Automalli: 5008
Vuosimalli: 2010
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: manuaali
Moottori: HDI 150 FAP Sport
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 1300km
Uusi duuniauto, pari viikkoa vanha ja alla hieman ensituntumia. Vertailukohtana pösöön lähinnä perheen toinen auto, Volvo V50 2.4 2008 bensatomaatti, ja VW Touran 1.9 TDI 2009 manuaali, joka oli ns. odotusajan auto viimeiset pari kuukautta 5008:a odotellessa.
+ Tehokas ja vääntävä moottori
+ Erittäin hiljainen, ei edes poikkeuksellisen äänekäs huonopintaisilla teillä kuten jotkut testit ovat väittäneet (vrt. Touran jonka ratissa 120km/h vauhdissa Lahdentiellä tuli veret korvista)
+ Mainio ajoasento ja vaihdekepin sijainti hieman "normaalia" ylempänä, lisäksi kepin liikerata mukavan lyhyehkö
+ Kevyt mutta melko tunnokas ohjaus, kevyt vaihteensiirto
+ Tilava (tosin V50 verrattuna mikä tahansa on tilava)
+ Jämäkkä jousitus (Peugeotiksi) ja tukeva ajotuntuma
+ HUD & varusteet yleensä
+ Takaikkunoiden aurinkoverhot. Eivät pääse lapset repimään ajon aikana irti kuten tarvikemallisia imukuppivirityksiä. Eivätkä mielestäni ole niin heppoiset kuin lajitoveri aikaisemmassa arvostelussa sanoi, Skoda Superbin verhot olivat ihan samanlaiset (tosin ei muista kokemuksiakaan)
+ Sisustuksen ja hallintalaitteiden yleinen laatuvaikutelma. Toivottavasti ei jää vain vaikutelmaksi, kilometrit näyttäköön
- Suuri kääntösäde yhdessä etukulman hieman hankalan hahmotettavuuden kanssa ovat (ainakin vielä tässä vaiheessa) aiheuttaneet yllättäviä vekslailuja parkkihalleissa ja jopa kotipihalla
- Vaikka vaihteensiirto on kevyt ja liikerata lyhyehkö, se ei ole mielestäni hirveän täsmällinen vaan tuntuma kepistä on hieman "hontelo"
- Peruutustutkan toiminta ja esteiden tunnistaminen epätäsmällistä (vrt. V50 jonka tutka huutaa kuin satamahinaaja just silloin kun pitääkin)
- Ei mitenkään erityisen taloudellinen, tosin on vielä ainakin tähän saakka tullut ajeltua ehkä hieman epätaloudellisesti johtuen tuosta mainiosta moottorista...
- Lisävarusteinen tavaratilanverkko ei ole mallia "rulla" joka kiinnitetään takaistuimien taakse, vaan erillinen verkko joka kiinnitetään alhaalta tavaratilan kiinnityslenkkeihin. Helppo 30 sekunnin homma tämäkin tosin, mutta käyttäjäystävällisempiäkin ratkaisuja on olemassa
- Ei kunnollisia mukitelineitä. Tai no, edessä etupenkkien ja kyynärnojien välissä, keskikonsolin ihan takaosassa on yksi 1/2 litran pullon mentävä kolo, mutta tämän käyttö on ajon aikana hankalaa, ja pahvisen kahvikupin kanssa sula mahdottomuus.
Hauskaa sinänsä että kolmannen penkkirivin matkustajille sitten mukitelineetkin sivupaneeleista löytyvät...! Ok, näiden puute ei ole mikään suuri ongelma auton päivittäiskäytössä, mutta huomattiin tuossa jo vkonloppuna 600km edestakaisella ajelulla että niille ois ollut käyttöä.
Laitan lisää kommentteja jahka maileja kertyy.