Kirjoittaja Aihe: Puretech - Jakohihna murenee (EB)  (Luettu 66681 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #150 : 26.09.2022, 16:39:50 »
Ilmeisesti Stellantis ja Ford ovat tehneet typerän jakopään hihnan öljykylpyratkaisunsa omissa kopeissaan?!  Hihnanvaihtoväli oli alkujaan määritelty 180 000 km. Nyt se on korjattu 100 000 km:iin. Vaihto kalliina operaationa kenkuttaa.

Tuo öljykylpyhihna on nyt tullut käyttöön Fordin dieseliinkin. Ainakin joihinkin Transitin malleihin.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #151 : 26.09.2022, 22:28:37 »
Tuo öljykylpyhihna on nyt tullut käyttöön Fordin dieseliinkin. Ainakin joihinkin Transitin malleihin.

Tuli öljykylpy hihna jo joskus 2008 vanhoihin Fordin 1,8 dieseleihin. Siinä koneessa alkujaan kulki ketju kampiakselin ja korkeapainepumpun välillä, ja tavallinen jakohihna korkapainepumpun ja nokan vällä. Jossain vaiheessa olivat keksineet laittaa ketjun tilalle jakohihnan öljykylpyyn. En oo kuullu että noissa hihnoissa olisi ikinä mitään ongelmaa ollut. Olisko bensa sitten se mikä hihnan tappaa, varsinkin jos suomessa hihnoja menee enemmän kuin lämpimissä maissa.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #152 : 26.09.2022, 22:54:37 »
Vähän löysästi liittyy Puretechiin, paitsi hihnan osalta. Pitkä on ainakin Fordin öljykylpyhihnan vaihtoväli.
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/ford-transit-sai-huippumodernin-dieselmoottorin/#ff78fff6
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #153 : 27.09.2022, 11:07:37 »
Tuli öljykylpy hihna jo joskus 2008 vanhoihin Fordin 1,8 dieseleihin. Siinä koneessa alkujaan kulki ketju kampiakselin ja korkeapainepumpun välillä, ja tavallinen jakohihna korkapainepumpun ja nokan vällä. Jossain vaiheessa olivat keksineet laittaa ketjun tilalle jakohihnan öljykylpyyn. En oo kuullu että noissa hihnoissa olisi ikinä mitään ongelmaa ollut. Olisko bensa sitten se mikä hihnan tappaa, varsinkin jos suomessa hihnoja menee enemmän kuin lämpimissä maissa.

Sama epäilys on itselläni ton bensan suhteen, varsinkin kun kaikilla ei ongelmaa ole ollenkaan, toisilla sitten on riittävästi. Olennaista lienee se miten paljon bensaa joutuu moottoriöljyn sekaan ja jos joutuu niin kuinka usein auto ajetaan niin kuumaksi että se sieltä haihtuu. Jostain kuulin että eniten hihnoja murenee jos ajot on erittäin lyhyttä, öljyä on tosiaan epäilty, mutta sitten tulee se polttoaine, suomessahan myydään käsittääkseni paria eri lähteestä tulevia polttoaineita. Aikaisempi Mersun ja pösön ongelma bensiinin vaihdolla.

https://tekniikanmaailma.fi/nesteen-polttoaineen-ja-mersun-moottoriongelman-syy-selvisi-bensaeraan-paatynyt-natrium-aiheutti-metallisuolan-kertymisen-suuttimiin/
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #154 : 27.09.2022, 12:25:17 »
Päätyyhän sinne öljyn sekaan bensasta myös etanolia. Ei tunnetusti hyvä kumille.

rallyedriver

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #155 : 19.11.2022, 13:07:12 »
Jakohihna oli vaihdettu korjauskampanjaan ostamassasi käytetyssä jokunen tonni ennen ostoa. Kuitenkaan ei ainakaan tässä huollossa oltu ilmeisesti otettu öljypohjaa auki ja putsattu sihtiä vaikka jakohihna olikin jo ilmeisesti murentunut. Meni tuossa kone sitten uusiksi sihdin tukkeutumisen johdosta.. Tai no pytyissä oli ohipuhallusta myös runsaasti, mutta sihti myös täysin tukossa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #156 : 19.11.2022, 17:43:22 »
Meni tuossa kone sitten uusiksi sihdin tukkeutumisen johdosta.. Tai no pytyissä oli ohipuhallusta myös runsaasti, mutta sihti myös täysin tukossa.

Paljonko autolla on ajettu? Ikävä kuulla lähes tarpeettomasta koneen porsimisesta.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

holkki

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #157 : 20.12.2022, 21:46:22 »
Joo, sama jakohihna- murhe meidänkin 176 tkm ajetussa Puretech 130 308 vm-16. Perus herjat näyttöön, öljypohja auki , sihdin ja solenoidien putsaus. kone on huohotellut jonkin aikaa hieman reippaammin, öljyä joutuu hieman lisäilemään 10tkm vaihtovälillä ja nyt ois tarkoitus tehdä itse tuo hihnaremppa. Olisi kellään listaa. mitä kaikkea menee uusiksi hihnasarjan(remmi, ohjain ja kiristin) lisäksi? Kampiakselin rattaan pultti, nokkapyörien pultit, venakopan tiiviste ja ylipäätänsä mitä tiivisteitä? Tästä tiedosta oilsin kiitollinen...

holkki

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #158 : 29.12.2022, 18:52:54 »
Joo, itselleni vastaten.... ehdin jo tilailla Virosta Inan valmistaman jakopääsarjan rullineen, mutta ylläri odotti merkkarin tiskillä. Lueskelin foorumilta, että remppaan menee paljon tiivisteitä ja pultteja uusiksi ja niitä hakemaan merkkarin luota. Siellä varaosa-myyjä totesi heti, että yksittäisten tiivisteiden ja remonttiin tarvittavien osien erikseen ostamisessa ei ole järkeä, vaan kannattaa ostaa koko "Jakopään huoltokitti". Sisältää kampi akselin alapultin, nokka-akselien hammaspyörien pultit,damperin pultit(6kpl) , venakopan- , paisuvais-, alipainepumpun-, kampuran- etustefan, bensapumpun- lohkoluukun- ja suuttimien tiivisteet. Lisäksi bensalinjan putki, hammashihna ,vesipumpun hihna, ohjain rulla , hammashihnan kiristin ja nyt paras! koko setin hinta, alkuperäisosilla n.150 euroa!!!! ihan vaan vertailun vuoksi tarvike hihnan vaihtosarja maksoi postikuluineen 100 euron luokkaa! Myös setin hinnoittelusta kertoo, että esim. pelkät suuttimien tiivisteet maksaa erikseen ostettuna 3x50euroa eli 150 euroa!!! Nyt oli kyllä merkkiliikkeessä mieluisa ylläri! 

Eetu

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #159 : 08.11.2023, 19:36:13 »
Hei

Vm 2019 ja autolla ajettu n. 78 tkm. Nyt öljynpaineongelmien syyksi löytyi jakopään hihnan murtumisesta johtuva tukkeuma öljypohjan suodattimessa. Tehtiin remontti "virman piikkiin". Kuulin tällaistakin, että auto vaihtoon, sillä ei ole takeita onko kaikkia kanavia saatu puhtaaksi ja riskinä olisi isommat murheet.  Olenko ainoa Pösön omistaja tämän vian kanssa?

Kitkar745

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 314
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #160 : 08.11.2023, 19:42:02 »
Et ole yksin. Lue vaikka tätä foorumia jos et löydä käytä googlehakua.
Peugeot 406 executive 2004

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #161 : 09.11.2023, 07:37:20 »
Yhdistetty vanhaan aiheeseen. Siirretty samalla teknisille alueille koska tähän vikaan ei kamalasti auton mallimerkintä vaikuta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Pakkorekkaus

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #162 : 14.01.2024, 11:29:05 »
Hei. Tilan tarpeen lisääntyessä bensakoneinen 5008 käytettynä nyt harkinnassa, mutta googlailun kautta törmäsin nopeasti tähän jakohihnaongelmaan. Osaako joku sanoa onko tähän tullut minkäänlaista korjausta/parannusta vuosien varrella vai koskeeko sama ongelma niin vm. 2017 kuin vaikkapa 2020 autoja? 5008:n facelift taisi tulla vuonna 2021, tapahtuikohan moottoripuolella mitään muutosta? Tuli vastaan jopa juttuja, että näissä Puretech 130 koneissa olisi jossain välissä siirrytty ketjuun, mutta mitään varmuutta en asiaan saanut.

Osaisiko joku antaa vinkkiä kuinka minimoida riski, että käytettynä ostettuun autoon ilmestyy tämä jakohihnavika muine ongelmineen? Kauppaan jättäminen toki se varmin, mutta sitä vastausta en nyt hae  :)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #163 : 14.01.2024, 12:03:29 »
Ketjukone löytyy vasta ihan uusista 3008 malleista, siitä ei liene vielä kamalasti kokemusta kellään. Jakohihnoista on paljon juttua, kun tietäisi miksi joillakin hihna ja kone on ihan silppuna pienelläkin ajomäärällä, joillakin kestää paremmin, mutta ei toi puretech 130 ole parhaimmillaankaan mikään monen sadan tonnin kone.

Ketju versio lienee merkinnällä Puretech 136. Uudessa 3008ssa on ainakin, eiköhän se tule sitten myös muihin.

Jos sitten saa kohtuullisen uuden auton jossa on takuu päällä (jopa 5-v takuuta on olemassa) niin ei kai siinä mitään, kovaa ajoa ja asiallista huoltoa. Oma käsitys on se että jos tollasella Puretech ajaa niin lyhyttä ajoa ettei se lämpene tarpeeksi, kone on varsin lyhyt ikäinen. Suoraruisku bensakoneissa on aika paljon jotain pikku vaivaa ihan merkistä riippumatta..
« Viimeksi muokattu: 14.01.2024, 12:07:04 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #164 : 14.01.2024, 14:45:40 »
Lisäisin tuohon SamiK:n listaan että jos lyhyttä ajoa niin öljynvaihto kerran vuoteen.