Kirjoittaja Aihe: Vetyautot  (Luettu 2494 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: Vetyautot
« Vastaus #1 : 12.04.2021, 09:38:24 »
Hyvä, että sähköautoille saadaan vaihtoehto ja kehitetään myös polttokennoteknologiaa.   
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: Vetyautot
« Vastaus #2 : 12.04.2021, 11:16:19 »
Täällä Suomessa vedyn tankkaus- ja jakeluverkosto lähtee nollasta liikkeelle. Eli ollaan tässäkin taas takamatkalla.

Saksasta voi ostaa Toyota Mirain kaupasta. Valmis tuote.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2021, 11:57:09 kirjoittanut megaman »
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

LeoL

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Vetyautot
« Vastaus #3 : 12.04.2021, 11:34:25 »
Mikä se vetyauton idea on, kun sähköauton range alkaa olla 800 km luokkaa?

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: Vetyautot
« Vastaus #4 : 12.04.2021, 11:47:28 »
Vetyauton tankkaaminen on yhtä nopeaa kuin polttiksen. Mutta ei ole niitä asemia.
Se mikä on oikeasti fiksua, vetyautossa ei tarvita mitään 500 kilon akkua kinneriä liikuttamaan ja luonnonvaroja raiskaamaan.

Esim. Id3 painaa yli 1800 kiloa, 4,2 metrinen kinneri. Akku painaa yhtä paljon kuin normi henkilöautossa on kantavuutta.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 252
Vs: Vetyautot
« Vastaus #5 : 12.04.2021, 12:11:30 »
Yhden vedyntankkausaseman rakentaminen maksaa miljoonia euroja (https://www.is.fi/autot/art-2000006325023.html).
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: Vetyautot
« Vastaus #6 : 12.04.2021, 12:17:44 »
Rahaa on se on vaan numeroita sitä riittää asenne ja organisointi kymysys. :D
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Vetyautot
« Vastaus #7 : 12.04.2021, 13:38:43 »
Noin pyöreästi miljoona euroa maksaa, että 1000 sähköautolle saadaan yksityinen latauspaikka kotipihaan/autokatokseen/talliin/parkkihalliin ja tämä laturi on yleensä tasa yhden auton käytössä. Jos haluttaisiin ladata esim. miljoona sähköautoa, niin investointi maksaa jo miljardi euroa. Siihen vielä päälle julkiset latauspisteet matkalatausta varten. Niitä saa miljoonalla eurolla n. 10-20 kpl ja niiden kapasiteetti on 20-40 autoa tunnissa.

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 252
Vs: Vetyautot
« Vastaus #8 : 12.04.2021, 13:42:47 »
Kaikki on suhteellista (köyhälle kaikki on kallista).
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: Vetyautot
« Vastaus #9 : 12.04.2021, 14:31:10 »
Aika voi käydä pitkäksi vetyautoja odotellessa, elinikä ei välttämättä riitä.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Vetyautot
« Vastaus #10 : 12.04.2021, 14:42:45 »
Ainakin noiden Stellantiksen vetypakettiautojen valmistus alkaa tämän vuoden loppuun mennessä. Toki täältä voi lähtö tulla ennen sitä, mutta eiköhän aika moni elä pidempään. Mirain saa saksalaiselta Toyota-kauppiaalta tilattua vaikka tänään ja käytettyjäkin löytyy Mobile.de:stä 45 kpl. Hyundain ja Kian vetyautot on olleet kaupan jo ainakin pari vuotta. Yksi vety-Hyundai Suomessa on rekisterissäkin ja Clas Palmberg sillä ainakin viimeksi ajeli, kun näin.

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 252
Vs: Vetyautot
« Vastaus #11 : 12.04.2021, 14:52:21 »
Vaan missä sen tänne hankitun vetyauton tankkaisi - Tukholmassa vai Baltiassa? Suomessa aiemmin toimineet 2 tankkausasemaa on tämä jutun mukaan poistettu käytöstä: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f7ddae2d-3b77-4d07-8554-efb69def0125.
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: Vetyautot
« Vastaus #12 : 12.04.2021, 15:52:37 »
Tarkoitin lähinnä milloin niitä hankitaan normipulliaisten taholta, ei välttämättä koskaan, koska sähköautot tulevat olemaan taloudellisesti ylivoimaisia.
Halvallahan noita Miraitakin saa Saksasta 25 t€, järkyttävä arvonalennus kolmessa vuodessa kun uudet yli 70 t€. Unennäköä että tänne tulisi edes nykyistä maakaasuasemaverkkoa vastaava vetyjakelu.

Ja lisäksi se vety on pirun kallista polttoainetta ainakin tällä hetkellä.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2021, 15:57:45 kirjoittanut EFL605 »

LeoL

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Vetyautot
« Vastaus #13 : 12.04.2021, 17:03:59 »
Ainakin noiden Stellantiksen vetypakettiautojen valmistus alkaa tämän vuoden loppuun mennessä. Toki täältä voi lähtö tulla ennen sitä, mutta eiköhän aika moni elä pidempään. Mirain saa saksalaiselta Toyota-kauppiaalta tilattua vaikka tänään ja käytettyjäkin löytyy Mobile.de:stä 45 kpl. Hyundain ja Kian vetyautot on olleet kaupan jo ainakin pari vuotta. Yksi vety-Hyundai Suomessa on rekisterissäkin ja Clas Palmberg sillä ainakin viimeksi ajeli, kun näin.
Niinpä, mikä on Palmbergin ajellessa kun sattuu omistamaan Woikosken tehtaat.

LeoL

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Vetyautot
« Vastaus #14 : 12.04.2021, 17:17:01 »
Vetyauton tankkaaminen on yhtä nopeaa kuin polttiksen. Mutta ei ole niitä asemia.
Se mikä on oikeasti fiksua, vetyautossa ei tarvita mitään 500 kilon akkua kinneriä liikuttamaan ja luonnonvaroja raiskaamaan.

Esim. Id3 painaa yli 1800 kiloa, 4,2 metrinen kinneri. Akku painaa yhtä paljon kuin normi henkilöautossa on kantavuutta.
Onko se nyt sitten fiksumpaa kuljettaa mukanaan sähkön tuotantolaitosta eli polttokennoa ja panssaroitua vetysäiliötä sekä pienempää akkua n 40% hyötysuhteella, sähköllä vedystä sähköksi, kun sama sähkö ladattuna sähköautoon antaa yli 90% hyötysuhteen.
Polttokennoauton yksi ongelma on juuri suuri paino, joka on vielä enemmän kuin täyssähköauton paino.
Uuden Mirain paino on jokseenkin 2 tonnia kun saman kokoinen Lexus polttomoottorilla painaa reilut 1700 kg.