Ongelma:Auto: 1992 106 XSi 1,4 (8-vent., Motronic MP3.1).
9 kuukauden lähes ongelmattoman omistuksen ja käytön jälkeen auto alkoi pätkiä ja lopulta suostui vain käymään kahdella sylinterillä. Kylmänä ja hetkittäin lämpimänäkin saattaa käydä kaikilla neljällä, toisaalta saattaa heti kylmänä käydä vajaana. Vikakoodeja ei ollut. En tiedä onko vikavalo palanut tämän vian aikana tai aiemmin, koska ko.lamppu oli poistettu mittaristosta joskus historiassa... Bensa haisee vahvasti, joten päätin suoraan alkaa tutkia sytkäpuolta.
Olen käynyt liittimet ja johdot läpi niin hyvin kuin ilman isompia purkutöitä pystyin. Ei löytynyt kummempia hapettumia. Tulpat vaihdoin ensin, koska alkoi olla niiden vaihdon aika huolto-ohjelmankin mukaan. Ei vaikutusta. Tulpanvaihdossa tuli ensimmäinen vinkki: 2 ja 3 sylinterien tulpat olivat aivan mustat. Tässä kun on tuo wasted spark tuplapuola, jonka toinen puoli antaa kipinän 2&3:lle, niin arvelin puolan menneen. Kokeilin siis uutta tarvikepuolaa, vaan ei vaikutusta.
Uudet tulpanjohdot laitoin, koska vanhojen tarvikejohtojen resistanssit vaikuttivat turhan isoilta Haynesin kirjan arvoihin verrattuna. Ei vaikutusta. Haynesista löysin myös sähköpiirrokset ja löysin sytytysyksikön (Bosch 0227100204). En kuitenkaan halunnut taas mennä epävarmana kauppaan, joten halusin varmistaa vian. Yleismittarilla ei noita signaaleja saa kiinni, mutta onneksi duunista sai oskilloskoopin lainaan. Jotain luulen ymmärtäväni sähköstä ja elektroniikastakin, mutta paljon olen jo unohtanutkin. Tarttisin siis apua kuvien tutkimiseen. (Mittaukset on suoritettu suoraan sytytysyksikön liittimistä eli piuhoista ja liittimistä vian ei pitäisi johtua.)
ECU:lta tulee kaksi signaalia sytytysyksikölle. Kun kone käy normaalisti, signaalit ovat samanlaiset. Mutta mun tapauksessa näyttää tältä (ruutu 5 volttia):
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Ylempi signaali on 1&4 sylintereille ja se siis toimii. Alempi 2&3 näyttää ehjältä vaan ei pelaa. Haluaisin ajatella, että ECU on kunnossa, koska lähettää suht järkevän näköistä tavaraa. Miksi toimiva signaali on "vajaa", mutta rikkinäinen näyttää täydelliseltä kanttiaallolta? "Syökö" sytkämoduli(n aiheuttama kuorma) toimiessaan signaalista osan?
Seuraavissa kuvissa edellisen signaalin seurana sytkäyksiköltä puolalle menevä syöttö. (Näissä on nyt eri skaala, ylemmässä ruutu on 5V, alemmassa 10V.) Ensin toimiva, sitten rikkinäinen:
Signaali tulee, mutta se ei liipaise yksikön lähtöä, joka pysyy 12V:ssa jotain häiriöitä lukuunottamatta. Onko sytytysyksikkö siis rikki vai tulosignaali vääränmallinen?
Loppukevennyksenä vielä ehjä puoli zoomattuna. Osaisiko joku selittää mitä kaikkea alemmalla käppyrällä tapahtuu? Onhan tuo normaalin näköinen, onhan?
Sitten vielä niistä sytytysyksiköistä. Täällä on mainittu ilmeisesti halvin, Unipoint niminen vaihtoehto huonoksi. Sellaisen saisi 27,90e Hessumobiilista. Käpistelin yhtä mainitun liikkeen tiskillä ja laatu näytti jo päällepäin heikolta, esim. riviliittimen piikit olivat eripituiset. Motonet myy _jotain_ hintaan 39,90e. Surffailessani törmäsin Hüco merkkiseen yksikköön. Valmistajan nettisivut
http://www.hueco.com ainakin näyttivät asiallisilta. Olisko kellään kokemuksia? Fixukselta saisi tilattua moisen hintaan 58e. Automaan hinta edellisten postien perusteella satasen paikkeilla. Alppilan autohuollosta kyselin Boschia, hinta 125e. Pikkaisen suolaista autoni arvoon nähden...
Ja vielä, mikä sytytysyksikön hajoittaa, heikko puolako? Haynesin kirjassa oli listattuna Bosch ja Valeo puolat, joiden secondäärikäämeillä oli erilaiset vastukset (en muista arvoja, mutta huomattavat erot kuitenkin). Nykyisen Valeo-puolani vastukset olivat keskenään suunnilleen samoissa (kylmänä) ja suunnilleen tontilla Haynesin arvoihin verrattuna. Päältä puola on hieman kulahtaneen näköinen...
Olisko "pakko" vaihtaa puola samalla? Onko motonetin tarvike ok ja vastaako se Bosch vai Valeo puolaa (lieneekö mitään merkitystä?). Muiden kauppojen puolavaihtoehtoja en vielä ole kartoittanut.
Eli kiireimmät kysymykset: Onko arvioni oikea ja selviän sytytysyksikön vaihdolla? Olisko Hüco hyvä kompromissi? Mitäs puolan kanssa tekisi?
Ratkaisu:Auto on taas toiminut tuon Hücon sytytyksenohjausyksikön kanssa nyt kolmatta viikkoa niin hyvin kuin ennenkin. Yksikkö löytyi lopulta Motonetin kautta.