Kirjoittaja Aihe: 406 - Antipollution Fault (HDi)  (Luettu 25352 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #45 : 20.01.2010, 17:27:56 »
Missä muualla voisi olla vika kuin johdoissa tai liittimissä, jos auto välillä toimii ja välillä ei. Anturit yleensä ovat joko kunnossa tai ei, itsestään ne ei välillä korjaannu.

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #46 : 23.01.2010, 15:28:32 »
Nyt on kaasukin toiminut hyvin.

On tuolla kaasunasentoanturissa ainakin sen näköinen liitos että ei ihme vaikka sekin temppuilisi. Siinä näkyy muutama tinattu liitos jotka on läpinäkyvän hyytelön sisässä.

Nyt auto on ulkona ja pitää huomenna katsoa mikä silloin on tilanne.

Arhippa

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #47 : 05.02.2010, 08:48:16 »
Voiko ahtopaineen solenoidin toimimattomuus aiheuttaa mitenkään antipollution fault merkkivalon syttymistä ja tehojen rajoitusta?

Olen nimittäin tässä hieman taistellut noiden ahtopaine ja EGR solenoidien kanssa ja nyt tänä aamuna syttyi sitten tuo AP tauluun ja tehot tippui. Eilen illalla vielä toimi kuin unelma, illalla sitten ruikkasin solenoidien sisään CRC:tä ja aamulla ei auto enää vetänyt vaan tuntui just samalta kuin solenoidi ei olisi paikoillaan tai sen letkut irti/ristissä. 10 km ajon jälkeen syttyi vikavalo & AP teksti ruutuun.

Kun vika poistuu niin sammuuko vikavalo mittarista itsekseen vai pitääkö kuitata ?

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #48 : 05.02.2010, 10:44:09 »
Poistuu muutaman "ehjän startin" jälkeen. Onko jälkikäyntiä sammutettaessa?

Arhippa

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #49 : 05.02.2010, 11:45:41 »
Ei o jälkikäyntiä.

Nyt taas tuli vedot takaisin. Oli lipsahtaneet alipaineletkut eilen kiireessä väärinpäin. EGR solenoidille tuleva alipaine näyttäis vuotavan, AP häly mahtaa johtua sittenkin tuosta vuodosta, täytyy seurata tilanteen kehittymistä. Pitää vielä varmistaa kaikki solenoidien letkuliitokset nippusiteillä.

Löytyi Oulusta dieselkorjaamolta Boschin korjaussarja sille korkeapainepumpun painesäätimelle, hintaa kokonaiset 4,5€ ! Sitä isointa o-rengasta ei sitten enää toimita ainakaan Bosch vaan kuulema korvattu sellaisella peltisellä tiivisteellä joka tulee sinne säätimen juureen.Näin mulle kerrottiin. Jos AP häly ei poistu niin puran vasta sitten tuon säätimen.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #50 : 05.02.2010, 15:37:32 »
Laitatko tiedot tuosta korjaussarjasta ja sen toimittajasta.
Kiinnostaa kovasti kun taas on alkanut virhettä tulemaan.

Arhippa

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #51 : 05.02.2010, 19:15:17 »
BOSCH
F 01M 100 278

Käsittääkseni näitä korjauskittejä saa kaikilta virallisilta Bosch korjaamoilta, Oulussa asioin Diesel Turusella Limingantullissa.

Sisältää siis sen uloimmaisen pienen vihreän O-renkaan, sen viereen tulevan muovisen "puslan" ja vielä pumpun liitoskohtaan tulevan peltitiivisteen. Sitä isoa mustaa O-rengasta ei kuulema enää saa Boschilta. Oulun Pörhöllä niitä ois vielä irtotavarana löytynyt.

PS. AP häly poistui ja vikavalokin sammui.En tehnyt muuta kuin laitoin letkut oikeisiin paikkoihin :-X ja hampaat irvessä joka letku tiukasti kiinni nippusiteillä.

juise76

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #52 : 07.04.2011, 22:44:32 »
No niin nyt parisen viikkoa sitten syttyi tuo ikävä moottorin varoitusvalo ja ap teksti näytölle. vaihdoin välittömästi hehkut ja tarkistin kaikki liittimet ja johdotukset moottoritilassa. Tarkistin myös ilmamäärämittarin sekä ahtopainemittarin kunnon, ilmanputsarin, egr venttiilit, turbon alipaineohjauksen, moottorinohjaus yksikkö oli irroitettuna  jotakuinkin tunnin verran. Ei vaikutusta vikaan. Auto siis toimii täysin normaalisti ainut vika on tuo vikavalo. Tänään kävin herttoniemen automaassa luettamassa vikakoodit. koodeja oli useita, mutta korjaamopäälikkö arveli vian olevan kaasun asentotunnistimen hetkellisessä virheellisessä toiminnassa josta vikakoodi on sitten jäänyt muistiin ja muistuttaa jokaisella käynnistyksellä aina uudestaan. Vikakoodit nollattiin eikä apf ainakaan vielä ole palannut kuvioihin. ko malliin on kuulema vian korjaamiseksi vaihdettu erityyppisiä johdotuksia kaasupolkimen asentotunnistimelle ja joskus vika on korjaantunut ja toisinaan taas ei. Autoni täytti juui tasan kymmenen vuotta kun tuo vika ilmaantui ja epäilykset tarkoituksella ohjelmoidun vian mahdollisuudesta ovat melkoiset!!!

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #53 : 08.04.2011, 06:18:50 »
Eiköhän vika voisi olla juuri siinä asentotunnistimessakin. No seuraile uusiutuuko vika.

juise76

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #54 : 29.08.2011, 14:26:52 »
Auto: 2001 406 HDi (370 000 km).

No niin, taas tuli antipollution fault ja moottorin vikavalo palaa. Luin elmillä vikakoodit ja niitä oli ainoastaan yksi:
P0220 Throttle/Pedal Position Sensor/switch "B" Circuit

Nollasin koodin ja noin 500km ajon jälkeen apf ilmaantui taas. Vikakoodi jälleen sama. Onko kenelläkään kokemusta esim auttaako sensorin puhdistaminen tms.? Johdot aion tutkia tarkasti tietenkin ensin.

juise76

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #55 : 02.09.2011, 23:32:12 »
Jep, eli irroitin tuon kaasupolkimen asentotunnistimen, ajatuksena oli purkaa se. Tarkempi tutkiminen kuitenkin paljasti että liimatäppien alla on kaksi torx 20-25- tai 27 kokoista ruuvia, keskitapilla, lisäksi vaikutta siltä että säätimen mukana tuleva tukipelti täytyy irrottaa että ruuvien irrotuksen jälkeen asentotunnistimen jousen jännitys voidaaan vapauttaa. Tod. näk. kannattaa tehdä siten että kun ruuvit avataan ja pidetää samalla kiinni tunnistimen ns. rungosta ja päästetään jousen jännitys pois hitaasti jottei mitään osia sinkoile hukkaan. En saanut kitenkaan avattua ruuveja kun työkalupakki oli töissä. Heiluttelin, rämppäsin ja kopistelin säädintä, että mahdollinen pöly lähtisi liikkeelle. Asensin säätimen takaisin autoon ja nollasin vikakoodin. nyt on menty jo yli 500 km ilman vikakoodin herjausta. Laitan viestiä tänne mikäli ongelma palaa. Jolloin myös kuvat säätimen purkamisesta liitteenä.

Bugsneeze

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #56 : 04.05.2012, 19:00:34 »
Auto: 2001 406 2,0 HDi 110 (ilmastointi, 279 000 km).

Tänään normaaliajossa moottorin ollessa lämmin piippasi omassakin autossa tuo "ANTIPOLLUTION FAULT" ja keltainen moottorin vikavalo jäi palamaan. En tiedä rajoittiko boksi kierroksia kun rauhallisesti ajelin kotiin tuon vian jälkeen. Auto toimi täysin moitteettomasti, kävi tyhjäkäyntiä eikä nykinyt. Kävin myöhemmin ajamassa vielä lenkin katsoakseni tuleeko ilmoitus vielä ja tulihan se. Kaikki kuitenkin pelasi täysin moitteettomasti keltaisesta merkkivalosta huolimatta.

Tätä virhettä ei auto ole koskaan aiemmin ilmoittanut. Autoa muutama päivä sitten imuroidessani käytin oikein takaistuimen irti katsoakseni mitä siellä näkyy. Hämmästys olikin melko suuri kun löysin sieltä lattiamattoa. Kyllä, lattiamattoa (KUVA 1). Pitihän sinne alle kurkata (KUVA 2) ja alta löytyneen härvilän päällä oli pölyä ja sontaa runsaanlaisesti - imuri olikin siinä sopivasti niin imuroin sen härvilän kannen. Taisin tökkiä tuota liitintä imurilla touhutessani ja tulikin mieleeni, että voisiko vika olla siellä päässä? Ensimmäisen kerran koko laitteeseen koskin ja muutama päivä myöhemmin kyseinen virheilmoitus ilmaantuu. Hmm... ::)

Kuva 1:



Kuva 2:


micco

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #57 : 04.05.2012, 19:10:41 »
Tuo on kyllä ehdottomasti hienoin näkemäni polttoainepumpun kansi!!!  ;D

Eläköön Suomen kaikki Ranet!!!

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #58 : 04.05.2012, 20:58:40 »
Vasemman puoleisen tulpan ympäristössä näyttäisi olleen joskus kuravettä? Tankin päälle tahtoo kertyä hiekkaa, joka pysyy pitkään märkänä sadekelien jälkeen, ja se edistää pohjalevyn ruostumista. Kannattaa käyttää tulppa irti, ja tarvittaessa vaikka vesiletkun kanssa pestä kurat pois tankin päältä.

juise76

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #59 : 04.05.2012, 22:37:41 »
Jep, eli irroitin tuon kaasupolkimen asentotunnistimen, ajatuksena oli purkaa se. Tarkempi tutkiminen kuitenkin paljasti että liimatäppien alla on kaksi torx 20-25- tai 27 kokoista ruuvia, keskitapilla, lisäksi vaikutta siltä että säätimen mukana tuleva tukipelti täytyy irrottaa että ruuvien irrotuksen jälkeen asentotunnistimen jousen jännitys voidaaan vapauttaa. Tod. näk. kannattaa tehdä siten että kun ruuvit avataan ja pidetää samalla kiinni tunnistimen ns. rungosta ja päästetään jousen jännitys pois hitaasti jottei mitään osia sinkoile hukkaan. En saanut kitenkaan avattua ruuveja kun työkalupakki oli töissä. Heiluttelin, rämppäsin ja kopistelin säädintä, että mahdollinen pöly lähtisi liikkeelle. Asensin säätimen takaisin autoon ja nollasin vikakoodin. nyt on menty jo yli 500 km ilman vikakoodin herjausta. Laitan viestiä tänne mikäli ongelma palaa. Jolloin myös kuvat säätimen purkamisesta liitteenä.

Vika ei ole uusiutunut viimeisten 17tkm aikana.