Kirjoittaja Aihe: 406 - ew10j4 nykii 70 c lämpötilassa  (Luettu 965 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Decca

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
406 - ew10j4 nykii 70 c lämpötilassa
« : 12.01.2023, 09:05:55 »
Auto: 406 2004 EW10j4

Moottori talvisin temppuilee: moottori nykii n.70c lämpötilassa 1k-2k kierrosalueella, kylmänä tyhjäkäynti vatkaa niin, että koko auto heiluu. Sammuilee itsekseen vauhdissa tai parkissa. Lukuisia vikakoodeja liittyen suuttimiin, ecun sähkönsyöttö releeseen, sytytykseen yms.

Tähän mennessä tehtyä:
BSM 5 sulakeboksi vaihdettu toiseen käytettyyn.
-Tällä hävisi yllättävät sammumiset ja kaikki muut vikakoodit paitsi 1. suutin open loop ja short circuit to +
Suuttimet vaihdettu.
Ei vaikuttanut mitenkään vaikka useat suuttimet antoivat vikakoodia merkinnällä open loop ja short circuit to +
EGR venttiilistä johto irti.
-Ei vatkaa kylmänä tyhjäkäyntiä samalla lailla enää.

Tulppia ja sytkäkasettia vaihdettu
- ei vaikutusta.
Moottorin lämpötila-anturi vaihdettu
- ei vaikutusta.
Mappi ja tyhjäkäynti vaihdettu
- ei vaikutusta.

Jäljellä on siis nykiminen, joka tapahtuu nähtävästi vain koneen lämpenemisen aikana. Onko tuttua?





megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 406 - ew10j4 nykii 70 c lämpötilassa
« Vastaus #1 : 12.01.2023, 09:44:19 »
Samasta moottorista kokemusta Citroen C5.

Talviajossa 0W-30 öljyt ja aina moottorin esilämmitys. Ajoonlähtö heti käynnistyksen jälkeen. Kesällä moottorin tutinaa (heiluntaa) ei juuri ilmennyt. Vika johtuu venttiilien nostimista ja alkaa kylmänä, kun lisäilmapumppu sammuu, eli liikkeelle kannattaa lähteä heti, eikä odotella alkavaa tutinaa. Näin oli ainakin sitikassa.

Tulppien kätkiväli suositus oli 0,8 --> 1,1 mm, eli isommalla kärkivälillä vähempi (jos ollenkaan) pientä nykimistä lämpimänä.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Decca

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 406 - ew10j4 nykii 70 c lämpötilassa
« Vastaus #2 : 12.01.2023, 10:13:56 »
Kesäsin toimii kuin unelma. Talvisin tuo tutina johtuu ilmeisesti juuri tuon egr ja lisäilma järjestelmän huonosta toiminnasta.  Hydrauliset nostimet olen tähän vaihtanut jakoremmin vaihdon yhteydessä, ei vaikuttanut yhtään mihinkään.

Itseäni lähinnä kummastuttaa enää tuo terävä nykiminen 1000-2000rpm alueella kaasua painaessa, ei anna edes vikakoodia siitä aina(jos antaa niin silloin 1. injector open loop ja short circuit to +.
 EGR ja lisäilma järjestelmän toimintaa en tunne niin tarkkaan mitä tekevät n.70 asteen kohilla.
Epäilen, että egr ei silloin enää ole auki, jos sen olemassa olo perustuu vain koneen nopeampaan lämmittämiseen.

1. suutin "pätkäsyyn" "oikosulku ja johto poikki" koodi samaan aikaan vaikuttaa liittyvän johonkin signaalin tai sähkön häviämiseen hetkellisesti.
BSM boksi vaihdettu niin ecun rele se ei enää voi olla, kun sen koodia ei enää tule. Ja moottori pysyy käynnissä nykimisestä huolimatta.
1. suutin taitaa vetää perässään koko joukon moottorin eri antureita. Epäilen tällä hetkellä tuota kampiakselin tunnistinta koska sille on tyypillistä oireilla lämpötilojen mukaan. En muutakaan keksi itse tällä hetkellä.


jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 406 - ew10j4 nykii 70 c lämpötilassa
« Vastaus #3 : 12.01.2023, 12:39:53 »
Mulla oli ew7 koneessa sama ongelma. Noin 70 asteessa alkoi todella ärsyttävä pätkiminen 1000rpm-2000rpm alueella. Kylmänä toimi normaalisti. Vika oli EGR venttiili. Hommasin ebaysta EGR venttiilin tulppauslätkän, joka estää EGR:n mekaanisen toiminnan, säilyttäen kuitenkin sen olemassa olon systeemissä. Eli johtoa ei irroteta vehkeestä, ainoastaan toiminta estetään. Loppui nykimiset heti eivätkä ole palanneet. Itsekin etsin vikaa suuttimista ja ties mistä antureista ja kaasuläpistä ja tulpista ja ecuista. Vaikea sanoa onko sulla sama homma, mutta koita tehdä jostain pellistä sopiva pala ja tulppaa sillä EGR. Ei ole ainakaan hintava operaatio jos ei satukkaan auttamaan.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 406 - ew10j4 nykii 70 c lämpötilassa
« Vastaus #4 : 12.01.2023, 20:50:49 »
Onko maadoitukset käyty läpi? Maadoitus tapahtuu kenkien kierteen kautta joka voi olla hapettunut. Kengän ja korin välissä on maali. Huonoimmassa tapauksessa kaapeli voi olla täysin hapettunut kaapelikengän sisältä.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Decca

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 406 - ew10j4 nykii 70 c lämpötilassa
« Vastaus #5 : 13.01.2023, 09:12:49 »
Kaikki konehuoneen maadoitukset laitettu uusiksi liittimien ja maapisteiden osalta.

Eilen tein:
- tulppasin EGR kanavat peltilätkällä. (ei vaikutusta kylmänä tyhjäkäynti hytkymiseen)
- Putsasin kampiakselin asentotunnistimen, oli törkyinen, ruostepölyä yms. About 4k ohm ja kyseessä induktiivinen anturi, 2-napanen.
- Vaihdoin sytkäkasetin taas (2kpl joita olen kierrätellyt tässä)
- Vaihdoin tyhjäkäyntisäätimen (sama homma)

Oireet:
Kylmänä toimii kuin unelma, järjetöntä! Mutta raju nykiminen lämmetessä vaihtui lämpimänä pehmeämpään nykimiseen.
Elikkä nyt nykiminen tapahtuu vain tavoite lämpösenä 90c 2000rpm +-500 ja on hyvin lievä oireinen.
Ajelin pari päivää ilman, että EGR olisi ollut sähköissä (vena kiinni) ja silloin esiintyi terävää nykimistä.
Tilasin tuon kampiakselin asentotunnistimen. Epäilyt vain vahvistuvat sen osalta, kun vika jäi vihdoin päälle ja on lämpötila riippuvainen. Koodia suuttimista yms ei enää anna.


EGR kuvailin eilen väärin. Ilmeisesti järjestelmä koneen ollessa matalalla kuormituksella käyntilämmöistä riippumatta. kierrättää pakokaasuja palotapahtumaan pidentääkseen sitä, laskee huippulämpötilaa, vähentääkseen Nox:eja. Koneen kylmänä hytkymiseen ja tutinaa täytyy lähestyä muilla tavoilla.


megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 406 - ew10j4 nykii 70 c lämpötilassa
« Vastaus #6 : 13.01.2023, 09:43:05 »
Onko imusarjan map-anturi putsattu? Ja mikä on tulppien kärkiväli?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Decca

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 406 - ew10j4 nykii 70 c lämpötilassa
« Vastaus #7 : 13.01.2023, 11:08:11 »
MAP antureita olen myös vaihdellut, en ole putsannut mitenkään niitä. (2kpl omistan ja molemmat mielestäni ehjät.)
Tulppien kärkiväli on mitä tulppatehdas ulos suoltaa. Kärkivälin säätö seuraavana.

Nyt kun muistelen niin nostajien vaihdon yhteydessä ihmettelin miten muutama nostaja ei tipahtanut kannen porauksen pohjalle vaan niitä piti hieman painaa, että sai ne menemään porauksen pohjalle asti.
Silloin kokeilin vain, että jokaista pystyy jotenkuten pyörittelemään kun ne ovat pohjassa, eroja niissä oli.



Decca

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 406 - ew10j4 nykii 70 c lämpötilassa
« Vastaus #8 : 18.01.2023, 09:02:59 »
Moi,

Uudella kampiakselin asentotunnistimella hävisi 1. injector open loop short circuit to positive.
Huonokuntoinen kampiakselin asentotunnistin ei herjaa itsestään vikakoodia mutta antaa monia muita vikoja ja ominaisuuksia moottorille. Nyt ei enää lämpimänä ole nykimistä ja moottorijarrutus kelaa aina tyhjäkäynnille asti ilman mitään 1200rpm random "hyllyjä", joissa selkeästi ennen antoi polttoainetta ja katkaisi moottorijarrutuksen. Myös vanhan anturin putsaaminen ruostepölystä muutti moottorin käytöstä. Osa on halpa & helppo vaihtaa, joten kannattaa se vaihtaa uuteen, jos moottorissa on outoja ominaisuuksia.

-Jos tuo kampiakselin asentotunnistin on huono aiheuttaa se yhdessä mahdollisen sylinterikannen valmistusvian kanssa vaikeuksia kylmällä moottorilla. Nostimet jumittaa kylmänä sylinterikannen omissa porauksissaan, käy huonosti kylmänä tyhjäkäyntiä ja vikakoodia tulee aivan mistä sattuu esim 1.suutin.

-Tässä autossa myös BSM B5 9650663880 sulakerasian sisällä olevat ecun releet aiheutti mysteeri sammumisia kylmällä ilmalla ilman minkäänlaista varoitusta. (viimeisimmät 406 kasattu uudempien PSA autojen osilla? Tähän rasiaan ei ihan joka seppä relettä vaihda...)

-Seuraavana 0w öljyillä koitan saada tuota kannen ongelmaa hallintaan. Jos joku on kantensa korjannut, korjauttanut tai vaihtanut niin saa kertoa kokemuksia kuinka kävi. Tai kylmäkäynti tutinalle löytyy venttiilikoneistosta joku muu syy, ohjurit yms? Luulisi mahdollisten väärien/tiukkojen toleranssien pikkuhiljaa hioutuvan, mutta ilmeisesti nämä eivät parane vanhetessaan.

Ja täsmennyksenä 1.5v ajan kaikki nämä viat ovat esiintyneet vain talvella, ei ikinä kesällä! Jäljelle jäi tuo ikuisuus ongelma; kylmän koneen tyhjäkäynti ilman vikakoodeja. Joten tämä casen voi sulkea.

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 406 - ew10j4 nykii 70 c lämpötilassa
« Vastaus #9 : 19.01.2023, 13:53:51 »
Tuo hytkyntä ja antipollution fault tuntuvat olevan EW10j4:n ongelma, kun kyseessä on moottorin 1. Euro 4 versio. Myöhemmissä moottoripäivitysversioissa, jotka eivät enää 406:een ehtineet, tuo ongelma on korjattu.

Tunnistan tehneeni samoja temppuja. Moottori on äärimmäisen kranttu sytytystulpille.

Moottorin kanssa pitää oppia elämään...
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 406 - ew10j4 nykii 70 c lämpötilassa
« Vastaus #10 : 19.01.2023, 14:20:16 »
Noihan on vielä oikeita bensamoottoreita THP:eiden yms. vuoden ihmemoottorien rinnalla.  8)
EW12 päällisinpuolisin samannäköinen, hytkyntää ja antipöllöjä siinä ei onneksi esiinny.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 773
Vs: 406 - ew10j4 nykii 70 c lämpötilassa
« Vastaus #11 : 19.01.2023, 20:55:22 »
Tuo hytkyntä ja antipollution fault tuntuvat olevan EW10j4:n ongelma, kun kyseessä on moottorin 1. Euro 4 versio. Myöhemmissä moottoripäivitysversioissa, jotka eivät enää 406:een ehtineet, tuo ongelma on korjattu.

Tunnistan tehneeni samoja temppuja. Moottori on äärimmäisen kranttu sytytystulpille.

Moottorin kanssa pitää oppia elämään...
Täällä nostaa käden yksi, kenen 10 vuotiselle 406 uralle ei osunut yhtään antipollution-ilmoitusta.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Decca

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 406 - ew10j4 nykii 70 c lämpötilassa
« Vastaus #12 : 12.08.2023, 14:48:05 »
017W01K1: Versio 0, 08/09/2000

Tämän bulletiinin mukaan, öljyn ylipaine kanava pitäisi tarkistaa ja mahdollisesti modata 1mm ---> 3mm.
Ajattelin tutkia öljypumpun seuraavaksi.
Hytkyntä alkaa n 10-30sek. kylmäkäynnistyksen jälkeen. Öljyllä menee hanska-arvioni mukaan se 5-10sek tavoittaa sylinterikansi. Joten liian korkea öljynpaine voi aiheuttaa nostimien muuttumisen liian koviksi, joka taas johtaa venttiilien kantamiseen ja surkeaan suorituskykyyn kylmillä öljyillä. Öljyn ylipainekanava voi myös olla tukossa, jonka takia vasta sitten, kun kylmät öljyt ohenevat alkaa paine laskea sellaiseksi, että venttiilit alkavat pitää...

Autolla nuoruudessaan ollut öljynvaihto 30tkm longlife hengessä, joka ei vähennä epäilyä öljykanavien törkyisyyteen.

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 406 - ew10j4 nykii 70 c lämpötilassa
« Vastaus #13 : 28.08.2023, 19:10:03 »
1,8 litraisessa oli ongelma, että kesällä sammui kuumana.  Kaasuläpän asentotunnistun vaihtoon, samoin tyhjäkäynninsäätömoottori. Aina mukamas toimi, sitten vaihtoon polttoainepumppu, samoin ecukotelossa ecun vieressä oleva säädin (mikä se sitten olikaan), vaihtoon myös lämpötilareleet. Sain ohjeita vaihtaa ilmamassa-anturi, muttei sitä löytynyt mistään. Lopulta joku vastasi tällä palstalla, että se on imusarjan alla. Peilin avulla se löytyi moottorin päällä rönöttäen kuin tavallinen moottoriperverssi.  Tarvitsin kaksi eri 10mm avainta, joissa lenkki hieman eri kulmassa. Siis kummallakin pääsi vuoronperään puolikkaan lenkin hamnasvälin 1/24 osan, kunnes pyöri sormin. Vika korjautui ainakin tässä 1,8 16v moottorissa. Ei enää sammuillut helteellä.

Decca

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 406 - ew10j4 nykii 70 c lämpötilassa
« Vastaus #14 : 29.11.2023, 22:06:09 »
Päivitystä:

Öljypumppu vaihdettu. Vanha pumppu oli käynyt aikaisemmin luultavasti merkkihuollon toimesta öljynpaineen ylipainekanavan porauksessa 1mm —->3mm. Huomasin siitä, että kahdet mäskit löytyi öjypohjan ja pumpun tiivistepintojen välistä ja reikää työstetty. Ylipaineventtiili oli myös jumissa.

Uudessa pumpussa ylimääräinen öljynpaine palaa suoraan öljypohjaan eikä jää pumppuun pyörimään niinkuin vanhassa. Ilmeisesti päivitetty, kun tajuttu tuo aikasempi ratkasu ei toimi kylmissä olosuhteissa jäykillä öljyillä.

Uudella  öljypumpulla vaikutti käyvän ilman hytkymistä. Palaan, jos ei onnistunut. Muussa tapauksessa mysteeri hytkyminen on nyt case closed.