Kirjoittaja Aihe: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)  (Luettu 4379 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #30 : 27.10.2020, 21:04:44 »
Omalla kohdalla olen paininut vastaavien oireiden kanssa nyt pari vuotta, autona tosin tuo allekirjoituksen 407 Coupe 2.7 HDi Aisinin 6-lovisella askilla. Alkuun luistatteli ja tärisi ajoittain, tämä tiheni ajan myötä kunnes lopulta turbiini ei lukittunut oikeastaan missään normaalissa ajotilanteessa. Kaasua kun painoi niin turbiini lukittui aiemmin kun kierrokset ensin nousi, mutta myöhemmin turbiini luisti käytännössä koko ajan. Manuaali puolella toimi hieman paremmin. Tilasin alle 90 tkm ajetun vaihtolaatikon ja vaihdoin sen. Auto toimi vajaan kuukauden hyvin, mutta pikkuhiljaa luisto alkoi palaamaan ja nyt ollaan taas siinä tilanteessa että turbiini ei lukitu, varsinkaan nelosella tai pienemmillä vaihteilla. Manuaalipuolella edelleen toimii kohtalaisen hyvin. Rullaustilanteessa kierrokset myös tippuvat alle 60 kmh nopeuksissa tyhjäkäynnille ja vedon taas palatessa nykäisee hankalasti ja laatikko toimii muutenkin hitaasti. Vika ei siis ole itse laatikossa, vaan luistaminen on seuraus jostain virheellisestä anturitiedosta, vikakoodeja ei ole. Virheelliseen anturidataan viittaa myöskin se, että laatikon luistaessa testeri näyttää että turbiinilukko on auki tai osittain kiinni, eli kyseessä on siis ohjelman haluama toiminta. Ehkäpä täytyy itsekin laittaa seuraavaksi syyniin nuo abs anturit, jos vaikka niiden toiminnassa olisi jotain vikaa. Laatikon sopeutukset nollaamalla vaihteiston saa hetkellisesti toimimaan aika normaalisti, mutta parissa viikossa palataan aina luistavaan tilaan. Turbiinilukko kytkeytyy välillä sievästi, varsinkin 5->6 vaihtaessa todella huomaamattomasti, mutta välillä vaihto tärisyttää aikalailla jonkin aikaa lukituksen aikana, eli viittaa siihen että parametrit lukituksen tapahtumiseksi eivät täyty/muuttuvat nopeasti josta seuraa edestakainen turbiinilukon toiminta -> täristää/vavisuttaa koko autoa.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #31 : 27.10.2020, 21:20:18 »
Todella kiusallinen vika. Eihän tuossa voi muuta, kuin verrata ehjään laatikkoon. Aisinin dataa katsoneena parametrejä on muutamia, moottorin data, vääntömomentti yms. Jonkun on tiedettävä, mistä tuo kiikastaa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #32 : 27.10.2020, 22:20:33 »
Tämän ketjun innoittamana kävin koeajolla testerin kanssa. Loggasin pyörännopeusdataa 5min ajan ja identtiset käppyrät joka pyörältä, ei ylimääräisiä piikkejä tai mitään. Mutta ihmetys on nyt suuri, kun testeri oli kiinni niin vaihteisto alkoi noin puolen tunnin testailun jälkeen toimia todella hienosti, kaikki vaihdot ilman tärinöitä ja turbiini lukittui D:llä ajaessa. Mitään sopeutuksia en tehnyt, ainoastaan seurasin livedataa eri ohjausyksiköiltä ja loggasin pyörännopeustiedot. Mistähän tämä nyt johtuu? Seurataan tätä nyt taas, mutta ihmetyttää kyllä tämä että miten PP2000 kiinni ajaessa laatikko toimii niin kuin pitääkin..
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #33 : 31.10.2020, 11:54:15 »
Onko laatikon käytös pysyny normaalina testeriajon jälkeen, vai onko taantunu takaisin "normaaliin" tilaan?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #34 : 31.10.2020, 12:13:53 »
turbiini lukittui D:llä ajaessa.
Hyvä juttu. Miten tuon lukituksen huomaat?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #35 : 31.10.2020, 19:39:47 »
Lainaus
Onko laatikon käytös pysyny normaalina testeriajon jälkeen, vai onko taantunu takaisin "normaaliin" tilaan?
Taas ollaan valitettavasti luistavassa tilassa. Oikeastaan ensimmäisen päivän työmatkojen jälkeen laatikko alkoi taas luistamaan ja täristämään turbiinin lukitustilanteissa (työmatka 30 km yhteen suuntaan).
Lainaus
Miten tuon lukituksen huomaat?
Turbiini lukittuna ”normaali” kaasun lisäys esimerkiksi 80 rajoituksen vaihduttua 100 rajoitukseen ei saa turbiinia luistamaan, vaan nopeus nousee lineaarisesti moottorin kierrosten myötä. Sitten kun ollaan ”luistavassa tilassa” jo kevyt kaasun painaminen saa kierrokset nousemaan ennen kuin vauhti alkaa kiihtyä ja sitten hetken viiveeellä kierrokset ja nopeus taas synkronoituvat.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #36 : 31.10.2020, 21:37:57 »
Vaikea sanoa liittyykö vikaan mitenkään mutta esimerkiksi rikkinäinen tai poistamalla jarruvalokytkin turbiini ei lukitu.
Audi A4 Tdi Q

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #37 : 31.10.2020, 22:35:27 »
Jotain mystistä tässä touhussa on jos auto alkaa pelaan normaalisti testeri paikallaan. Ja varsinki kun autoon on "uus" laatikkoki vaihettu jossain kohtaan. Niin ei pysty pelkästään vaihelaatikon mekaniikan piikkiin toimintaa laittaa.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #38 : 01.11.2020, 09:34:20 »
Tällä hetkellä mielestäni avoimia vaihtoehtoja ovat: osittain viallinen anturi tai anturit, jotka lähettävät väärää dataa, tiedonsiirtovika ohjausyksiköiden välillä tai ohjelma vika moottorin ohjainyksikössä. Mekaaninen vika vaihdelaatikossa on suljettu pois vaihteisto vaihtamalla (toki vanhassa laatikossa oli varmasti jo mekaaninen vika turbiinin lukituskytkimessä, mutta se oli seuraus ei syy). Tällä menolla toki uudenkin laatikon turbiinilukko on kovilla.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #39 : 01.11.2020, 12:59:04 »
Kohtahan autoon kohdistuva mielenkiinto laimenee...harmi loota. Autoa ei oikein voi laittaa kiertoonkaan. Pohditaan ratkaisua, joku bitti menee poikittain, vikakoodien puute rassaa.

Sallinet lohduttavam OoTeen.
Ref. eräällä tutullani on ollut nokka-akselien ajoitusvika kaksi vuotta 407 V6:ssa, alkaa varmaan riittää...ratkaisua on pohdittu Peugeot-, Citroen- ja Sitruunafoorumeilla, kukaan ei osaa korjata (olisikohan Benkku :-)).
On vaihdettu ecua, nokka-akselia, ajoitettu jakopäätä, yms. mutta vika on sitkeästi päällä. Ehkä sama asentaja kannattaisi vaihtaa.
En tohtinut antaa ehjää autoani oskilloskoopin valtaan, olisi välijohdolla kytketty vertailututkimuksia varten. "Oho, hupsista ja oikkari vei ecun mykäksi...muuten kaikki muut kivet on käännetty ja verrattu testerillä arvoja". Omassa V6:ssa moottorin tyhjäkäynti seilasi ja eikä antanut vikakoodia. Aikani kun heiluttelin suuttimien ja eri antureiden liittimiä ja putsailin kaiken mahdollisen, kas vika hävisi. Syy jäi hämärän peittoon. Kävi mielessä jo hieman paali tai ainakin lahjoitus hyvään kotiin...
« Viimeksi muokattu: 01.11.2020, 13:02:39 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

powerage

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #40 : 13.10.2022, 08:03:39 »
Omalla kohdalla olen paininut vastaavien oireiden kanssa nyt pari vuotta, autona tosin tuo allekirjoituksen 407 Coupe 2.7 HDi Aisinin 6-lovisella askilla. Alkuun luistatteli ja tärisi ajoittain, tämä tiheni ajan myötä kunnes lopulta turbiini ei lukittunut oikeastaan missään normaalissa ajotilanteessa. Kaasua kun painoi niin turbiini lukittui aiemmin kun kierrokset ensin nousi, mutta myöhemmin turbiini luisti käytännössä koko ajan. Manuaali puolella toimi hieman paremmin. Tilasin alle 90 tkm ajetun vaihtolaatikon ja vaihdoin sen. Auto toimi vajaan kuukauden hyvin, mutta pikkuhiljaa luisto alkoi palaamaan ja nyt ollaan taas siinä tilanteessa että turbiini ei lukitu, varsinkaan nelosella tai pienemmillä vaihteilla. Manuaalipuolella edelleen toimii kohtalaisen hyvin. Rullaustilanteessa kierrokset myös tippuvat alle 60 kmh nopeuksissa tyhjäkäynnille ja vedon taas palatessa nykäisee hankalasti ja laatikko toimii muutenkin hitaasti. Vika ei siis ole itse laatikossa, vaan luistaminen on seuraus jostain virheellisestä anturitiedosta, vikakoodeja ei ole. Virheelliseen anturidataan viittaa myöskin se, että laatikon luistaessa testeri näyttää että turbiinilukko on auki tai osittain kiinni, eli kyseessä on siis ohjelman haluama toiminta. Ehkäpä täytyy itsekin laittaa seuraavaksi syyniin nuo abs anturit, jos vaikka niiden toiminnassa olisi jotain vikaa. Laatikon sopeutukset nollaamalla vaihteiston saa hetkellisesti toimimaan aika normaalisti, mutta parissa viikossa palataan aina luistavaan tilaan. Turbiinilukko kytkeytyy välillä sievästi, varsinkin 5->6 vaihtaessa todella huomaamattomasti, mutta välillä vaihto tärisyttää aikalailla jonkin aikaa lukituksen aikana, eli viittaa siihen että parametrit lukituksen tapahtumiseksi eivät täyty/muuttuvat nopeasti josta seuraa edestakainen turbiinilukon toiminta -> täristää/vavisuttaa koko autoa.

Onko tähän ongelmaan kukaan löytänyt ratkaisua? On tullut vastaan muutama Citroen C5 2.0 HDI Aisinia jossa saman tyyppinen ongelma. Hellekelillä sattaa laatikko toimia hyvin ja samoin jos autolle on antanut "leipää" saattaa laatikko toimia niin kuin pitää hetken. Ei vikoodeja, anturidatat ok, sopeutuksen jälkeen vaihteistot toimivat jonkun aikaa loistavasti.

edit. Talvella kerran kun oli yli -30c pakkasta oli varsin rajua täristystä laatikossa (moottori ja laatikko lämmin), sellaista ravistusta ei ole ollut ennen tai sen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2022, 08:30:31 kirjoittanut powerage »
Citroen C5 I  &  C5 II

Columbo403

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #41 : 31.12.2022, 14:16:46 »
Itselläni oli C-Mersussa vm. 2011 aikoinaan outo laatikon täristysvika, joka osoittautui vain vaihdelaatikon ja korin välillä olevaksi kuluneeksi suojakumiksi.

En tiedä, miten tuo loota Pösöissä on korissa kiinni, mutta tällainen nyt on varmaan ihan ensimmäisenä tarkastettu?

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #42 : 01.01.2023, 18:37:46 »
Itselläni oli C-Mersussa vm. 2011 aikoinaan outo laatikon täristysvika, joka osoittautui vain vaihdelaatikon ja korin välillä olevaksi kuluneeksi suojakumiksi.

En tiedä, miten tuo loota Pösöissä on korissa kiinni, mutta tällainen nyt on varmaan ihan ensimmäisenä tarkastettu?

Mulla on sama ajatus muhinut tässä vuoden verran kohta. Ajattelinkin tsekata keväällä/kesällä nuo lootan kiinnitykset.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #43 : 08.06.2023, 21:49:49 »
Mulla on sama ajatus muhinut tässä vuoden verran kohta. Ajattelinkin tsekata keväällä/kesällä nuo lootan kiinnitykset.

Inspiroituneena aloin aikani kuluksi purkamaan autoa ja ajattelin tsekata moottorin ja vaihteiston kiinnitykset.

Vaihteiston ja korin välinen, eli vasen tukikumi todella väsähtänyt. Näkyy pieniä hiushalkeamia siellä täällä. Irrotin tukikumen ja tilasin uuden.

Etummainen tukikumi vaikuttaa myös väsähtäneeltä. 30cm jatkosvarrella saa liikutettua moottoria edestakas useita senttejä ilman sen suurempaa voimankäyttöä kun jatkoksen kampeaa tukikumin väliin ja vääntää.

Taaempaan tukikumiin en vielä saanut näkö/kosketusyhteyttä, täytyy mennä varmaan alakautta jotta siihen pääsee käsiksi.

Oikea tukikumi vaihdettu jo jokunen vuosi takaperin.

Nämä etu ja taka tukimötikäthän ovat jotain ns. aktiivisia tukia, jotka jäykistyvät ja löystyvät moottorin kierrosten ja kuormituksen mukaan ja toimivat alipaineella. Onko kukaan perehtynyt näiden toimintaan? Esim. jos näissä on alipainevuoto niin toimivatko kuinka huonosti?

Saapa nähdä onko järkeä näin iäkästä autoa enää hirveästi korjailla.....


JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Automaattivaihteisto täristää (AM6)
« Vastaus #44 : 09.06.2023, 08:19:25 »
Inspiroituneena aloin aikani kuluksi purkamaan autoa ja ajattelin tsekata moottorin ja vaihteiston kiinnitykset.

Saapa nähdä onko järkeä näin iäkästä autoa enää hirveästi korjailla.....

V6-dieseli kyseessä, kun alipainesäätöiset tuet (nerokasta). Samat moottorin tuenta-osat melko varmasti C6 Citroenissa ja ehkä myös Jaguarin XF:ssä. Kannattaa korjata, kysäise Auto-Artikkelista neuvoa tai brittifoorumilla on tarinaa.
Tuollainenko? https://www.fruugo.fi/car-engine-motor-mount-for-xf-xj-30-22-2008-2015-c2z13435-c2d6341-8x23-6a003-cc-6w83-6a003-ad/p-146212843-308349276?language=en&ac=croud&asc=pmax&gclid=CjwKCAjw-IWkBhBTEiwA2exyOx2x3lixJPPCQkH2lopXWNoQqvki_GQ_ttJBSlSVzm57AewOkrWrSxoCDDAQAvD_BwE
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -