Kirjoittaja Aihe: 307 - Dieselmäinen ääni moottorista  (Luettu 11295 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 307 - Dieselmäinen ääni moottorista
« Vastaus #30 : 15.03.2016, 22:57:29 »
Ei kai kantta tarvitse irrottaa painimien vaihtamista tai puhdistusta varten.

tmex

  • Vieras
Vs: 307 - Dieselmäinen ääni moottorista
« Vastaus #31 : 15.03.2016, 23:09:59 »
Ok. Mulla meni olikos se nyt 220 tkm kohdalla pakoventtiili ja venttiileissä oli useammassa vuotoja ja ohjurin kumit lopussa. Moottori rallatteli vain kylmänä, tasasesti kävi tyhjäkäyntiä kylmänä ja kuumana, pientä hiipumista osoitti hitusen ontuva vääntö. Moottorissa oli väännössä kuollut kohta mutta ei häiritsevä, ei nykinyt. Huomasi kun tarkasti ajoi ja keskittyi asiaan. Ilmeisesti tuuria oli kun vaimo ajoi sata lasissa ja venttiili paloi, ei onneksi koko kone hajonnut.

DeQ

  • Vieras
Vs: 307 - Dieselmäinen ääni moottorista
« Vastaus #32 : 15.03.2016, 23:30:25 »
Joo, alan huomenna soittelemaan korjaamoille aikaa mahdollisesta vian paikantamisesta ja pitää katsella siitä eteenpäin.

Tässä tuli vielä mieleen yksi asia, jota en ollut heti yhdistänyt tähän vikaan (vaikka olisi ehkä pitänyt). Eli kun tuossa talvella oli pahimmat pakkaset n. -30 asteen kohdilla, auto heitti lähes heti käynnistyksen jälkeen lämmöt tappiin (eli kova pakkanen, enintään n.1-2 minuuttia käynnistyksestä ja lämmöt huitelee reilusti 90 paremmalla puolella, lopulta tapissa). Tämän episodin aikana puhaltimesta tuli vain kylmää. Auton termostaatissa on muutenkin ilmeisesti tyyppivikaa, koska lämmöt ovat normaalisti pikkasen 90 alapuolella. Lähempänä oikeastaan sitä edellistä mittarin viivaa kuin 90 astetta.

Eli lämmöt nousi nopeasti ja tais olla moottoritiellä, kun alkoivat huudella tapissa. Siinä vaiheessa pysäytin auton moottoritien reunaan ja sammutin hetkeksi. Ihan tarkasti en enää muista, kun asiasta on se muutama kuukausi, mutta pienen "jäähdyttelyn" jälkeen käynnistin auton ja vaikka lämmöt taisivat nousta edelleen tappiin, oli auto pakko ajaa pois. Siinä taisi tulla matkaa yhteensä joku ~10-15 kilometriä. Episodi jäi kuitenkin unohduksiin, koska "vika" korjaantui joko samana tai seuraavana päivänä lämpimässä parkissa seisotuksen jälkeen. Sen jälkeen itsessään tallaista ongelmaa ei ole ollut, mutta olisiko tuo tapahtuma voinut vaikuttaa jotenkin nykyiseen vikaan?

Tapahtuman jälkeen autossa oli itseasiassa palaneen haju päivän pari, mutta epäilin sen johtuvan tuulettimesta tai ilmatoinnista. Kun haju sitten itsestään hälveni, eikä mitään ulkoisia tai näkyviä/tuntuvia vaurioita ollut, asia jäi sikseen. Olisko tuossa voinut kärähtää kannen tiivisteet tai muuta? Perkule, nyt kun jälkiviisaana miettii, niin autohan olisi pitänyt käyttää korjaamolla ainakin tarkastuksessa jo tuolloin  :-\

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 307 - Dieselmäinen ääni moottorista
« Vastaus #33 : 15.03.2016, 23:42:00 »
Mulla meni olikos se nyt 220 tkm kohdalla pakoventtiili ja venttiileissä oli useammassa vuotoja...

Joo, venttiiliremonttiin pitää tietysti irrottaa se kansi.

DeQ

  • Vieras
Vs: 307 - Dieselmäinen ääni moottorista
« Vastaus #34 : 16.03.2016, 12:24:27 »
Sain auton samantien tänään aamulla Raskoneelle vianmääritykseen ja vika lopulta onneksi löytyikin ilman suurempaa remonttia. Hydrauliset nostimet olivat ok, mutta jakopään hihna oli kolme hammasta pielessä. Eli ilmeisesti hihna oli jossain vaiheessa hypännyt ja koneen rahina ja rallatus johtui tästä. Kiristyksen jälkeen kone kuulostaa jälleen normaalilta. Koko hommalle tuli hintaa 168 euroa, joten onnekas olo ainakin tällä hetkellä.

Veikkasivat mahdolliseksi syyksi, että vaihteella parkissa pidettäessä, jos auto jostain syystä liikahtaa taaksepäin, voi hihna hypähtää paikaltaan. Ilmeisesti hihna on itselläni jossain tilanteessa pompannut, koska veikkasivat myös, ettei kone olisi tuossa kunnossa kauaa kestänyt. Pitänee uusia jäätyvä käsijarruvaijeri ja pitää autoa parkissa tästä eteenpäin vain käsijarrulla ilman vaihdetta. Näyttivät "anti corrol" -purkkia ja sanoivat, että tätä kun laittaa vaijeriin, niin kestää pahemmatkin pakkaset.

Semmonen ajatus vielä tuli, että olisko hihna voinut hypätä esim. mäkilähdössä, jos auto liikahtaa taaksepäin liikkeelle lähdettäessä.

Tiivistykseksi:

Oire:
- moottori raksuttaa kuin diesel (pahimmillaan kuin traktori)

Vika:
- jakopään hihna kolme askelta pielessä

Mahdollinen aiheuttaja:
- auton mahdollinen liikkuminen taaksepäin vaihde päällä (parkissa)

Korjaus:
- Jakohihnan uudelleen ajoitus ja kiristys

TEMP_ARKISTOON

antsu

  • Vieras
Vs: 307 - Dieselmäinen ääni moottorista
« Vastaus #35 : 16.03.2016, 13:48:36 »

Semmonen ajatus vielä tuli, että olisko hihna voinut hypätä esim. mäkilähdössä, jos auto liikahtaa taaksepäin liikkeelle lähdettäessä.


Ei moottori käydessään liikahda väärään suuntaan. Ei siis myöskään mäkilähdöissä.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 307 - Dieselmäinen ääni moottorista
« Vastaus #36 : 16.03.2016, 14:19:06 »
Eikä palanut venttiili hajota moottoria käynti huononee, ei ainakaan ennenvanhaan katin päälle voipi käydä. Muutama sata venahommaa tullu tekastua 70-80 luvulla.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

tk.linux

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 307 - Dieselmäinen ääni moottorista
« Vastaus #37 : 24.01.2022, 15:51:07 »
Näyttääpi olevan tyyppiongelma tuo jakohihnan pomppiminen:

Pösö 307 1,6 vm 2005 seisoi reilun viikon kevyillä pakkasilla ja lohkolämmittimen lämmittämänä kone kilkatti terävää metallista ääntä mikä stetoskoopilla osoittautui imuventtiileistä tulevan.
Kone otti laiskasti kierroksia ja meinasi sammua kun kierrokset laski.
Koska ensialkuun epäilin kilinän olevan peräisin nostajista kokeilin lämmittää konettä pidempään lohkolämmittimella mutta ääni ei muuttunut kellossa.

Jakopää on ikävä purettava talvikelissä ja lumisateessa pihamaalla, mutta ei muuta kuin purkamaan.

Rakenne on patongin syöjän mukainen eli ilman koneen ripustuksen purkua ei jakopään koteloa saa auki edes tarkastelua varten.

Kun purku oli suoritettu näki jaon olevan sekaisin, muutaman hampaan verran.
Mitään selkeetä syytä pompulle ei ollut havaittavissa, olisiko kiristin alunperin puutteellinen?
Vanhalla hihnalla oli ajettu vain 50tkm tosin vaihtoaika 48kk oli kyllä just hiljan täyttynyt..

Tarkistin rullat ja vesipumpun väljyydet ja laitoin vain uuden jakohihnan.

Kone kävi normaalisti hihnan vaihdon jälkeen, eli taas oli kymmenen oikein lotossa :-)

Pösö osoitti jälleen kerran olevansa aito harrastelijan auto, remontista toiseen...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Dieselmäinen ääni moottorista
« Vastaus #38 : 24.01.2022, 16:51:21 »
Sellasta olen kuullu että juuri 1.6i tu5 hihna saattaa hypätä hampaan pari nimenomaan käynnistäessä talvella. Sinne kopan sisään pääsee ilmeisesti vettä ja sopiva kokkare jäätä tekisi tuon.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 307 - Dieselmäinen ääni moottorista
« Vastaus #39 : 24.01.2022, 18:15:04 »
Jos TU5jp4 kuuluu ylimääräistä ääntä niin kannattaa tsekata myös nokka-akseleiden hihnapyörien kiilat, ne voi pettää kun eivät ole kunnollisia kiiloja vaan siihen pyörään väkisin tehtyjä
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 307 - Dieselmäinen ääni moottorista
« Vastaus #40 : 24.01.2022, 18:31:14 »
Ja tilat on ruhtinaalliset moneen muuhun verrattuna.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 307 - Dieselmäinen ääni moottorista
« Vastaus #41 : 24.01.2022, 20:35:22 »
Jos TU5jp4 kuuluu ylimääräistä ääntä niin kannattaa tsekata myös nokka-akseleiden hihnapyörien kiilat, ne voi pettää kun eivät ole kunnollisia kiiloja vaan siihen pyörään väkisin tehtyjä

Ja jos tuo kiila on päässyt pettämään, niin nokka-akselin hihnapyörän pultti on ollut löysällä. Kyseinen kiila kun on vain kohdistusta varten.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 307 - Dieselmäinen ääni moottorista
« Vastaus #42 : 25.01.2022, 17:01:27 »
Vaihteen varassa jos auto on  pitempään niin saattaa startatessa hihna hyppää kun kiristäjä on antanu löysää.

Tuo on yksin kertaisin jakopää mitä tullu vastaan. Korjaamo oloissa 10minuutissa on vesipumppukin jo irroitettu.

SimpleMan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 307 - Dieselmäinen ääni moottorista
« Vastaus #43 : 25.01.2022, 20:00:00 »
Pätkäise remontin tarjouspyyntö autojerryyn...

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 307 - Dieselmäinen ääni moottorista
« Vastaus #44 : 26.01.2022, 09:10:58 »
Vaihteen varassa jos auto on  pitempään niin saattaa startatessa hihna hyppää kun kiristäjä on antanu löysää.

Tuo on yksin kertaisin jakopää mitä tullu vastaan. Korjaamo oloissa 10minuutissa on vesipumppukin jo irroitettu.
ei se kiristin anna löysää yhtään.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307