Kirjoittaja Aihe: 3008 - Dynaaminen vakionopeussäädin  (Luettu 3473 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

oshar

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
3008 - Dynaaminen vakionopeussäädin
« : 26.11.2021, 20:38:42 »
Auto: 3008 hybrid 2021

Olen tottunut käyttämään paljon dynaamista vakionopeudensäädintä jo edellisissä VAG autoissa. Niissä välimatka edellä ajettaviin oli tarkemmin säädettävissä. Nyt 3008 hybridissä mielestäni välimatka on aivan liian pieni ”kaukana” -asetuksellakin. Turvaväli jää lyhyeksi ja keula saa kiveniskua jne..  Olisikohan mahdollista päästä säätämään noita lähellä-normaali-kaukana matkoja? Huolto ei vastannut, kun asiaa kyselin.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 3008 - Dynaaminen vakionopeussäädin
« Vastaus #1 : 26.11.2021, 22:30:42 »
Joo aika lähellä menee vaikka kaukana asetus käytössä.
Peugeot 3008 hybrid

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 454
Vs: 3008 - Dynaaminen vakionopeussäädin
« Vastaus #2 : 27.11.2021, 16:46:02 »
Olen tottunut käyttämään paljon dynaamista vakionopeudensäädintä jo edellisissä VAG autoissa. Niissä välimatka edellä ajettaviin oli tarkemmin säädettävissä. Nyt 3008 hybridissä mielestäni välimatka on aivan liian pieni ”kaukana” -asetuksellakin. Turvaväli jää lyhyeksi ja keula saa kiveniskua jne..  Olisikohan mahdollista päästä säätämään noita lähellä-normaali-kaukana matkoja? Huolto ei vastannut, kun asiaa kyselin.
Jos turvaväli olisi pidempi, niin koskaan se ei ole kuitenkaan vakio. Leikitään, että käytössä olisi 100 metrin väli. Joku ohittaa sinut, ja palaa ohituksen jälkeen eteesi. Autosi hiljentää, ja saadaan taas uusi 100 metriä väliä. Meneekö tuohon 5, vai 10 sekuntia? Jarruttaako auto jarruilla vai moottorijarrutuksella tms? Vaihtia kuitenkin pitää hidastaa, jotta 100 metrin väli syntyy. Ruuhkaisella tiellä olet siis koko ajan toisten ohitettavana, ja jarruttelemassa tuon 100 metrin takia. Ei hyvä. Vai pystyikö edellinen VAG autosi tämän ilmiön estämään? Miten?
Omat kokemukset 3008:n turvavälistä on, että ainoastaan lyhimällä välillä kukaan ei änge minun ja edellä kulkevan auton väliin. Jos haluaa estää kiveniskut tuulilasiin, kannatta ajella 20kmh hiljempaa, kuin muu liikenne. Tosin, viimeksi minun auton tuulilasi vaurioitui vastaan tulevan auton johdosta.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

JuRy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 3008 - Dynaaminen vakionopeussäädin
« Vastaus #3 : 27.11.2021, 17:31:01 »
Kyllähän tuo adaptiivivakkari ja ajolinja-avustimella ajo on tosi leppoisaa, muutaman kerran ajanut Vantaa-Riihimäki välin juurikaan rattiin ja pedaaleihin koskematta.
Yllättävän hyvin toimii.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2021, 17:34:57 kirjoittanut JuRy »

oshar

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 3008 - Dynaaminen vakionopeussäädin
« Vastaus #4 : 27.11.2021, 19:24:35 »
Jos turvaväli olisi pidempi, niin koskaan se ei ole kuitenkaan vakio. Leikitään, että käytössä olisi 100 metrin väli. Joku ohittaa sinut, ja palaa ohituksen jälkeen eteesi. Autosi hiljentää, ja saadaan taas uusi 100 metriä väliä. Meneekö tuohon 5, vai 10 sekuntia? Jarruttaako auto jarruilla vai moottorijarrutuksella tms? Vaihtia kuitenkin pitää hidastaa, jotta 100 metrin väli syntyy. Ruuhkaisella tiellä olet siis koko ajan toisten ohitettavana, ja jarruttelemassa tuon 100 metrin takia. Ei hyvä. Vai pystyikö edellinen VAG autosi tämän ilmiön estämään? Miten?
Omat kokemukset 3008:n turvavälistä on, että ainoastaan lyhimällä välillä kukaan ei änge minun ja edellä kulkevan auton väliin. Jos haluaa estää kiveniskut tuulilasiin, kannatta ajella 20kmh hiljempaa, kuin muu liikenne. Tosin, viimeksi minun auton tuulilasi vaurioitui vastaan tulevan auton johdosta.
Itse tykkään pidemmästä turvavälistä, kuin mitä 3008 nyt dynaamisella vakkarilla pisimmillään tarjoaa. Kyllä VAG autojenkin vakkaria pitää säädellä lennosta tien päällä tilanteen mukaan. Niissä tykkäsin siitä, että välimatkaa sai säädeltyä pienemmillä pykälillä ja pidemmäksi. Ruuhkassa, jossa vauhti vaihtelee isosti, en yleensä käytä vakkaria johtuen tuosta kirjoittamastasi ilmiöstä.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 3008 - Dynaaminen vakionopeussäädin
« Vastaus #5 : 27.11.2021, 20:36:02 »
308 ja 3008 on 2.5sek edellä olevaan autoon. Saisi olla sekuntti lisää.
Peugeot 3008 hybrid

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: 3008 - Dynaaminen vakionopeussäädin
« Vastaus #6 : 07.12.2022, 22:30:55 »
Onkohan tuohon adaptiivisen vakkarin etäisyyssäätöihin löytynyt mitään keinoa tai päivitystä millä tuota "kaukana" etäisyyttä saisi lisää. Etenkin näin talven liukkailla ollaan aivan liian lähellä edelläajavaa.
3008 1.6HDi -18

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 3008 - Dynaaminen vakionopeussäädin
« Vastaus #7 : 08.12.2022, 08:37:12 »
Ainakin itse tykkään tuosta Berlingon act.cruisesta, se lähin on riittävän lähellä ettei kukaan tunge ihan helpolla väliin ja toisaalta se kauimmainen taasen sopii varsin hyvin hiukan liukkaammillekin keleille. Ja kun tuo pitää sen vakio ajan siihen edellä menijään, ei etäisyyttä, niin vauhdin noustessa myös tuo rakokin kasvaa pituutta ihan automaattisesti :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 3008 - Dynaaminen vakionopeussäädin
« Vastaus #8 : 09.12.2022, 01:51:14 »
[sarkasmivaroitus]
Minusta parempi olisi sellainen automatiikka joka tunnistaa että ohittaja aikoo palata kaistalle eteeni ja kiihdyttäisi hyvissä ajoin välin pieneksi. Joissain autoissa tuollainen näyttää jo olevan joskin yliherkkänä jolloin väli on jatkuvasti olematon. Näin etenkin  esim rekkojen perässä ajettaessa.
[/sarkasmivaroitus]
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Dynaaminen vakionopeussäädin
« Vastaus #9 : 09.12.2022, 07:21:52 »
"Kivi tuulilasiin heittäjiä on paljon ja pari kaveriani ajaa tyylillä lähellä perässä". Apukuskina jalkajarru päällä kaverin rokomakeulaisessa Skodassa on jännää🤪
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Dynaaminen vakionopeussäädin
« Vastaus #10 : 09.12.2022, 08:06:34 »
Mä oonkin ihmetelly miksi ihmiset roikkuu niin lähellä perässä, ei ole ilmeisesti tuulilasivakuutusta. Liikenteen sujuvuuden kannalta isommat välit käytännössä säästäisi lasia enemmän kuin liian pienellä välillä ajaminen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Dynaaminen vakionopeussäädin
« Vastaus #11 : 09.12.2022, 08:39:05 »
...aihehan on "adaptiivinen nopeussäädin" eihän se aja vakiota  ;D
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 3008 - Dynaaminen vakionopeussäädin
« Vastaus #12 : 09.12.2022, 08:51:36 »
Kaikkihan ei osaa käyttää edes perinteistä cruisea. Nopeus määräytyy sen mukaan, miten puhelinta sattuu sillä hetkellä näpyttelemään tai puhumaan siihen.  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: 3008 - Dynaaminen vakionopeussäädin
« Vastaus #13 : 16.12.2022, 08:53:04 »
Kaikkihan ei osaa käyttää edes perinteistä cruisea. Nopeus määräytyy sen mukaan, miten puhelinta sattuu sillä hetkellä näpyttelemään tai puhumaan siihen.  :)
Aivan

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 3008 - Dynaaminen vakionopeussäädin
« Vastaus #14 : 16.12.2022, 10:03:35 »
Kaikkihan ei osaa käyttää edes perinteistä cruisea.

Ja jotkut osaa niin cruisen kuin limitterinkin käytön varsin sujuvasti. Eritoten tuo PSA:n ohjausviiksi kaikille näille toiminnoille asetuksineen on varsin handyksi osottautunut, vaikka ensialkuun niin hankalasti ratin alla piilossa onkin :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08