Kirjoittaja Aihe: 508 - THP leikkasi kiinni  (Luettu 15288 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #45 : 15.01.2022, 22:15:04 »
Peukalon sormenjäljen verran siinä jälkiä on. Eihän ne hirveän syviä, mutta sijaitsevat kuitenkin yläpäässä, jossa puristusta eniten tarvitaan.

Jos olisi oma talli ja vaihtoauto, voisin porauttaa koneen ja panna Kolbensmidtin tai Mahlen männät, luulisi öljynkulutuksen hiipuvan. Mutta onko Kolbensmidtiä tai Mahlea enää olemassakaan kun täysremontointi on vähentynyt maailmassa.

Nurmi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #46 : 15.01.2022, 23:03:26 »
Onhan tuo 0,7 l/1000 km ihan posketon öljyn kulutus. Se on 5 kertaa öljytilavuuden verran huolto-ohjelman mukaisella vaihtovälillä.

On toki, mutta ilmeisen normaali. Vuonna -17, kun tuohon takuun piikkiin tekivät toimenpiteitä, että öljynkulutus asettuisi, niin raja-arvo oli jotain 2-3 dl. Pari vuotta myöhemmin raja oli jo nostettu johonkin 6-7 desiin ja tänä päivänä mahdollisesti enemmänkin. Riesaksi asti siis takuuseen noita mennyt ja sitenhän ne vähenee, kun rajaa nostetaan riittävän ylös.

Nurmi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #47 : 15.01.2022, 23:23:32 »
Jos olisi oma talli ja vaihtoauto, voisin porauttaa koneen ja panna Kolbensmidtin tai Mahlen männät, luulisi öljynkulutuksen hiipuvan.

Halpaahan porauttaminen olisi. Koko lohkon irtisaanti ja takaisin asentaminen ymmärtääkseni kestäisi helposti 10h, jopa lähes 20h, niin sen myötä tulisi hintaa toimenpiteelle aivan liikaa, jos itse joutuu kaiken maksamaan. Hoonaus onnistuu paikallaan, poraus minulla olevan tiedon valossa ei. Koneistaja oli käynyt sylinteriä katsomassa ja todennut, että hoonaus ei tuohon riitä.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #48 : 16.01.2022, 00:58:13 »
Siinähän on alumiinilohko ja sylinteriputket. Eikö ne putket ole vaihdettavissa vai onko se mahdoton vaihtaa ottamatta konetta pois autosta?

Nurmi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #49 : 16.01.2022, 09:50:50 »
Siinähän on alumiinilohko ja sylinteriputket. Eikö ne putket ole vaihdettavissa vai onko se mahdoton vaihtaa ottamatta konetta pois autosta?

Tämä oli uusi tieto, että on putkitettu. Kyllä on putket vaihdettavissa, mutta siitä en taas tiedä onnistuuko paikallaan. Jos onnistuu, niin sittenhän tuon saa vielä pikku rahalla kuntoon.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #50 : 16.01.2022, 10:39:21 »
Paskat siinä mitään sylinteputkia on. Siinä pitäisi olla selvä ura sylinterien välissä. Sellainen kuin TU koneessa on. Ei ollut männästä kuvaa. Eiköhän siinä ole käynyt ihan vain  niin, että on suutin tai joku muu aiheuttanut laihalla käymisen. Männän alumiini eltaantunut ja joku röpö ollut kromauksessa ja sitten hinkannut sitten ittensä kiinni. Siis tuohan ei ole varsinainen kiinnileikkautuminen jossa lähtee kunnolla materiaali liikeelle. Tuossa ei oikein muuta ole kuin silittää naarmut ja katsoo että miten syvät on ja käytetty mäntä. Sehän kyllä toimii. Siis voihan neloskoneella ajella pitkät pätkät vaikka ei olis yhdessä männässä purituksia juuri lainkaan. Ja tuossa kuitenkin jonkulaiset paineet saisi. Muutenhan siinä pitää hommata uusi lohko. Eiköhn tuo ole sama kuin sahoissa että niissä on kromi suoraan alumiinissa. Yksihän siinä voi olla, että materiaalissa on joku tihentymä ollut ja se on ahdistanut siitä yhdestä kohtaa. Tuonahn voi laittaa ihan paikoillaan vaikka on hankala. Jos kansi on kunnossa niin eihän se nyt ihmeitä sitten maksa. Mitä siinä pitää mitään takuita alkaa vinkumaan kun kyllähän tuo on ihan normi kulumaa ja huonoa tuuria ja niin eespäin.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #51 : 16.01.2022, 10:47:02 »
Kyllä nuo koneet on korjaamattomia tuollaisen vaurion osalta. "Uusi" kone tilalle on ainut vaihtoehto.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #52 : 16.01.2022, 12:18:34 »
Näyttäisi olevan kuiva putki mikä tarkoittaa ohutseinämäistä putkea joka on luultavasti ruostunut kiinni alumiiniin. Olen Perkinsin trukkimoottoriin joskus vaihtanut kuivat putket, siinä oli tietysti valurautalohko. Jos putki irtoaa, on seuraava ongelma saada selville männän paino, sen pitää aika tarkasti painaa yhtä paljon kuin muut männät.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #53 : 16.01.2022, 13:42:14 »
Näyttäisi olevan kuiva putki mikä tarkoittaa ohutseinämäistä putkea joka on luultavasti ruostunut kiinni alumiiniin. Olen Perkinsin trukkimoottoriin joskus vaihtanut kuivat putket, siinä oli tietysti valurautalohko. Jos putki irtoaa, on seuraava ongelma saada selville männän paino, sen pitää aika tarkasti painaa yhtä paljon kuin muut männät.

Ei tuossa ole irtoputkea, sylinteriputki on jätetty alumiinivalun sisään. Ja koneistettu samalla kuin muu lohko. Tai alumiininen sylinteri on pinnoitettu.

Miltä sylinterikansi näyttää, sulaneen männän palotilasta?
« Viimeksi muokattu: 16.01.2022, 13:46:40 kirjoittanut imaS »
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Nurmi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #54 : 16.01.2022, 14:06:50 »
Kiitokset korjauksista, ei siis olekaan putkitettu.

Ei koneistaja eikä korjaamokaan suositellut tuolla sylinterillä ajamista ilman porausta, koska turbo ja jäljet yläpäässä. Jos kuitenkin kokemusta on tai tiedossa on, että nuo eivät ole este, niin kyllähän minä sen sitten hoonauksella ja uudella männällä kasattavaksi pyydän.

Kannesta ja muistakin pyydetyistä käyn ottamassa kuvia huomenna.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #55 : 16.01.2022, 14:21:16 »
Ei tuossa ole irtoputkea, sylinteriputki on jätetty alumiinivalun sisään. Ja koneistettu samalla kuin muu lohko. Tai alumiininen sylinteri on pinnoitettu.

Miltä sylinterikansi näyttää, sulaneen männän palotilasta?

Jos putki on valettu alumiinin sisään, kuinka lämpölaajeneminen sopii yhtälöön?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #56 : 16.01.2022, 17:09:16 »
Voi hyvinkin olla että putki ei ole mitenkään vaihdettavissa, mutta kuvista (joita löytyy netti pullollaan) näkee että putket siellä on.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #57 : 16.01.2022, 18:52:23 »
Kun katsoo noita alkupuolella olevia kuvia niin näyttäis siltä että kaikki neljä sylinteriä olisivat yhtä pakettia eli vaihdettava osa olisi koko neljän pytyn sylinteriryhmä. Eli yksittäistä ei voisi vaihtaa.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #58 : 16.01.2022, 19:25:42 »
Minä olen sitä mieltä että se on kromattu ja joku Nikasil pinnoitus alumiinissa. Kyllähän se jos olisi kuiva putki, niin ei sekään ihan paperia voi sentään olla, ja se on kyllä harvinaisempi. Kovasti Veikot veikkailee. Vertaisin tuota sahan sylinteriin ja siellähän menee paljon huonompikin sylinteri. Kun räjätyskuvaa katselee niin siellä mitään putkia ole vaikka kuinka jankkaa. Tokihan voin olla väärässä. Mutta kyllä ihmettelisin että tuohon olis jotenkin putki valettu tai jotenkin uitettu. Uusi lohko näkyy olevan kaksi ja puolisataa. Mutta tuokin kyllä menee, kun vain uuden männän laitaa. Sahan sylinterin voi kyllä hiottaa jos ei mahottomia naarmuja ole. Se pitää olla vain oikea hoonaustyökalu ja silloin se pitää olla lohko irti. Sellainen hooni mikä kairaa suoraan ja siihen saa tietyn paineen. Näin olen koneistajan suusta kuullut. Olen itse hoittanut sahan sylinteriä ja siitä tulee kyllä uuden veroinen. Tuo on samantyyppinen. Siinä on varmaan varaa pinnoituksessa sen verran että naarmut saa pois tai ainakin riittävän sileäksi.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2022, 19:34:29 kirjoittanut PeugeotDriver »

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #59 : 16.01.2022, 22:19:26 »
Tuolla vanha lehdistötiedote. Siinä mainitaan "cast-in grey-cast iron liner".

https://www.motoringfile.com/2004/12/14/new_mini_38_psa_engine_range_in_detail
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01