Auto: 2012 508 SW 2,2 HDi DW12C
Onko jollain kokemusta tai ideaa miten korjata kun polttoainesuodatinta vaihtaessa meni yksi letkun liitoksista rikki?
Näitä erinäköisiä huoltoepäystävällisiä liitoksia jo useita kertoja avanneena onnistuin (viimein) rikkomaan yhden, kuvassa valkoisen letkun suodattimen puoleisen päädyn muovisen liittimen. Osia lensi jonnekin. Ja ei ehkä liity asiaan mutta aina ennen Purfluxin suodattimia käyttäneenä nyt kokeilin Kolbenscmidtiä.
Letku kuitenkin pysyi suodattimessa ja kiireessä oli pakko kokeilla pysyykö. Ja pysyihän se ilman ongelmia about 3000 km.
Sitten motarilla vakkari päällä 120 km/h vauhdissa vikailmoituksia ja sammutti moottorin. Sivuun vaan ja hetken kiroiltuani starttasin ja ajoin seuraavalta rampilta pois. Muutaman starttauksen ja 10 min tauon jälkeen ei enää vikavaloja.
100 km kotiin ja vikakoodien lukuun:
P0087 vika laitteella Virtaussäätimen ohjaus
vian kuvaus yhteispaineputken mitattu paine alle ohjearvon
laskin vian ilmestymisestä 41283845 1/10 s
kilometrimäärä 244823 km
moottorin käyntinopeus 8330 r/min
ajoneuvon nopeus 47 km/h
polttoainepaine 5891100 mbar
virtausmittarin määrä/maksimimäärä -suhde 181830 Mm3/s
polttoaineen lämpötila 158 C
Yhteispaineputken ohjepaine 24876970 mbar
kaasupolkimen asento 226 %
polttoainemäärän säätöpumpun ohjearvo 0 mA
Polttoaineen paineen säätöpumpun ohjearvo 3 %
P0094 Vika-polttoainepiiri
vian kuvaus epäyhtenevyys polttoaineen paineessa, kun virtaussäädin tai paineensäädin on liian auki
laskin vian ilmestymisestä 41283857 1/10 s
kilometrimäärä 244823 km
moottorin käyntinopeus 8358 r/min
ajoneuvon nopeus 48 km/h
polttoainepaine 335600 mbar
virtausmittarin määrä/maksimimäärä -suhde 145990 Mm3/s
polttoaineen lämpötila 158 C
Yhteispaineputken ohjepaine 24877971 mbar
kaasupolkimen asento 200 %
polttoainemäärän säätöpumpun ohjearvo 0 mA
Polttoaineen paineen säätöpumpun ohjearvo 3 %
P3024 Polttoaineen painesäätimen ohjausvika
vian kuvaus Paine ohjearvoa matalampi
laskin vian ilmestymisestä 41283970 1/10 s
kilometrimäärä 244824 km
moottorin käyntinopeus 7422 r/min
ajoneuvon nopeus 42 km/h
polttoainepaine 5248800 mbar
virtausmittarin määrä/maksimimäärä -suhde 115270 Mm3/s
polttoaineen lämpötila 158 C
Yhteispaineputken ohjepaine 24614907 mbar
kaasupolkimen asento 142 %
polttoainemäärän säätöpumpun ohjearvo 16000 mA
Polttoaineen paineen säätöpumpun ohjearvo 3 %
Hulluja lukuja? Kierrokset, polttoaineen lämpötila, kaasupolkimen asento jne.
No, poistin nuo ja ajo on jatkunut taas parisen sataa kilometriä. Epäilen johtuvan ilmavuodosta, kun tuossa letkussa näkyy ilmaa vaikka käsipumpulla kuinka pumppailisi.
Siis alkuperäiseen kysymykseen: Onko ajatusta saisiko jostain tuota käsipumpun ja suodattimen välistä valkoista letkun osaa erikseen?
Toisen kuvan osa nro 8 eli 1574JN maksaa n. 150 €, mutta siinä mietityttää eniten kuinka työläs se on vaihtaa.
Nyt ei uskalla irrottaa ja vaihtaa suodatinta.