Kirjoittaja Aihe: 106 - Polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän venttiilit  (Luettu 6130 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Auto: 1994 106 1,4 XSi.

Pari osaa, joista kaipaisin selvennystä, että mitkä mahtavat olla kyseessä?

Kyseessä lienee polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän magneettiventtiili (osanumero 1628 K5, Bosch, väri harmaa), jonka kautta johdetaan polttoainesäiliöstä aktiivihiilisäiliöön kertyneet polttoainehöyryt auton imusarjaan ja sieltä koneen poltettaviksi. Mutta käsittääkseni tuossa ei pitäisi olla kahta venttiiliä vaan vain yksi. Onko joku mahdollisesti jälkikäteen lisännyt toisen venttiilin? Onko kumpaakin venttiilin kytketty johtosarjan liitin?

Sekä musta että harmaa venttiili ovat ulkoisesti samanlaisia, mutta harmaan valmistaja on Bosch ja mustassa lukee todennäköisesti Sagem (osanumero saattaa olla silloin 1628 F0). Venttiilien virtaussuunta on liitinpuolelta liittimettömälle puolelle (Boschin osassa todennäköisesti on nuolikin päällä osoittamassa suuntaa). Tuntuu kummalliselta, että järjestelmään olisi asennettu kaksi venttiiliä virtaussuunnat vastakkain? Kummasta letku menee kohti auton imusarjaa?

Joku 106:n polttoainejärjestelmää paremmin tunteva voisi selväntää asiaa (minulle tuntematon auto ja kone).
« Viimeksi muokattu: 14.06.2009, 15:19:01 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Tilanne taisi selvitä, kyllä siinä kuuluu olla kaksi venttiiliä vastakkain. ;-) Haynesin kirja "Citroen & Peugeot Engine Management Systems" kertoo seuraavaa (Bosch Mono-Motronic MA 3.0 & 3.1 -järjestelmistä):

"Some pre-1993 models may have a variation to the system described above whereby there is an extra solenoid valve called a Carbon Filter Change Over Solenoid Valve (CFCOSV). This valve is situated in series to the Carbon Filter Solenoid Valve (CFSV) in the venting pipe and is normally closed. The CFCOSV is usually positioned after the CFSV between the CFSV and the throttle body. The solenoid has a connection directly to earth and to the ignition supply. Therefore when the ignition is switch is on the CFCOSV will open and the ECM will close the CFSV. This system will prevent the carbon canister venting directly to atmosphere through the throttle body. When the conditions are suitable the ECM will open the CFSV to allow fuel vapours to be drawn into the throttle body."

Kummallista vain on, että Peugeotin varaosaluettelo ei tunne tuota kahden venttiilin yhteiseloa lainkaan, vaan listaa pelkän CFSV-venttiilin.

Kuvassa näkyvä musta venttiili on siis tuo CFSV ja harmaa CFCOSV. Aiemmin luettelemani osanumerot eivät välttämättä tässä tapauksessa enää päde.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info