Ongelma:
Auto: 1997 106 1,5 (diesel, n. 350 000 km).
Tänään ajaessa risteykseen, tapahtui jotain. Risteyksestä lähdettäessä ei ykkönen eikä kakkonen mennyt päälle, mutta 3. vaihteen sai "runttaamalla" ja matka jatkui. Auto alkas pelaamaan normaalisti, ja pelaskin seuraavat n. 10 km. Sen jälkeen alkoivat vaihteet takkuamaan.
Kotiin pääsin kuitenkin ja ajoin auton talliin. Auton alta paljastui joku "pettänyt" nippuside viritys kohdasta jossa kytkinvarppi on kiinni siinä helassa. Kytkin varppi irti ja se näytti suht' tuoreelta. Kytkimen vääntövivussa (vai mikä se oli) on "tyhjää" n. 3 cm, normaalia? varppi kiinni ja kaikki tuntui pelaavan normaalisti... Pieni tauko, uusi yritys ja sama juttu: vaihteet ei mee "silmään".
Sammutin auton, käynnistin sen pakki päällä, hetken auto oli paikalla ja sitten se "hyökkäsi" takseppäin vaikka kytkin siis oli pohjassa koko ajan. Oliskohan vikaa painelaakerissa vai mitä?
Ratkaisu:
Ei auttanut vaijerin vaihto, joten laatikko pois ja sieltä löytyi mukava ylläri... Kytkinlevystä murtunut paloja, jotka olivat jumiutuneet asetelman väliin, eikä niitä saanut millään sieltä pois. Nyt on auto taas kunnossa. Levy, laakeri ja asetelma maksoivat 215 e ja siihen päälle laatikkoöljyt.