Nimenomaan se tihennetty vaihtoväli johtuu Suomen eurooppaa kovemmista olosuhteista. 20 asteen pakkaset eivät olleet harvinaisia etelässä tänäkään talvena. Ja kokemusta on itsellä jakopääremontista. Renault lagunan hihna hyppäsi pois paikoiltaan 2,5 vuotiaassa autossa ja 30 000 ajettuna.
Pitäisi kysyä joltain hihnanvalmistajalta mikä on sellainen "kova olosuhde", että on syytä vaihtoväliä tihentää. Ainakaan pääkaupunkiseudulla ei tainut olla kertaakaan -20 astetta tänä vuonna eikä edellisenäkään. Ja silloin kun on ainakin mun auto starttaa vasta lohkolämppärin lämmittämänä. Kyllähän nuo -20 kelit ovat vähintään yhtä yleisiä mm. alppikylissä ja vaikkapa Jenkkien pohjoisosissa. Onko sielläkin tihennetty huoltoväli? Tuskin ainakaan Jenkeissä, kun siellä on muistaakseeni lakikin, että hihnan pitää kestää huomattavan pitkä aika (olikohan yli 200 tkm).
Esimerkkisi ei juuri tähän liity, sillä Lagunassasihan ei ollut vaihtoväli vielä läheskään täynnä ja "poishyppäys" tuskin johtuu kulumisesta. Tavallaan voisi sanoa niinkin päin, että hihnanvaihto on aina myös riski, koska siinä voi tulla asennusvirhe tai viallinen osa, joka aiheuttaa ongelmia. Tietysti itsensä kipeäksi maksamalla saa jonkinlaisen takuun ja tuotevastuun, mutta mahtaakohan se päteä vaikkapa 10-vuotiaiseen autoon, josta on hihna vaihdettu 3 vuotta sitten.
Kansiremppa on tietysti kovin kallis merkkiliikkeessä uusilla osilla teetettynä, mutta tavallisimpiin konemalleihin saanee kolariautoista vaihtokansia ja -koneita. Mulla meni joskus 90-luvun taitteessa tuosta Lanciasta hampaat jakopäänhihnasta. Seurauksena yksi vääntynyt venttiili, jonka vaihdoin varakannesta itse. Kukaan ei ollut silloin kertonut, että sitä pitäisi joskus vaihtaakin. Tosin tuon kyllä aiheutti hajonnut komposiittihihnapyörä, jonka metallikeskiö klappasi ja täten väänsi hihnan hampaita, mutta eihän se hihna olisi muutenkaan ikuinen ollut.
Joakim