Kirjoittaja Aihe: 207 - Liian korkeat päästöarvot (VTi)  (Luettu 8308 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 855
Vs: 207 - Liian korkeat päästöarvot (VTi)
« Vastaus #30 : 12.10.2023, 23:52:31 »
Ei ECU siitä mitään tiedä, jos lambda mittaa mittauskehykseen sopivaa arvoa vaikka todelliset arvot olisivat pahasti pielessä. ECU on tyytyväinen ja syöttää sitten väärien arvojen mukaan joko liian rikasta tai laihaa seosta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 080
  • 508 GT-Line 225
Vs: 207 - Liian korkeat päästöarvot (VTi)
« Vastaus #31 : 13.10.2023, 07:54:07 »
Ei ECU siitä mitään tiedä, jos lambda mittaa mittauskehykseen sopivaa arvoa vaikka todelliset arvot olisivat pahasti pielessä. ECU on tyytyväinen ja syöttää sitten väärien arvojen mukaan joko liian rikasta tai laihaa seosta.

Etanolia puoliksi tankkiin, niin voisi puhdistua ns. "kepulikonstilla". Ajaa myös seossuhteen jossain vaiheessa moottorin vikatilaan. Ecussa on vikadiagnoosi, mutta merkkitesteri kertoon tarkemmin ikkunan, joissa arvojen tulisi olla. Tietämättä paljonko moottorilla on ajettu, ei voi lausua enempää. Simppeli vikahan tuo on melko simppelissa autossa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 855
Vs: 207 - Liian korkeat päästöarvot (VTi)
« Vastaus #32 : 13.10.2023, 08:47:59 »
206, jonka alkujaankin pienestä katalysaattorista oli vain harsoa jäljellä, meni etanolitankkauksella helposti läpi päästömittauksesta. Olisi tainnut mennä ilman katalysaattoriakin.

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 207 - Liian korkeat päästöarvot (VTi)
« Vastaus #33 : 13.10.2023, 09:48:46 »
1.6 vti 120 on ja ajettu nyt 291676, viime vuoden syyskuusta ajettu vain 8800km. Öljyä syö kai aika normaalisti eli joutuu vähän vaihtovälillä lisäilee, muuten kyllä käy ja kukkuu ihan nätisti. Tuli tosiaan vähän yllätyksenä nuo päästöt ja ainut oma räpellys oli päivää ennen katasastusta juurikin tuo etulambdan pistokkeen puhdistus.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 468
Vs: 207 - Liian korkeat päästöarvot (VTi)
« Vastaus #34 : 13.10.2023, 12:34:17 »
Öljynkulutus ei vaikuta mitään päästöihin, turha painia sen kanssa
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

fiksailija

  • Vieras
Vs: 207 - Liian korkeat päästöarvot (VTi)
« Vastaus #35 : 13.10.2023, 12:52:18 »
Tässähän on kaksi happianturia, että kyllä se ECU tietyn rikastus/laihennus rajan ylittyessä menee vikatilaan. 2. happianturi ei yleensä edes mene rikki, kun on siellä katalysaattorin jälkeen suojassa. Tavallisellekin testerille pitäisi näkyä "OBD2 readiness monitors" testien onnistuminen. Vikakoodikin siitä pitäisi olla, ei siis taida siis vielä olla moottorivika päällä?

On tuolla jo ajettukin sen verran, että ei olisi mikään ihme, jos katalysaattori ja happianturit alkais olla lopussa. Se on kuitenkin vaan seurausta esim. öljyä polttavasta moottorista ja lyhyistä ajoista. Minä saattaisin kokeilla vaihtaa 1. lambdan, jos sattuisi halvan saamaan netistä. Mielellään autokohtainen ja vain Bosch. Noin 50 eurolla näyttäs saavan Autodocilta. Heille myös pitää tehdä selväksi, ettei mitään muuta saa lähettää, ainoastaan Bosch.   >:(

Mutta kaipa se auto kannattais viedä ihan ammattilaiselle niin vältyt turhilta osien vaihteluilta. Tuo e85:n tankkaaminen kuulostaa ihan järkevältä ajatukselta, jos sillä sais auton pari vuotta leimalle, eikä tarvitsisi rahaa pistää kankkulan kaivoon.


Hieman öljyäpolttavalla moottorilla voipi ajella pitkäänkin, mutta jos öljykannu mukana saa olla aina, niin kyllähän sen tietää mitä edessä on.  ;D

Kyllä se ECU ainakin osia vaihtelevaa teeseitse-tyyppiä viisaampi on, kokemusta on. ;D

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 207 - Liian korkeat päästöarvot (VTi)
« Vastaus #36 : 13.10.2023, 14:35:33 »
Tässähän on kaksi happianturia, että kyllä se ECU tietyn rikastus/laihennus rajan ylittyessä menee vikatilaan. 2. happianturi ei yleensä edes mene rikki, kun on siellä katalysaattorin jälkeen suojassa. Tavallisellekin testerille pitäisi näkyä "OBD2 readiness monitors" testien onnistuminen. Vikakoodikin siitä pitäisi olla, ei siis taida siis vielä olla moottorivika päällä?

On tuolla jo ajettukin sen verran, että ei olisi mikään ihme, jos katalysaattori ja happianturit alkais olla lopussa. Se on kuitenkin vaan seurausta esim. öljyä polttavasta moottorista ja lyhyistä ajoista. Minä saattaisin kokeilla vaihtaa 1. lambdan, jos sattuisi halvan saamaan netistä. Mielellään autokohtainen ja vain Bosch. Noin 50 eurolla näyttäs saavan Autodocilta. Heille myös pitää tehdä selväksi, ettei mitään muuta saa lähettää, ainoastaan Bosch.   >:(

Mutta kaipa se auto kannattais viedä ihan ammattilaiselle niin vältyt turhilta osien vaihteluilta. Tuo e85:n tankkaaminen kuulostaa ihan järkevältä ajatukselta, jos sillä sais auton pari vuotta leimalle, eikä tarvitsisi rahaa pistää kankkulan kaivoon.


Hieman öljyäpolttavalla moottorilla voipi ajella pitkäänkin, mutta jos öljykannu mukana saa olla aina, niin kyllähän sen tietää mitä edessä on.  ;D

Kyllä se ECU ainakin osia vaihtelevaa teeseitse-tyyppiä viisaampi on, kokemusta on. ;D

e85:n tankkaaminen, mulla sytty eilen just bensavalo eli tankissa ehkä 10L vai mitä lie? Eli paljonko pitäis nyt tankatae85, vien sit pajalle ja mainihen tuosta bensan lisäyksestä?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 801
Vs: 207 - Liian korkeat päästöarvot (VTi)
« Vastaus #37 : 13.10.2023, 15:28:39 »
Vti moottoriin voi tankata e85, kun laittaa vaikka bensaa esim. 30 litraa ja e85 20 litraa.sillä moottori toimii täysin ilman ongelmia jos tuolla autolla pian ajettu 300tkm eikä ole lambda-anturia vaihdettu, niin se kannattaa vaihtaa. Ja kannattaa kyllä ajaa se kone kunnolla lämpimäksi. Alle 10km ajolla ei lämpene. Nuo vti moottorit on oltava kunnolla lämpösiä päästötestissä, muuten on hc arvo korkealla.
Peugeot 3008 hybrid

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 207 - Liian korkeat päästöarvot (VTi)
« Vastaus #38 : 13.10.2023, 16:01:48 »
Vti moottoriin voi tankata e85, kun laittaa vaikka bensaa esim. 30 litraa ja e85 20 litraa.sillä moottori toimii täysin ilman ongelmia jos tuolla autolla pian ajettu 300tkm eikä ole lambda-anturia vaihdettu, niin se kannattaa vaihtaa. Ja kannattaa kyllä ajaa se kone kunnolla lämpimäksi. Alle 10km ajolla ei lämpene. Nuo vti moottorit on oltava kunnolla lämpösiä päästötestissä, muuten on hc arvo korkealla.

Joo eiköhän se näillä teidän ohjeilla ehkä kuntoon tule  :)

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 207 - Liian korkeat päästöarvot (VTi)
« Vastaus #39 : 20.10.2023, 17:47:40 »
Sepä sai taas leiman, vaihdoin 1. lambdan ja tankkasin e85. CO% oli just alle sallitun, katsastus sanoi että vaihda tulpat niin sillä hyvä.


Kierroksilla
CO%: 0,18
CO2: 14,60
HC ppm: 65
O2: 0,00
Lambda: 0,990

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 468
Vs: 207 - Liian korkeat päästöarvot (VTi)
« Vastaus #40 : 20.10.2023, 18:03:05 »
Sepä sai taas leiman, vaihdoin 1. lambdan ja tankkasin e85. CO% oli just alle sallitun, katsastus sanoi että vaihda tulpat niin sillä hyvä.


Kierroksilla
CO%: 0,18
CO2: 14,60
HC ppm: 65
O2: 0,00
Lambda: 0,990

Mitä nuo arvot oli kun hylky tuli
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 207 - Liian korkeat päästöarvot (VTi)
« Vastaus #41 : 20.10.2023, 20:10:15 »
Pakokaasujen päästömittaus, arvot vaan kierroksilla, yritti kyllä kovasti huudattaa hallissa...

Tyhjäkäynnillä    Kierroksilla

                CO%: 0,40
                CO2: 14,60
                HC ppm: 114
                O2: 0,00
                Lambda: 0,980

Käytetty mittalaite: Bensa testeri