Kirjoittaja Aihe: 3008 - Lisäkaukovalojen asennus  (Luettu 5077 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

atakuja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
3008 - Lisäkaukovalojen asennus
« : 23.08.2020, 21:46:28 »
Auto: 2017 3008 1,6 HDi 120 FAP Allure (DV6FC, P84E).

Hyvät ja varsinkin leveät on led-valot, mutta lisätehoa pitkille olis vielä toiveena. Foorumilla kokemuksia lisäpitkien asennuksesta, eli miten 3008 Allureen, jossa led-ajovalot, asennetaan led lisäpitkät? CAN väylään on boksi olemassa, rele ja virran syöttö ok, mutta tuo CAN-boksi vilkuttaa punaista, eli ajoneuvoa ei tunnisteta. Minkävärisistä piuhoista siihen boksiin CAN+ ja CAN- otetaan?

Nyt on liittimestä johdot sinivalkoinen + ja punavalkoinen - kiinni, mutta lisävalo ei syty. Tuollaiset värit löytyi seviceboksin avulla. Pitääkö mennä marmoritiskille?
6/2024 3008 Hybrid4 GT -21 ( peugeot.se)
3/2020 3008 BlueHdi 120 Allure EAT6 -17
9/2017 - 2020 508 SW 1,6 e-Hdi  FAB Active Business -13
2015 - 2017  407 1,6 Hdi SW FAP Executive Business -09
2009 - 2014 407 1,6 Hdi SW FAP Olympia -06, 1992 - 2002 405 1,6 GR -89

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 462
Vs: 3008 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #1 : 23.08.2020, 21:57:25 »
Mulla 3008:n valot oli säädetty melko ales. Muutama "napsu" ruuvista valoja ylemmäs auttaa hieman. Ei tietenkään korvaa hyviä lisäpitkiä, mutta mulle riittää.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

atakuja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 3008 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #2 : 31.08.2020, 15:17:05 »
Merkkiliike tiesi miten toimia. Ajovalosta pitkien piuhasta heräte kuten halogeenilla tai Xenon-valoilla varustetuissa on tapana ottaa. Ei tarvita CAN-boksia lainkaan  :)
6/2024 3008 Hybrid4 GT -21 ( peugeot.se)
3/2020 3008 BlueHdi 120 Allure EAT6 -17
9/2017 - 2020 508 SW 1,6 e-Hdi  FAB Active Business -13
2015 - 2017  407 1,6 Hdi SW FAP Executive Business -09
2009 - 2014 407 1,6 Hdi SW FAP Olympia -06, 1992 - 2002 405 1,6 GR -89

Kimpulainen

  • Vieras
Vs: 3008 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #3 : 01.10.2021, 16:44:12 »
Merkkiliike tiesi miten toimia. Ajovalosta pitkien piuhasta heräte kuten halogeenilla tai Xenon-valoilla varustetuissa on tapana ottaa. Ei tarvita CAN-boksia lainkaan  :)

Yllättävän hyvät vakiovaloina nuo 3008:n LED-pitkätkin, varsinkin verrattuna meidän Kodiaqin vakio-LED -valoihin, mutta hieman kantavuutta
voisi olla enemmän.

Olen suunnitellut laittavani maskin taakse jonkun sopivan lisävalopalkin, niin minkävärinen pitkien valojen "karva" on mikä umpiolle menee?

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #4 : 07.10.2022, 08:28:19 »
Tuli hankittua W-light Impulse II lisävalopaneeli ja tarkoitus olisi se asentaa paikoilleen muutaman päivän sisällä. LIsävalon ohjausyksiköksi ostin elektronisen releen joka sopii niin perinteiseen sähköjärjestelmään kuin Canbus-väyliinkin. Nämä molemmat edellä mainitut ostin Motonetista. Lisävalon asennusraudan ostin Biltemasta koska sen materiaali on maalattu alumiini, Motonetissä kaikki olivat maalattua terästä.
Kokonaiskustannukset n. 180€

Ajatus olisi että asentaisin led-paneelin etusäleikön taakse tai integroisin sen etusäleikköön.
Integroimisella tarkoitan sitä että leikkaisin etusäleikön alaosaan lisävalopaneelin kokoisen aukon siten että valon kiinnike olisi puskurin sisäpuolella.
Jos etusäleikön ja sen asennuskehyksen purku liian suuri töinen niin sitten perinteinen asennus eli kannake eturekkarin taakse.

Tulen ottamaan muutamia valokuvia jos joillekin olisi niistä apua tulevissa asennuksissa.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #5 : 10.10.2022, 10:09:31 »
Onko kenelläkään tietoa (Peugeot 3008 GT Hybrid4 300 eat8 vm. 2020) minkä värinen kaapeli menee auton omille led-pitkille valoille eli mistä voisi ottaa herätteen elektroniselle releelle?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 744
Vs: 3008 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #6 : 10.10.2022, 17:44:55 »
Sulakerasiasta heräte sulakehaaroittimella.
Peugeot 3008 hybrid

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #7 : 11.10.2022, 11:29:07 »
Sulakerasiasta heräte sulakehaaroittimella.

Kiitti vinkistä, tämä ei tullut edes mieleeni. Vertailin konehuoneen sulakepesän sulakkeita omistajakäsikirjan sulaketaulukkoon ja niissä oli jonkin verran ristiriitaisuuksia. Jos nyt oikein osasin tulkita niin auton omien pitkien valojen sulakkeet ovat nämä punaisella ympyröidyt?

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 033
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 3008 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #8 : 11.10.2022, 13:31:43 »
Sulakerasiasta heräte sulakehaaroittimella.

Riippuu ihan mihin väliin virtapiiriä sulake on kytketty. Itse kytkisin kaikki mahd. sulakkeet +12V syöttöön, jonka jälkeen on vasta ne varsinaiset releet/katkaisijat syöttämään itse fikkareita. Tällöin riittäisi että sulakerasialle tulisi vain 1x päävirtakisko suoraan akulta ja sulakkeen jälkeen kullekin kohteelle lähtisi vain se 1 naru. Jos sulake on vasta releen ja polttimon välissä, pitää tuolle sulakkeelle tuodakin jo 2 narua :-\

Itsellä on Berlingossa hyvinkin samanlainen rasia ja sieltä en ottanut lisäpitkälle kuin syötön, herätteen kun sain näpsästi pitkän halogen-polttimon kannasta, sitä kokeillut edes sulakkeen takaa ottaa :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #9 : 11.10.2022, 14:14:07 »
Riippuu ihan mihin väliin virtapiiriä sulake on kytketty. Itse kytkisin kaikki mahd. sulakkeet +12V syöttöön, jonka jälkeen on vasta ne varsinaiset releet/katkaisijat syöttämään itse fikkareita. Tällöin riittäisi että sulakerasialle tulisi vain 1x päävirtakisko suoraan akulta ja sulakkeen jälkeen kullekin kohteelle lähtisi vain se 1 naru. Jos sulake on vasta releen ja polttimon välissä, pitää tuolle sulakkeelle tuodakin jo 2 narua :-\

Itsellä on Berlingossa hyvinkin samanlainen rasia ja sieltä en ottanut lisäpitkälle kuin syötön, herätteen kun sain näpsästi pitkän halogen-polttimon kannasta, sitä kokeillut edes sulakkeen takaa ottaa :)

Meikäläisen tarkoitus onkin ottaa vain herätevirta auton oman kaukovalon sulakkeelta elektroniselle releelle. Itse virransyöttö (+12) sitten omanaan esim. sulakerasialle tulevalta akkukaapelilta. Elektroninen rele ei tarvitse virransyöttöön sulaketta vaan siinä sisäänrakennettu suojapiiri.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 033
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 3008 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #10 : 11.10.2022, 15:35:39 »
Meikäläisen tarkoitus onkin ottaa vain herätevirta auton oman kaukovalon sulakkeelta elektroniselle releelle.

No sitäpä juuri. Jos tuo sulakerasian virtapiiri on akku +12V > sulake > kaukovaloreleen kärjet > kaukovalo > maa, niin se on ihan tuon taivaallisen se ja sama yrittää ottaa mitään herätteitä tuosta sulakkeen kannasta kun se on jatkuvassa +12V joka tapauksessa. Se oikea paikka kun tuon ottamiseksi on vasta noiden releen kärkien jälkeen, oli se rele itsessään sitten kuinka elektroninen puolijohdeversio taikka ihan perinteinen sähkömekaaninen ???

Toki mikäli kytkentä onkin akku +12V > kaukovaloreleen kärjet > sulake > kaukovalo > maa, niin silloin sen herätteen saa tuolta sulakkeeltakin ihan hienosti, mutta hiukka kyllä epäilen että tälläistä olisivat tuonne tehneet, varsinkaan kun tuo akulta sulakerasiaan tuleva kunnon isolla mutterilla kiinnitetty jööti tuo sinne sen +12V virtakiskon akkurasian keskelle joka tapauksessa, ihan tuon sulakkeen viereen ???

Vaan mittaamallahan tuo selviää helposti :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

pwr-

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 253
Vs: 3008 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #11 : 11.10.2022, 19:45:45 »
Tuli hankittua W-light Impulse II lisävalopaneeli ja tarkoitus olisi se asentaa paikoilleen muutaman päivän sisällä. LIsävalon ohjausyksiköksi ostin elektronisen releen joka sopii niin perinteiseen sähköjärjestelmään kuin Canbus-väyliinkin. Nämä molemmat edellä mainitut ostin Motonetista. Lisävalon asennusraudan ostin Biltemasta koska sen materiaali on maalattu alumiini, Motonetissä kaikki olivat maalattua terästä.
Kokonaiskustannukset n. 180€

Ajatus olisi että asentaisin led-paneelin etusäleikön taakse tai integroisin sen etusäleikköön.
Integroimisella tarkoitan sitä että leikkaisin etusäleikön alaosaan lisävalopaneelin kokoisen aukon siten että valon kiinnike olisi puskurin sisäpuolella.
Jos etusäleikön ja sen asennuskehyksen purku liian suuri töinen niin sitten perinteinen asennus eli kannake eturekkarin taakse.

Tulen ottamaan muutamia valokuvia jos joillekin olisi niistä apua tulevissa asennuksissa.

Ite laitoin toisen lisävalon oman 308 etusäleikön taakse, niin kyllä se syö valotehoa aika paljon.
Lähinnä kokeiluna menee tämä talvi, mut paras on melkein maskin etupuolta. Riippuu tietty säleiköstä.
Nykyinen: Peugeot 308 sw GT-LINE 2016
Ex: Peugeot 307sw Premium Plus -07,
Peugeot 307 xr -01, vw golf -97

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #12 : 12.10.2022, 07:54:34 »
No sitäpä juuri. Jos tuo sulakerasian virtapiiri on akku +12V > sulake > kaukovaloreleen kärjet > kaukovalo > maa, niin se on ihan tuon taivaallisen se ja sama yrittää ottaa mitään herätteitä tuosta sulakkeen kannasta kun se on jatkuvassa +12V joka tapauksessa. Se oikea paikka kun tuon ottamiseksi on vasta noiden releen kärkien jälkeen, oli se rele itsessään sitten kuinka elektroninen puolijohdeversio taikka ihan perinteinen sähkömekaaninen ???

Toki mikäli kytkentä onkin akku +12V > kaukovaloreleen kärjet > sulake > kaukovalo > maa, niin silloin sen herätteen saa tuolta sulakkeeltakin ihan hienosti, mutta hiukka kyllä epäilen että tälläistä olisivat tuonne tehneet, varsinkaan kun tuo akulta sulakerasiaan tuleva kunnon isolla mutterilla kiinnitetty jööti tuo sinne sen +12V virtakiskon akkurasian keskelle joka tapauksessa, ihan tuon sulakkeen viereen ???

Vaan mittaamallahan tuo selviää helposti :)

Jeps, tulen kyllä mittamaan tuleeko sulakkeeseen jatkuva virta vai silloin kun pitkät kytketty päälle. Tämän ryhmän toisessa lisäpitkäkeskustelussa oli heräte otettu sulakkeelta joten kaipa nämä pitkien valojen sulakkeet ovat jälkeen relen?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 199
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #13 : 12.10.2022, 08:26:41 »
Juttelin ton kaverin kanssa joka oli ottanut sulakkeelta, on tosiaan otettu heräte sieltä sulake haaroittimella. Onko kukaan kuunnellut onko siellä oikeasti vielä releet vai onko tehotransistorit korvanneet jo nuo ikuisuuden vanhat keksinnöt?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #14 : 12.10.2022, 11:13:00 »
LED-paneeli asennettu ja jos olisin laittanut etusäleikön taakse tai modifioinut etusäleikköön niin koko puskuri olisi pitänyt irroittaa. Peugeot 3008:n keula toteutettu siten että kaikki muut keulan paneelit mahdotonta irroittaa jos puskuri paikoillaan.
Olen kuitenkin suht' tyytyväinen lopputulokseen sillä halusin sellaisen asennuksen jossa LED-lisävalopaneeli mahdollisimman huomaamaton ja nykyiselläkin asennuksella paneeli ''katoaa'' keulaan.