Auto: 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 (BYR HXB, DW10BTED, ML5C, 10490U9/29.07.2005).
Esimerkkiautona on Expert, mutta samoja tiivisteitä käytetään useissa Peugeotin moottoreissa. Tässä tapauksessa Service Box listaa kaksi eri vaihtoehtoa kampiakselin vauhtipyörän puoleiseksi öljytiivisteeksi:
Expert (DW10BTED), kampiakselin takatiiviste:
0127 28, CRANKSHAFT BEARING SEAL, 90X110-7, SFCM, UNTIL RPO 10052 (17.05.2004), 44,00 e
(esim. Elring 508.209,
kuva)
Expert (DW10BTED), kampiakselin takatiiviste:
0127 45, CRANKSHAFT BEARING SEAL, 90X110X7, SINCE RPO 10053 (18.05.2004), 52,00 e
(esim. Elring 394.010,
kuva)
Oikea osanumero riippuu siis auton valmistusajankohdasta ja tässä tapauksessa oikea osa on uudempi tiiviste 0127 45, jossa tiivistävä huuli on valmistettu PTFE:stä (Teflon), kun taas vanhemmassa tiivisteessä 0127 28 käytetään FPM-kumia (Viton). Expertin kohdalla muut osat ovat säilyneet ennallaan ja vain tiivistetyyppi on vaihtunut. Ilmeisesti auton alkuperäisen PTFE-tiivisteen tilalle voi siis asentaa vanhemman kumitiivisteen?
Lukemani perusteella PTFE-tiiviste on herkempi vaurioitumaan asennuksessa. PTFE-tiivistettä ei (ainakaan parin tiivistevalmistajan ohjeistuksen mukaan) saa öljytä tai rasvata, muuten se menee pilalle (tosin Peugeotin korjaamokirjallisuus kehottaa öljyämään tiivistehuulen, joka puolestaan on täysin ristiriidassa tiivistevalmistajien ohjeistuksen kanssa).
Lisäksi tiivisteen muovisen suoja/asennusholkin saa poistaa vasta asennuksen jälkeen tai vaihtoehtoisesti on käytettävä vastaavaa erikoistyökalua, joka suojaa tiivistehuulta asennuksen ajan. Asennuksen jälkeen on odotettava joitakin tunteja ennen moottorin käyttämistä, jotta tiiviste ehtii mukautua akselin ympärille.
Asentaisin siis autoon mieluummin vanhempaa tyyppiä olevan tiivisteen, koska sen asentaminen onnistuu varmemmin ja silloin voin käyttää aiemmin tekemääni erikoistyökalua, jolla saan asennettua tiivisteen suoraan ja oikealle syvyydelle (en ole varma, onnistuuko ko. asennusrenkaan käyttäminen PTFE-tiivisteen muovikauluksen kanssa ainakaan ilman muutoksia).
Peugeotin korjaamokirjallisuudessa PTFE-tiivisteitä on käsitelty mm. 1. mallisarjan 307:n dokumentissa B1BBQLP0 (joka tosin koskee eräitä TU-moottoreita). Siinä ilmoitetaan ensin, että irrotetut tiivisteet on korvattava samantyyppisillä tiivisteillä, mutta sen jälkeen kuitenkin todetaan toisessa kohdassa, että PTFE-tiivisteen voi korvata FPM-tiivisteellä. Miksei toisinpäin?
Aiheeseen liittyvää luettavaa:
http://www.victorreinz.com/EN/Service-Downloads/Practical-Information/PTFE-Oil-Seals-and-Their-Installation.aspxhttp://www.elring.de/fileadmin/Dateiablage_DE/TSI_VSI/2011/TSI09-2011_englisch.pdf