muovisuojus sisälokasuojan kautta. Tuli ostettua turhaan 20€ hihna jonka epäilin olevan liian venynyt. Tulipa sekin vaihdettua. Nyt taas toimii Start&Stop :)
« Viimeksi muokattu: 29.03.2021, 19:08:39 kirjoittanut am_tiainen »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport


Niin itse asiaan. Omassa autossa olikin yksi kiristinrulla (alempi/pienempi) rikki. Siinä oli sekä rullan ruuvin jengat rikki (pyöri tyhjää) että jousi rikki. Ihme että pyöri niinkin nätisti ettei silmällä huomannut mitään vikaa. Olisi toisin sanoen voinut hajota kappaleiksi hetkenä minä hyvänsä. Ajattelin akuutin tarpeen takia tilata kiristinrullan merkkiliikkeessä, mutta suolainen (jopa merkkiosaksi) 260€ hinta laittoi takapakkia.

Tilasin alemman kiristinrullan 60€ ja 12€ posteilla pikana Sparetosta (Viro) viime torstaina. Tänään maanantaina kävin noutamassa ja vaihtamassa osan (itse). On noin 1-1,5h homma kun pitää purkaa muovisuojus sisälokasuojan kautta. Tuli ostettua turhaan 20€ hihna jonka epäilin olevan liian venynyt. Tulipa sekin vaihdettua. Nyt taas toimii Start&Stop :)

Hyvä juttu ja parempi, jos teet aiheen ja kuvallisen ohjeen varaosakoodeineen. Vaikka pysyn kaukana 5008ista, niin muille hyödyksi olisi. Mode, putsaatko tätä vaikka on hyvä juttuna...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Ahmamies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Olisihan tuo umpioiden hinta mukava kuulla...

Umpioiden hinta olisi ollut 1300€ Kpl. Näitä ei kuitenkaan vaihdettu, vaan ledien ainoastaan led moduulit molemmille puolille. Hain auton ja laitoin valot auto- asennolle, päiväajovalot vilkkuivat vieläkin. Eli vika ei poistunut.

Huolto on yhteydessä tehtaaseen, jos sieltä saataisiin ohjeita mitä koitetaan seuraavaksi.

Ahmamies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Nyt vaihdettiin sulakeboksi. Vika ei poistunut.

Huolto on yhteydessä tehtaaseen, jos sieltä saataisiin lisäohjeita.

Jotenkin tuntuu, että päiväsaikaan automatiikka ei toimi oikein ja voisiko liittyä siihen ettei auto tunnista valoisuutta oikein.

Harmillinen vika, koska muuten auto on erittäin mukava ajaa ja kaikki toimii kuten pitää, paitsi nuo päiväajovalot.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Tyypillistä 2000-luvun autonkorjausta.

Ahmamies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Niin se aika vaan menee. Kiristin alkaa taas olemaan loppu. Voiko tosiaankin olla näin, että kiristin / hihna ei kestä tuota start and stoppia ja tämän saa uusia reilun vuoden välein vai onkohan tähän tulossa vahvempaa osaa?

Silmällä näkee selvästi, miten kiristin vatkaa ja hihna vinkuu kun yrittää sammutuksen jälkeen käyntiin kun nostaa jalan jarrupolkimelta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Varmaan jossain määrin tarpeellinen tuo start&stop, maailmaa pitää yrittää pelastaa, mutta kyllä se ainakin mulla on ollut yleensä pois päältä omissa ajoissa, sammuttelee turhaan kun ei osaa lukea ajatuksia.

Asiaan, joskus aikoinaan HDin hihnan kiristin väpätti kun hihna pyörä oli hajonnut. Olisin kyllä ton osan kestosta yhteydessä myyjään, olettaisin itse että sen pitäisi kestää yli vuoden ja vähän reilummin kilometrejä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Silmällä näkee selvästi, miten kiristin vatkaa ja hihna vinkuu kun yrittää sammutuksen jälkeen käyntiin kun nostaa jalan jarrupolkimelta.

Jos rakenne on, että on alumiinisilmukat ja jousi välissä, niin kiinnityssilmukan reikä mahdollisesti kulunut soikeaksi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -