Kirjoittaja Aihe: 508 - Useita vikakoodeja liittyen AdBlue-järjestelmään (HDi)  (Luettu 22665 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Olen Antin kanssa samaa mieltä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Lainaus
From the link posted above we can see that even in C4 2.0 diesels they stopped using the Eolys system some time in 2013:
Important Note: 2013+ 2.0 HDi engines fitted to the C4 Picasso range use 'Adblue' and not Eolys additive in the DPF system.
https://www.peugeotforums.com/threads/eolys-fluid.272681/

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Saakohan adblue- pumpun toimintakunnon selvitettyä jotenkin, esim avaamalla säiliön korkin juuri ennen sammutusta, jolloin sammutettaessa voisi nähdä korkin aukosta että pumppu tyhjentää putkiston tankkiin. Voisi syksyisin katsoa toiminnan ennen kunnon pakkasia niin ei jää kesän jälkeen huomaamatta ainetta putkiin halkaisemaan putkia kovilla pakkasilla.
Muutenkin mietityttää kuinka ureajään sisällä oleva pumppu oikein kestää hajoamatta...

P.S. Mäkin olen nähnyt ei-PSA jutuissa puhetta että adblue korvaisi  eolysin mutten tiedä enää mitä uskoa.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2020, 22:03:36 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Serviceboxista en löydä mitään kuvaa tai mainintaa eolyksestä.
Audi A4 Tdi Q

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Tarkemmin tutkittuani Eolys on ilmeisesti käytössä myös BlueHDI-autoissa. Systeemi on vaan kehittynyt niin paljon, että täyttövälin ollessa ennen 120 tkm, se on nyt  jopa 300 tkm. Lisäainetta lisätään todella vähän ensimmäiseen sukupolveen verrattuna.
https://www.solvay.com/en/brands/e-sis Mahdollisesti jopa toteutettu noin.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
2011 malliseen HDI 2.2:een ei ainakaan 156 tkm:iin mennessä tarvinnut lisätä, eikä mitään aiheesta huomautellut.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Lainaus
Serviceboxista en löydä mitään kuvaa tai mainintaa eolyksestä.

Jos ottaa esimerkiksi vaikka Peugeot 508 180 HDi, joka on BlueHDi moottorilla niin Serviceboxista löytyy varaosista molemmat lisäainesäiliöt, Eolys sekä AdBlue kyseiseen autoon.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Mulla oli -07 mallinen 1,6 Hdi. Siinä ei reilun 300 tuhannen matkalla koskaan tarvinnut lisätä EOLYS nestettä. Loppupuolella testeri näytti puolet olevan jäljellä.
Expertin datatiedoissa mainitaan ADBLuen määrä, mutta myös EOLYS määrä on mainittu. Huolto-ohjelma ei kuitenkaan kerro mitään EOLYS nesteen tarkistamisesta, tai lisäämisestä.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Taitaa olla Eolys-säiliö edelleen tankin yhteydessä uudemmissakin. Täyttö on helppoa letkun ja pikaliittimen avulla.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
No nih. Homma hoidettu. Ainakaan ensimmäisillä kilometreillä ei tullut vikaa eikä vikakoodeja. Aikaa meni NOx-anturin vaihdon jälkeen vielä vähän aikaa. Viimeisessä vaiheessa auto taisi nököttää pajalla puolisentoista viikkoa, osittain tilattuja osia, osittain vapaita tekijöitä odottamassa. Jonkinmoista säätöä oli vaimon kanssa yhdellä autolla sumplien...

lopulta maahantuojan avituksella pääsyylliseksi todettiin AdBlue pumppu. Maahantuoja osallistui säiliö/pumpun hintaan pienellä osuudella ja loput jaettiin myyjän kanssa, joten nyt mainosta mukaillen ”saldo riitti”, vaikka kyllä maksettavaakin jäi reilusti, kun vertaa siihen mitä olisi voinut olla jos vian metsästyksessä olisi ollut käytössä hyviä ”sivistyneitä arvauksia” ja pumpun olisi saanut erikseen vaihdettua. Myyjä Kuopion Veljekset Laakkonen vaihtoautopuoli hoiti osuutensa mielestäni hyvin. Samoin maahantuojan pienikin vastaantulo oli jees.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Hienoa kun tuli kuntoon. Ja tyydyttävällä tavalla liike/maahantuoja osallistuivat.
Parasta olisi tietysti että tuommoinen kallis pumppu kestäisi vähän pitempään.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Minkä tyypinen laite tuo pumppu on? Ihan pumppu pumppu vai onko siinä jotain järkeäkin josta itse pumpulle muodostuu hintaa? Ja mikä siitä pumpusta hajoaa? Toivotaan että tulee saatuville erillisenä, vaikka sitten tarvikkeena jos alkuperäisen haluavat myydä noin.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Ajatus oli että olisin tänään katsonut tuon pumpun ja säiliön, mutta kun aivopierun seurauksena vein säiliön pesuhuoneeseen puhdistettavaksi, seuraava tunti meni ruosteenestoainetta suihkun käsiosasta, letkusta ja vaaleasta lattiasta ja sormista jarrupuhdistusaineella puhdistellen. Ja höyryjä haistellen.

Säiliö hävisi hyvin pian ulos, mutta sen verran ehdin katsoa että päällä on luukku joka on aika monella ruuvilla kiinni. Sisuksiin menee 2 + 4 johtoa kahdella liittimellä. Toisessa pun, musta ja löyhästi kierretty pari, toisessa kaksi johtoa. Pitää joku päivä avata säiliö kunhan ensin saa jostain kerättyä nuoruuden intoa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
https://www.peugeotforums.com/threads/p20e8-fault-code-and-urea-tank.327132/page-4#lg=thread-327132&slide=1
Näissä on ollut vikana, että adblue-säiliön korkki ei hengitä ja pumppu hajoaa, kun paine menee alipaineen puolelle. Ilmeisesti näitä vaihdettu huollon yhteydessä, oliko tässä uusi vai vanha korkki ?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Nähdäkseni korkki oli vaihdettu, mutten tiedä missä vaiheessa ensimmäisten 80tkm aikana.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2020, 16:05:27 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207