Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei pysy käynnissä  (Luettu 6013 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Uuno1

  • Vieras
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #30 : 25.04.2020, 11:29:27 »
Unohtui mainita, että asentoanturista vähän moskaa pyyhittiin pois kun irrotettiin se, olisikohan sillä ollut vaikutusta siihen, että bensapumppu nyt pyörii non-stop?

Uuno1

  • Vieras
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #31 : 25.04.2020, 16:01:16 »
Nyt löytyi se lopullinen vika: kampiakselin asentoanturin ympärille kertynyt pieni töhnäkerros. Olimme vahingossa vaihtaneet dieselmoottorin bensapumpun anturin, siksi se antoi jatkuvasti virtaa pumpulle. Nyt kun laitoimme takaisin vanhan anturin, niin auto näyttää toimivan normaalisti.

Uuno1

  • Vieras
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #32 : 22.05.2020, 15:26:17 »
Ongelma uusiutui:

Kuukauden verran starttasi auto ykkösellä, mutta nyt se hyytyi kotipihaan: bensapumppu ei taaskaan pyöri lainkaan.

Ainoa vika, mitä on ilmeentynyt oli tänään aiemmin, että nopeusmittari näytti yhdessä jyrkässä ylämäessä nollaa(!) mäen ajan.

Kampiakselin asentoanturin ympärille oli taas kerääntynyt öljyistä töhnää. Vaihdoin akselin antruin, mutta pumppu ei pidä vieläkään mitään ääntä. Kokeilin myös akkukengän irroitusta ja dieselmoottorin anturin asentamista (minkä pitäisi antaa jatkuvaa virtaa bensapumpulle) mutta ei mitään.

En ole vielä ehtinyt avata bensapumppua ja katsoa, tuleeko sinne lainkaan virtaa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #33 : 22.05.2020, 16:38:05 »
Hassu vika ja taustatkin aiheen kera, mutta nyt on otetta löytää se oikea, vikahistoriikin perusteella.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Uuno1

  • Vieras
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #34 : 25.05.2020, 11:31:52 »
Puhdistettiin magneettimoskaa siitä kampiakselin anturin ympäriltä kuten viimeksi (jota näyttää olevan aika runsaasti kampiakselin kotelon pohjalla ja sisäpinnoilla)

- lähti toimimaan normaalisti taas, mutta 3. aamuna ei enää käynnistynyt eikä bensapumppu taaskaan toimi.

Puhdistus ei tällä kertaa enää auta, ei kuulu bensapumpun hyrinää. Nyt meni sormi suuhun tämän mysteerin suhteen.

Uuno1

  • Vieras
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #35 : 25.05.2020, 17:25:12 »
Taas tulee se ~3,5 V bensapumpulle ja pumppu se auto käy  , jos syöttää suoraan akulta virtaa sinne. Mystistä.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #36 : 25.05.2020, 20:06:44 »
Tarvitseeko kampiakselinanturille päästäkseen liikutella moottoritilassa olevia johtosarjoja? Vaikuttaa kyllä että jossain on nyt huono kontakti/hapettumaa.
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Uuno1

  • Vieras
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #37 : 27.05.2020, 19:36:24 »
Vähän tarvii siirrellä sivuun jotain.

Nyt saatiin taas mysteerisesti käyntiin irroittamalla & puhdistamalla  nopeusmittarin anturi: Toimi yhden päivän mutta yön yli levänneenä taas ei toiminut. Vaihtamalla se dieseliauton pumppurelee bensapumppu lähti pyörimään, ja toimii nyt taas sillä bensa-auton pumppurelleellä. En vain oikein luota korjauksen kestävyyteen, kun näin mystisesti toimii / ei toimi bensapumppu.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #38 : 28.05.2020, 00:38:46 »
Voi olla vaikka kaksoisreleelle tulevien johtojen liittimissä tai johtimissa ylikuumenemisvaurioita, jos kontakti on ollut huono.

-Mika-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #39 : 03.06.2020, 22:09:36 »
Mulla on ollut parikin pösö 306 mallia, joissa oli samat oireet. Toinen oli 1,8 ja toinen 2,0 koneinen, eli XU-moottorisia molemmat.
Kummassakin vian aiheuttajaksi paljastui lopulta tyhjäkäyntimoottorin jumiutuminen ajoittain. Nimenomaan ajoittain. Toisessa oire paheni aikaa myöten, kunnes ei lopulta kylmänä pysynyt käynnissä koskaan/ollenkaan. Uusi tyhjäkäyntimoottori ei auttanut asiaa.

Lopulta sain vian molemmista korjattua hiomalla 120 hiomapaperilla sitä "pesää", johon tyhjäkäyntimoottorin kara menee, kun lisäilmanotto suljetaan täysin.  Päätelmänä oli, että tyhjäkäyntimoottorin kara jää mekaanisesti jumiin sinne. Hiomalla hieman sitä karan pesää se ei enää jumittanutkaan, vaan lähti toimimaan normaalisti. 

-M-

Uuno1

  • Vieras
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #40 : 11.06.2020, 12:31:27 »
Taas teki tenät se bensapumppu, kunnes vaihdettiin patterit kauko-ohjaimelliseen avaimeen (kokeilimme ensin myös ei-patterillista vara-avainta), mutta se ei muuttanut tilannetta; nyt kumpikin avain taas sitten toimii. Sen bensapumpun tosin saa toimimaan vikatilassakin syöttämällä akusta suoraan virtaa tunatulla adapterilla bensapumpun sulakkeelle.

Uuno1

  • Vieras
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #41 : 11.06.2020, 22:32:58 »
Voisiko tämä olla joku vika/ kontaktihäiriö siinä laitteessa, joka lukee avaimen RFID-sirua?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #42 : 12.06.2020, 04:03:01 »
Kaksoisrele pitää olla vetäneenä, että bensapumppu pyörii. Pumpun ja kaksoisreleen välissä ei ole kuin kolarikytkin ja sulake ja nämähän oli tarkistettu. Jos sulakkeelle tulee 12 V, niin vika ei voi olla kuin sulakkeen ja pumpun välisessä johdossa/maadoitusjohdossa tai sitten virtapiirissä on jossain huono liitos, joka aiheuttaa jännitteen kyykähtämisen kuormitettaessa. Kannattaisi testata jokainen liitos vaikka 50 W lampulla. Ei tuo nyt kovin vaikea vika ole löytää, kun vikapaikkoja ei montaa ole. Ja jos kaksoisrele ei vedä, niin silloin vika on ihan muualla kuin bensapumpun kytkennöissä. Jos sulla tulee se 3,65 V pumpulle, niin ei sinne todellisuudessa muuta tule kuin pelkkää haamujännitettä ja todennäköisesti silloin ei kaksoisrele vedä.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2020, 04:15:06 kirjoittanut EFL605 »