Kirjoittaja Aihe: Lisä akun funktio  (Luettu 857 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Lisä akun funktio
« : 19.10.2022, 19:05:24 »
Auto kävi tänään huollon ihmeteltävänä kun toi sähkövetojärjestelmän virheilmoitus tuli taas pari kertaa. Pikkuakun (takana) jotkin liitokset oli "todella löysällä" ja lopuksi paljastui, että koko pikkuakku on sökö. Ei ota vastaan virtaa täydeksi asti. Liekö löysät liitokset rikkoneet akun, mutta pääasia, että vika löytyi.

Olettaisin että hybridissä "pikku akku" samaan tapaan kuin tuossa dieselissä ainoa akku. Mulle on nyt kolmen vuoden aikana kerran akku uusittu ja nyt tuntuu olevan sama tilanne. Ei lataa täyteen ja pahoin pelkään, että kunnon pakkasilla on täysin mykkä. Olis kyllä kiva tietää onko vika akun merkissä vai autossa. Edellisen akun vaihdon jälkeen oli ajettu reilu tonni ja huollossa sanoivat, että akku kaipaa latausta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 751
Vs: Lisä akun funktio
« Vastaus #1 : 19.10.2022, 23:26:01 »
Monissa uudemmissa autoissa akun lataus pidetään tietoisesti vajaana, joissakin varaustila on rajoitettu enintään 70% tasoon. Akkua ladataan vain moottorijarrutuksen aikana polttoaineenkulutuksen eli hiilidioksidipäästön pienentämiseksi. Akun vajaana pitämisen haittapuoli on ettei akun kestoikä ole kuin korkeintaan puolet aikaisemmasta että se siitä säästöstä.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: Lisä akun funktio
« Vastaus #2 : 20.10.2022, 08:36:48 »
Mikä tuon pikku akun tarkoitus on? Auton starttiakku?

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: Lisä akun funktio
« Vastaus #3 : 20.10.2022, 11:41:02 »
Tossa lataushommassa on kyllä sotkeuduttu turhaan näppäryyteen. AGM akkuja puolustetaan sillä, että niissä on jopa kolmikertainen käyttöikä. Ei nyt tuu mieleen yhtään lyijyakkua joka olisi ollut ihan valmis puolessa vuodessa jos AGM ikä on se puolitoista vuotta.

Normi akun perässä on auton kaikki perussähkö. Esim. Teslassakin on pikkuakku ja auto on ihan mykkä jos se tyhjenee.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: Lisä akun funktio
« Vastaus #4 : 20.10.2022, 19:32:12 »
Sen verran opin tänään, että eipä taidakaan olla 508:n alkuperäis akku AGM vaan EFB.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Lisä akun funktio
« Vastaus #5 : 21.10.2022, 07:03:18 »
Onkohan tulossa vielä aika, kun Webastot kielletään ympäristösyihin vedoten? Veskun 508in akkua pitäisi säännöllisesti latailla erillisellä akkulaturilla, uusi akku Vartan mallistosta AGM tai muukin käy. Tuttu juttu Webasto-kuvioissa, että akku porsii 3-4 vuoden välein ja pikastartterri on kontissa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Lisä akun funktio
« Vastaus #6 : 21.10.2022, 08:00:49 »
Webasto kuluttaa sähköä kuitenkin ensisijaisesti sisäpuhaltimen takia, ja se nyt lopulta on se mikä akun tappaa riippumatta siitä miten paljon sitä polttomoottorilla ladataan. Ei tuo nyt ole ensimmäinen eikä viimeinen auto missä webasto syö akun parissa vuodessa. Mulla on ollut näitä pösöjä jokunen, yhdessäkään ei ole ollut webastoa eikä yhteenkään ole tarvinnut vaihtaa akkua sitten vuoden 2007, ovat kestäneet parhaimmillaan jopa 6½-vuotta / 222 tkm, akku oli alkuperäinen kun auto lähti vaihtoon.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: Lisä akun funktio
« Vastaus #7 : 26.10.2022, 10:45:38 »
Webasto kuluttaa sähköä kuitenkin ensisijaisesti sisäpuhaltimen takia, ja se nyt lopulta on se mikä akun tappaa riippumatta siitä miten paljon sitä polttomoottorilla ladataan. Ei tuo nyt ole ensimmäinen eikä viimeinen auto missä webasto syö akun parissa vuodessa. Mulla on ollut näitä pösöjä jokunen, yhdessäkään ei ole ollut webastoa eikä yhteenkään ole tarvinnut vaihtaa akkua sitten vuoden 2007, ovat kestäneet parhaimmillaan jopa 6½-vuotta / 222 tkm, akku oli alkuperäinen kun auto lähti vaihtoon.
Taitaa olla sattuman sanelemaa. Mulla Expertin akku meni vaihtoon parin vuoden jälkeen. Citikan C4:ssä on alkuperäinen akku vuodelta 2011. Tässä autossakin on uudesta asti ollut Webasto kovassa käytössä talvikautena.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: Lisä akun funktio
« Vastaus #8 : 26.10.2022, 13:25:32 »
8 vuotta taisi kestää Boschilainen perus tarvikeakku Boxerissa. Parina viimesenä vuonna lämmitystä ilman puhallusta ja viimeisenä talvena Webastokin vähän nikotteli, kun akku "huono". Startti-akkuna olis toiminut luultavasti vielä vuosia. Ikinä ei jäänyt käynnistymättä.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...