Tässähän on kaksi happianturia, että kyllä se ECU tietyn rikastus/laihennus rajan ylittyessä menee vikatilaan. 2. happianturi ei yleensä edes mene rikki, kun on siellä katalysaattorin jälkeen suojassa. Tavallisellekin testerille pitäisi näkyä "OBD2 readiness monitors" testien onnistuminen. Vikakoodikin siitä pitäisi olla, ei siis taida siis vielä olla moottorivika päällä?
On tuolla jo ajettukin sen verran, että ei olisi mikään ihme, jos katalysaattori ja happianturit alkais olla lopussa. Se on kuitenkin vaan seurausta esim. öljyä polttavasta moottorista ja lyhyistä ajoista. Minä saattaisin kokeilla vaihtaa 1. lambdan, jos sattuisi halvan saamaan netistä. Mielellään autokohtainen ja vain Bosch. Noin 50 eurolla näyttäs saavan Autodocilta. Heille myös pitää tehdä selväksi, ettei mitään muuta saa lähettää, ainoastaan Bosch.

Mutta kaipa se auto kannattais viedä ihan ammattilaiselle niin vältyt turhilta osien vaihteluilta.
Tuo e85:n tankkaaminen kuulostaa ihan järkevältä ajatukselta, jos sillä sais auton pari vuotta leimalle, eikä tarvitsisi rahaa pistää kankkulan kaivoon.
Hieman öljyäpolttavalla moottorilla voipi ajella pitkäänkin, mutta jos öljykannu mukana saa olla aina, niin kyllähän sen tietää mitä edessä on.

Kyllä se ECU ainakin osia vaihtelevaa teeseitse-tyyppiä viisaampi on, kokemusta on.
