Kirjoittaja Aihe: 206 - Jakohihnan vaihto (TU)  (Luettu 22949 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

janidemiks

  • Vieras
206 - Jakohihnan vaihto (TU)
« : 30.12.2012, 17:16:01 »
Auto: 2000 206 1,1 (3-ovinen, 147 000 km, DAM 8597 88, VF32CHFZE40976310).

Eli asiana on miten tähän sujuu jakoremmin vaihto? Kellään kokemuksia? Onko vaikeaa vai pystyykö tekemään itse? Kaikkii muihin malleihin tuntuu löytyvän tietoa, mutta tämä kyseinen yksilö tuntuu olevan aika hukassa. Joten päätin hakea apua tältä foorumilta. mitä seikkoja tulee ottaa huomioon? Remmejä on tullut kyllä vaihdettua mutta ei Pösööhön.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 206 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #1 : 06.01.2013, 12:32:00 »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

micco

  • Vieras
Vs: 206 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #2 : 06.01.2013, 17:57:54 »
Helppo vaihtaa. Tu-koneisiin yleistä ohjeistusta...

peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38610.0

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #3 : 24.02.2015, 17:18:46 »
Auto: 1999 206 1,4 (TU3JP).

Pitäisi varmaan vaihtaa 206:een jakohihna. Olisiko kenelläkään tietoa, kuinka kireälle jakohihna tulee kiristää? Seem-yksiköt löytyvät korjausoppaasta (mittaria ei), mutta olisiko kireystietoa esim. Hz:nä?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #4 : 24.02.2015, 20:36:12 »
Jos vain muistan, katson viikonloppuna (kun käyn tallilla) ko. Hz-arvon hankkimani One-Too Diapaz Minin mukana tulleesta kirjasta: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=35362.msg341378#msg341378
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #5 : 24.02.2015, 21:57:45 »
Jos vain muistat niin kiinnostaa. Ehkä tuo on jo kasassa tuolloin mutta ei ole kovin suuri työ ottaa auki uudelleen tarkastusta varten.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #6 : 25.02.2015, 21:31:29 »
Hihna vaihdettu. Tuolta ToniL:n laittaman linkin takaa löytyikin joitain Hz-arvoja TU3JP -koneelle. Hyvä, että laitoit linkin koska en tuollaista muistanut, vaikka olen noita lueskellutkin kun V6:een hihnan vaihtoa tein, kiitos.
Ja ihan vertailun vuoksi kiinnostaa noi sinun kirjan ilmoittamat Hz:t, eli jos vaan muistat katsoa arvot...

Näppituntumalla arvioiden hihna tuli aika samalle kireydelle kuin vanhakin oli, ehkä hieman kireämmälle, mutta ei ainakaan äännä yhtään. Vanha hihna oli kyllä mielestäni löysän tuntuinen ja viimeisestä vaihdosta ei ole muuta tietoa kuin merkintä huoltokirjassa vuodelta 2006. Kiristin oli jo parhaat ajat nähnyt, selvästi "rouhea" ääni pyöritettäessä. Eli sopiva aika oli vaihtaa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #7 : 01.03.2015, 00:03:33 »
One-too:n Diapabaz-kirjan mukaan 206:n moottorien TU3 ja TU3JP (108-hampainen hihna, manuaalisella kiristimellä) jakohihna esikiristetään arvoon 76-82 Hz, pyöräytetään moottoria neljä kierrosta ja lopuksi kiristetään jakohihna arvoon 61-66 Hz. Uudemmissa TU3JP-moottoreissa on 104-hampainen hihna automaattisella kiristimellä.

Muissa TU-moottoreissa on sitten omat arvonsa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #8 : 01.03.2015, 10:16:22 »
Kiitos Toni varmistuksesta. Eli aika samoilta näytti arvot kuin löytämässäni Excel-filussa. Noin kun laitoin ei myöskään hihna äännä ja toisaalta olen lähes varma, että ainakin itse olisin tuon hieman kireämmälle laittanut pelkästää "mutu"-tuntumalla.

Herra47

  • Vieras
Vs: 206 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #9 : 26.06.2015, 11:04:54 »
Auto: 2002 206 1,4 (3-ovinen, VF32CKFWF42505827).

One-too:n Diapabaz-kirjan mukaan 206:n moottorien TU3 ja TU3JP (108-hampainen hihna, manuaalisella kiristimellä) jakohihna esikiristetään arvoon 76-82 Hz, pyöräytetään moottoria neljä kierrosta ja lopuksi kiristetään jakohihna arvoon 61-66 Hz. Uudemmissa TU3JP-moottoreissa on 104-hampainen hihna automaattisella kiristimellä. Muissa TU-moottoreissa on sitten omat arvonsa.

Moi!

Mistä vuodesta lähtien on tuo mainitsemasi "uudemmissa TU3JP koneissa oleva 104-hampainen hihna", tyttärelläni on vm:2002, niin osaisi ostaa motonetista oikean hihnan?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #10 : 26.06.2015, 12:34:56 »
1,4-litraisissa TU3JP-moottoreissa on moottorinumeroon 3666765 saakka on käytetty vanhempaa 108-hampaista hihnaa (0816 44) ja manuaalista kiristintä (0829 54) ja moottorinumerosta 3666766 lähtien uudempaa 104-hampaista hihnaa (0816 F2) ja jousikuormitteista kiristintä (0829 90). Myös vesipumppu on vaihtunut samaan aikaan.

Valitettavasti Peugeot ei tässä tapauksessa ilmoita DAM-numeroa tai valmistuspäivämäärää, jolloin osat ovat vaihtuneet, mutta jos ilmoitat tässä tai yksityisviestillä auton rekisteri- tai valmistenumeron (VF3-alkuinen), niin voin tarkistaa, mitkä osat autoon sopivat.
« Viimeksi muokattu: 26.06.2015, 12:47:37 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Herra47

  • Vieras
Vs: 206 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #11 : 30.06.2015, 17:43:45 »
Heh..jostain syystä tuo valmistus numero ei kopioutunutkaan tuohon no tässä tää:VF32CKFWF42505827

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #12 : 03.07.2015, 00:36:43 »
Valmistenumeron VF32CKFWF42505827 perusteella autoon tehtaalla asennetun moottorin numero on 10 FSC4 3946406, joten siihen käyvät nuo uudemmat osat. Auton DAM-numero on muuten 9320 eli auto on valmistettu 16.05.2002.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2015, 09:34:13 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Herra47

  • Vieras
Vs: 206 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #13 : 03.07.2015, 10:05:54 »
Kiitoksia paljon tiedoista, noita yritin udella paikalliselta peugeot varaosatiskiltä mut eivät muka tienneet rekkarin perusteella kuin tuon moottorin tyypin TU3JP...kumma juttu?!?!

Kiitos :)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #14 : 03.07.2015, 13:37:35 »
Jostain syystä netissä toimiva Service Box lakkasi näyttämästä moottorin ja vaihteiston sarjanumeroita jossain vaiheessa (muutama vuosi sitten?), mutta vanhemmassa DVD-levyillä jaettavassa SB:n versiossa homma vielä toimii. Kuvittelin, että merkkiliikkeen tunnuksilla ko. toiminto olisi edelleen käytettävissä, mutta ehkei sittenkään. Joka tapauksessa merkkiliikkeenkin työntekijän olisi pitänyt osaluetteloa auton valmistenumeron avulla suodatettuna tarkastellessaan havaita, että kyse on uudemmista osista eli osaluettelossa esim. jakohihnan kohdalla lukee sen hampaiden lukumäärä. Ja kun poistaa valmistenumerosuodatuksen, niin näkee myös vanhemmat osavaihtoehdot, josta voi päätellä paljonkin. Osaamattomuutta siis. :-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info