Kirjoittaja Aihe: 106 - Käy kahdella (sytytyksenohjausyksikkö)  (Luettu 11282 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

XSi106

  • Vieras
106 - Käy kahdella (sytytyksenohjausyksikkö)
« : 23.07.2009, 16:21:34 »
Ongelma:

Auto: 1992 106 XSi 1,4 (8-vent., Motronic MP3.1).

9 kuukauden lähes ongelmattoman omistuksen ja käytön jälkeen auto alkoi pätkiä ja lopulta suostui vain käymään kahdella sylinterillä. Kylmänä ja hetkittäin lämpimänäkin saattaa käydä kaikilla neljällä, toisaalta saattaa heti kylmänä käydä vajaana. Vikakoodeja ei ollut. En tiedä onko vikavalo palanut tämän vian aikana tai aiemmin, koska ko.lamppu oli poistettu mittaristosta joskus historiassa... Bensa haisee vahvasti, joten päätin suoraan alkaa tutkia sytkäpuolta.

Olen käynyt liittimet ja johdot läpi niin hyvin kuin ilman isompia purkutöitä pystyin. Ei löytynyt kummempia hapettumia. Tulpat vaihdoin ensin, koska alkoi olla niiden vaihdon aika huolto-ohjelmankin mukaan. Ei vaikutusta. Tulpanvaihdossa tuli ensimmäinen vinkki: 2 ja 3 sylinterien tulpat olivat aivan mustat. Tässä kun on tuo wasted spark tuplapuola, jonka toinen puoli antaa kipinän 2&3:lle, niin arvelin puolan menneen. Kokeilin siis uutta tarvikepuolaa, vaan ei vaikutusta.

Uudet tulpanjohdot laitoin, koska vanhojen tarvikejohtojen resistanssit vaikuttivat turhan isoilta Haynesin kirjan arvoihin verrattuna. Ei vaikutusta. Haynesista löysin myös sähköpiirrokset ja löysin sytytysyksikön (Bosch 0227100204). En kuitenkaan halunnut taas mennä epävarmana kauppaan, joten halusin varmistaa vian. Yleismittarilla ei noita signaaleja saa kiinni, mutta onneksi duunista sai oskilloskoopin lainaan. Jotain luulen ymmärtäväni sähköstä ja elektroniikastakin, mutta paljon olen jo unohtanutkin. Tarttisin siis apua kuvien tutkimiseen. (Mittaukset on suoritettu suoraan sytytysyksikön liittimistä eli piuhoista ja liittimistä vian ei pitäisi johtua.)

ECU:lta tulee kaksi signaalia sytytysyksikölle. Kun kone käy normaalisti, signaalit ovat samanlaiset. Mutta mun tapauksessa näyttää tältä (ruutu 5 volttia):

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Ylempi signaali on 1&4 sylintereille ja se siis toimii. Alempi 2&3 näyttää ehjältä vaan ei pelaa. Haluaisin ajatella, että ECU on kunnossa, koska lähettää suht järkevän näköistä tavaraa. Miksi toimiva signaali on "vajaa", mutta rikkinäinen näyttää täydelliseltä kanttiaallolta? "Syökö" sytkämoduli(n aiheuttama kuorma) toimiessaan signaalista osan?

Seuraavissa kuvissa edellisen signaalin seurana sytkäyksiköltä puolalle menevä syöttö. (Näissä on nyt eri skaala, ylemmässä ruutu on 5V, alemmassa 10V.) Ensin toimiva, sitten rikkinäinen:



Signaali tulee, mutta se ei liipaise yksikön lähtöä, joka pysyy 12V:ssa jotain häiriöitä lukuunottamatta. Onko sytytysyksikkö siis rikki vai tulosignaali vääränmallinen?

Loppukevennyksenä vielä ehjä puoli zoomattuna. Osaisiko joku selittää mitä kaikkea alemmalla käppyrällä tapahtuu? Onhan tuo normaalin näköinen, onhan?



Sitten vielä niistä sytytysyksiköistä. Täällä on mainittu ilmeisesti halvin, Unipoint niminen vaihtoehto huonoksi. Sellaisen saisi 27,90e Hessumobiilista. Käpistelin yhtä mainitun liikkeen tiskillä ja laatu näytti jo päällepäin heikolta, esim. riviliittimen piikit olivat eripituiset. Motonet myy _jotain_ hintaan 39,90e. Surffailessani törmäsin Hüco merkkiseen yksikköön. Valmistajan nettisivut http://www.hueco.com ainakin näyttivät asiallisilta. Olisko kellään kokemuksia? Fixukselta saisi tilattua moisen hintaan 58e. Automaan hinta edellisten postien perusteella satasen paikkeilla. Alppilan autohuollosta kyselin Boschia, hinta 125e. Pikkaisen suolaista autoni arvoon nähden...

Ja vielä, mikä sytytysyksikön hajoittaa, heikko puolako? Haynesin kirjassa oli listattuna Bosch ja Valeo puolat, joiden secondäärikäämeillä oli erilaiset vastukset (en muista arvoja, mutta huomattavat erot kuitenkin). Nykyisen Valeo-puolani vastukset olivat keskenään suunnilleen samoissa (kylmänä) ja suunnilleen tontilla Haynesin arvoihin verrattuna. Päältä puola on hieman kulahtaneen näköinen...

Olisko "pakko" vaihtaa puola samalla? Onko motonetin tarvike ok ja vastaako se Bosch vai Valeo puolaa (lieneekö mitään merkitystä?). Muiden kauppojen puolavaihtoehtoja en vielä ole kartoittanut.

Eli kiireimmät kysymykset: Onko arvioni oikea ja selviän sytytysyksikön vaihdolla? Olisko Hüco hyvä kompromissi? Mitäs puolan kanssa tekisi?

Ratkaisu:

Auto on taas toiminut tuon Hücon sytytyksenohjausyksikön kanssa nyt kolmatta viikkoa niin hyvin kuin ennenkin. Yksikkö löytyi lopulta Motonetin kautta.

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 106 - Käy kahdella (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #1 : 23.07.2009, 18:35:56 »
Eiköhän vika korjaannu sytkäyksikön vaihdolla. Tuossa alimmaisessa kuvassa näkyy kun aluksi ensiövirta kytkeytyy ja kulkee (kuvaaja sukeltaa ja nousee pikkuhiljaa), sitten ensiövirta katkeaa, sitten piikki; kipinän sytyttämiseen tarvittava jännite ja kipinän palaminen (palaminen kahden korkeimman piikin välissä) ja lopuksi jälkivärähtely.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

antsu

  • Vieras
Vs: 106 - Käy kahdella (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #2 : 23.07.2009, 19:56:20 »
Kannatetaan sillä varauksella, että ECU:n ja sytkäyksikön välillä pitää olla ehjä johto.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Käy kahdella (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #3 : 24.07.2009, 00:54:01 »
TU3J-moottorin sytytyksenohjausyksikkö 5945 54 maksaa Peugeotilla 105,00 e ja Citroenilla 147,00 e.

Boschin luettelo ei jostain syystä tunne mainitsemaasi osaa 0 227 100 204, mutta Peugeotin varaosanumerolla 5945 54 hakemalla löytyy osa 0 227 100 200, jonka käyttökohteina tosin ei luetella yhtään Peugeot-mallia, vaikka varaosanumerovastaavuus löytyykin.

Peugeotin hinnasta 105 e voi mahdollisesti saada tingittyä 10 prosenttia pois... Samaa Boschin osaakin luulisi jostain liikkeestä löytyvän 90-100 eurolla.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info