Kirjoittaja Aihe: 406 - Ylimääräinen ääni kytkimestä (painelaakeri)  (Luettu 7375 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

heigl

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2002 406 2,0 Executive (automaatti-ilmastointi, 275 000 km).

Ongelmana on kytkimen varsin kovaääninen vinkuminen painettaessa, joka kuuluu vielä jonkin aikaa senkin jälkeen, kun kytkin on ollut yläasennossa. Ongelma alkoi noin viikko sitten pienellä rahinalla kytkintä käytettäessä. Kytkin toimii edelleen kuten ennenkin vinkumista lukuunottamatta.

Uskaltaako autolla ajaa ennen huoltoa vai aiheuttaako vain lisävahinkoa? Merkkiliikkeessä arvioivat kustannukseksi noin 1000 e. On kuulemma hyvä kytkin eikä tärise kuten halvemmat varaosaversiot. Näin kertoivat korjaamolla.

Ratkaisu:

Nyt on uusi kytkin asennettu. Se non ihan eri tuntuinen kuin vanha. Vein pienempään korjaamoon korjattavaksi ja hintaa tuli n. 700 e.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Ylimääräinen ääni kytkimestä (painelaakeri)
« Vastaus #1 : 13.12.2013, 00:44:06 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18600.0

Todennäköisesti kytkimen painelaakeri on vioittunut. Samalla kertaa vaihtoon menevät ainakin kytkinlevy, paineasetelma, vetoakselien öljytiivisteet ja vaihteistoöljyt. Myös kampiakselin vauhtipyörän puoleinen öljytiiviste ja vaihteistoon (BE4R) kiinnittyvä kytkinakselin/painelaakerin ohjainholkki tiivisteineen kannattaa vaihtaa. Rikkoutunut painelaakeri saattaa olla kuluttanut myös painelaakeria käyttävän kytkinhaarukan ja em. ohjainholkin vaihtokuntoon (ks. kytkimen toteutus BE4R-vaihteistossa). Myös vauhtipyörän kunto tulee tarkistaa ja tarvittaessa vauhtipyörän pinta tulee hioa tasaiseksi tai säröjen tapauksessa uusia kokonaan.

Autolla saattaa vielä pystyä ajamaan jonkin verran, mutta painelaakeriongelma pahenee nopeasti ja saattaa aiheuttaa lisävaurioita (ainakin kampiakselin asentotunnistin voi mennä rikki, jolloin auto ei edes käynnisty), joten en suosittele muualle kuin korjaamolle ajamista. Vastaavat oireet olivat eräässä Expertissä, jolla ajamista jatkettiin oireiden alkamisesta huolimatta pari viikkoa ja n. 1500 km. Vaikka kytkin yhä pahenevista äänistä huolimatta toimikin, oli painelaakeri varmaan viidessä eri osassa, laakerikuulat lennelleet ympäri kytkinkoteloa, paineasetelman lautasjousen kynsien päät suurimmaksi osaksi poikki ja ohjainholkki sekä kytkinhaarukka kuluneet vaihtokuntoon.

Kustannusarviota pyydettäessä kannattaa varmistaa, että mukana ovat kaikki em. osat, koska usein (ainakaan yleis-) korjaamot eivät viitsi tai ymmärrä vaihtaa kuin kytkinpaketin.

Ainakin Expertin Sachsin kytkinpaketin SKF:n valmistama painelaakeri oli pyöreäolkainen, joka kuluttaa paineasetelman jousien päitä vähemmän kuin teräväolkainen (ks. yllä oleva linkki ja sen keskustelut painelaakerin muodosta). Samankin valmistajan kytkinpaketin sisältö saattaa vaihdella eri osien valmistajien osalta, joten painelaakerin muoto selviää usein vasta, kun tilattu kytkinpaketti on tarkasteltavissa.

406 (2. mallisarja), kytkin
406 (2. mallisarja), kytkin, INJECTION EW10J4 AND GEARBOX BE4R
406 (2. mallisarja), kytkinkotelo, GEARBOX BE4R
« Viimeksi muokattu: 13.12.2013, 23:32:03 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

eejiikoo

  • Vieras
Vs: 406 - Ylimääräinen ääni kytkimestä (painelaakeri)
« Vastaus #2 : 13.12.2013, 18:52:15 »
Auto: 2001 406 GW 1,8 Mistral.

Ei kannata kovin kauan ajella. Itse tein sen virheen, että ajattelin, että painelaakeri se siellä vähän vinkuu ja että en nyt kerkeä autoa korjaamolla käyttämään. Niin vain yksi kaunis aamu lensi laakeri ja paineasetelman lamellit pitkin kytkinkoppaa rikkoen myöskin kampiakselin asentotunnistimen ja auto piti hinata korjaamolle, koska ei enää käynnistynyt. Korjaamolla todettiin myös, että siirtohaarukka oli entinen.