Kirjoittaja Aihe: 308 - Vanne- ja rengaskoot  (Luettu 23774 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #15 : 20.03.2011, 15:26:43 »
Jos kaikkia akseleita jatkaisi n. metrin verran ulospäin, voisi autoon laittaa oikeastaan miten leveät ja suuret renkaat tahansa. Pyörien päälle voisi sitten asennella erilliset lokasuojat. Siinä olisi pikkuisen semmoista F1-meininkiä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #16 : 20.03.2011, 16:56:14 »
Kävin tuossa hieman mittailemassa ja katselemassa tarkemmin miten nuo alkuperäiset 16" vanteet 205 renkaalla istuu, ja lopputulos on se että nuo pyöränkaaret ovat varsin uittumaisesti suunniteltu. Kaaret pullistuu yläosasta rengasta hyvin voimakkaasti ulospäin, jolloin yläosa renkaasta näyttää painuvan hyvinkin syvälle auton sisälle mutta alaosasta renkaasta onkin aika hyvin kyljen kanssa linjassa. Eturengas tulee alaosassa ehkä jopa kylkilinjan yli edestä päin katsoen, mutta yläosa painuu edelleen hyvinkin paljon sisälle päin.

On muuten ihan sama juttu joka autossa nykyään.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 308 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #17 : 23.03.2011, 07:54:35 »
Näinhän siinä sitten kävi, että tilasin 7.5" leveät vanteet ET38:lla. Tämä tulee ulkoreunastaan samalle tasolle kuin alkuperäinen 7" ja ET32. Sisäreuna painuu sisäänpäin 12mm, tämän ei kuitenkaan pitäisi olla ongelma sillä alkuperäinen 18" vanne painuu 15mm sisäänpäin 16/17" vanteisiin verrattuna. Katsotaan miten istuvat alle kun saapuvat vai tarviiko viritellä spacereita väliin. Renkaan keskikohtahan tässä siirtyy melko paljon sisään päin, joten saa nähdä miten vaikuttaa ajettavuuteen. Ihan senkin tähden voi joutua spacerit laittamaan.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2011, 08:02:31 kirjoittanut Aksu »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #18 : 24.03.2011, 12:27:38 »
Kysymys viisaammille: Mulle on tarjottu 15" aluvanteita 308:iin, 4 x 108, keskireikä 65.1, vanteen leveys 7 tuumaa ja ET 14, tarkoitus ois laittaa ne nastarenkaille (195/65). Muuten jees mutta tuo ET taitaa olla liian kaukana alkuperäisestä (27) eli homma kaatunee siihen?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 308 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #19 : 25.03.2011, 06:44:57 »
Tämä ei ole kokemuspohjaista tietoa vaan teoria:

Alkuperäisiin 15" verrattunahan nuo tarjotut vanteet tulee ulospäin 13mm. Vertaisin kuitenkin niitä alkuperäisiin 18" vanteisiin, sillä ne vievät eniten tilaa leveyssuunnassa ja ne mahtuvat todistetusti pyörimään auton alla. Niihin verrattuna tarjottu vanne tulee autosta ulospäin 7mm. Eräs valmistaja kuitenkin myy 18" replica vanteita jotka tulevat alkuperäisiin verrattuna 10mm ulospäin, ja väittävät näidenkin mahtuvan auton alle. Tämän perusteella noidenkin luulisi mahtuvan. Renkaan keskikohta kyllä siirtyy huomattavasti, jolla voi olla vaikutuksia ajo-ominaisuuksiin. Itse etsisin vielä muitakin vaihtoehtoja.

ps. minulta saattaisi jäädä tuossa kevään aikana 16" alkuperäiset vanteet ylimääräiseksi joissa on päällä pirellin kesäkumit tai kitkat  ;)


308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #20 : 25.03.2011, 08:44:37 »
Autowiki: ET (saks. Einpresstiefe) eli offset on pyörän keskiviivan ja kiinnitystason (pyörännapa) välinen etäisyys. Jos kiinnitystaso on lähempänä vanteen ulko- kuin sisäreunaa on kyseessä positiivinen offset (=inset) ja päinvastaisessa tilanteessa negatiivinen offset (=outset). Offset tulee säilyttää mahdollisimman lähellä alkuperäistä, koska sen muuttaminen muuttaa auton raideväliä ja ohjausgeometriaa. Tämä muutos vaikuttaa auton pyöräntuentalaitteiden olkapoikkeamaan, joka vaikuttaa ratkaisevasti auton kuormitus-, ohjaus-, jarrutus sekä kiihdytysominaisuuksiin. Vanteen keskiviiva määritetään vanteen kokonaisleveydestä. Laki sallii 30 mm muutoksen raideväliin.

http://www.autowiki.fi/index.php/Vanne

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 308 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #21 : 25.03.2011, 12:08:03 »
Eli käytännössä kun alkuperäiset ET ovat 27-34 niin tuossa välissä se tulisi pyrkiä pitämään. Vanteen leveys vaikuttaa sitten siihen mahtuuko se pyörimään.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #22 : 25.03.2011, 12:47:41 »
Mulla oli 308 tarvikealut et25. Tuo on aika yleinen.
Peugeot 3008 hybrid

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 308 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #23 : 16.04.2011, 17:40:31 »
7.5" x 18" ja renkaina 225/40. ET on alunperin 38, mutta välissä on 20mm spacerit == ET18. Autoa on madallettu -35mm ja hyvin mahtuvat pyörimään. Enemmänkin olisi saanut tiputtaa  ;D

308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #24 : 12.10.2011, 13:58:18 »
Autona 308 VTi 120 vm. 2008, ja tarkoituksena ois päivittää alkup. talvikumeissa olevat 15" peltivanteet alumiinisiin.

No menin sitten jo hätäpäissäni tekemään Sulo Vilenit ja ostin tosi halvalla käytetyt Peugeotin alut, joiden tyyppi on Ouragan 6Jx15CH 4-27 (vanteen sisäpuolen muut merkinnät: DV121-T1 / BBS / AS11 G / M-01) jotka olivat myyjän mukaan olleet aikaisemmin 307:ssa. Nyt alkoi kuitenkin epäilyttämään että sopivatko vanteet edes 308:iin, ja ServiceBoxistakaan en asiaan selvyyttä saanut (voi tosin johtua siitä etten ehkä osaa vaan käyttää järjestelmää kunnolla). ET:n (27?) puolestahan nuo sopivat (ET voisi olla mielestäni vähän pienempikin etteivät olisi niin syvällä lokasuojien sisällä), mutta tulleekohan ongelmia esim. jarrusatuloiden kanssa tms? Ouragan vanteitahan on ollut tietääkseni ainakin myös 206:ssa ja 406:ssa.

Siksi kysyn että nykyiset talvirenkaat pitää käydä siirrättämässä peltivanteilta noille aluille, enkä millään haluais maksaa tuosta hommasta vain huomatakseni renkaanvaihdon yhteydessä että homma ei toimikaan.

PS: Btw, on muuten tuo Aksun edellisen viestin 308 mielestäni sairaan hieno madalluksineen! Ihan eri auto kuin vakio.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 308 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #25 : 12.10.2011, 16:08:56 »
Kyllä, kyseessä ovat 307:n alkuperäisvanteet:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=27577.msg247774#msg247774

308:n alkuperäisvanteiden koot:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=59192.0

En tiedä, kuinka lähellä alkup. peltivanteita jarrusatulat ovat ja onko ko. 307:n kevymetallivanteessa riittävästi tilaa niille. Sopivuus pitäisi varmistaa kokeilemalla.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2011, 16:24:31 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #26 : 12.10.2011, 19:07:46 »
Kiitos ja roger. Eli ei auta kun testata.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #27 : 12.10.2011, 21:55:21 »
Tuonne http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=59192.0 voisi varmaan lisätä alkuperäiskokoihin 215/60 R 16, joka teknisten tietojen mukaan on facelift-mallin vakiorengastus THP 156, HDI 150 ja HDI 163 koneilla.

Lisäys: Mahtaakohan olla virhe maahantuoja materiaaleissa, kun ei esim. Ranskassa tuollaista rengaskokoa ole tähän tarjolla ja koko on aika rajusti ulkomitoiltaan poikkeava verrattuna noihin muihin vaihtoehtoihin (195/65 R 15 ja 205/55 R 16).
« Viimeksi muokattu: 12.10.2011, 22:38:18 kirjoittanut Penguin »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 308 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #28 : 13.10.2011, 01:49:22 »
Kenties kyseessä on tosiaan virhe maahantuojan www-sivustolla. Ko. rengaskokoa ei ole listattu myöskään Englannissa.

Otin nuo tiedot Service Box:sta, jota pidän ainoana edes jollain tavalla luotettavana lähteenä. Tosin siellä on ainoassa rengaslistauksessa huomautus "SINCE RPO No. 11481" eli DAM-numerosta 11481 (15.04.2008) lähtien. 308:n myynti taisi alkaa syyskuussa 2007, joten on aika omituista, ettei muka alkupään autojen rengasvaihtoehtoja olisi listattuna.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #29 : 13.10.2011, 06:49:56 »
Varaosakatalogi ei tunne lainkaan tuota kokoa.

5400 K7 - 195/65 R15 91H
5400 J9 - 195/65 R15 91H
5400 K0 - 205/55 R16 91V
5400 X9 - 205/55 R16 91V
5400 K8 - 205/55 R16 91V
5400 K9 - 225/45 R17 94W
5400 R1 - 225/45 R17 94W
5400 J8 - 215/55 R16 93V
5400 H4 - 225/40 R18 92W
5400 Y3 - 225/40 R18 97Y
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.