« Vastaus #2 : 27.11.2021, 16:46:02 »
Olen tottunut käyttämään paljon dynaamista vakionopeudensäädintä jo edellisissä VAG autoissa. Niissä välimatka edellä ajettaviin oli tarkemmin säädettävissä. Nyt 3008 hybridissä mielestäni välimatka on aivan liian pieni ”kaukana” -asetuksellakin. Turvaväli jää lyhyeksi ja keula saa kiveniskua jne.. Olisikohan mahdollista päästä säätämään noita lähellä-normaali-kaukana matkoja? Huolto ei vastannut, kun asiaa kyselin.
Jos turvaväli olisi pidempi, niin koskaan se ei ole kuitenkaan vakio. Leikitään, että käytössä olisi 100 metrin väli. Joku ohittaa sinut, ja palaa ohituksen jälkeen eteesi. Autosi hiljentää, ja saadaan taas uusi 100 metriä väliä. Meneekö tuohon 5, vai 10 sekuntia? Jarruttaako auto jarruilla vai moottorijarrutuksella tms? Vaihtia kuitenkin pitää hidastaa, jotta 100 metrin väli syntyy. Ruuhkaisella tiellä olet siis koko ajan toisten ohitettavana, ja jarruttelemassa tuon 100 metrin takia. Ei hyvä. Vai pystyikö edellinen VAG autosi tämän ilmiön estämään? Miten?
Omat kokemukset 3008:n turvavälistä on, että ainoastaan lyhimällä välillä kukaan ei änge minun ja edellä kulkevan auton väliin. Jos haluaa estää kiveniskut tuulilasiin, kannatta ajella 20kmh hiljempaa, kuin muu liikenne. Tosin, viimeksi minun auton tuulilasi vaurioitui vastaan tulevan auton johdosta.
Kirjattu
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.