Kirjoittaja Aihe: THP vai Puretec?  (Luettu 4326 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Airback

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
THP vai Puretec?
« : 04.05.2022, 08:57:53 »
Ei onneksi ole ihan vielä ajankohtaista, mutta jossakin vaiheessa täytyy siirtyä uudempiin malleihin. Joten kumpi moottori on parempi tai vähemmän huono? THP vai puretec? Onko näissä toimivampia versioita, tai päivettyä mikä toimisi paremmin? Kokemuksia kaivataan, kun kaikesta lukemastani päätellen, ei ole aivan XU tai EW tasoisia moottoreita ja ei taida helposti paukkua 300tkm. mittariin.
Ajossa: Peugeot 3008 1.6 HDI -11, 5008 1.6 HDI -13, Mosse Elite -73
Entiset: 607 -06, 307SW -08, 307 -04, 307SW -04, 405Mi16 -88, 605Sri -91, 405Gli -92, 405Sri -93, 405Gli -90, 305S -81, Cadillac CTS -03, Cadillac Fleetwood -89. Buick Park Avenue -93

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 199
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: THP vai Puretec?
« Vastaus #1 : 04.05.2022, 10:08:56 »
THPtä ole saanut enää moneen vuoteen, kaikki ne on Puretech nimellä. Joka moottorissa on omat vikansa, eikä nykyään tehdä enää moottoreita mitkä kestää 300 tkm, hyvä jos 200, riippuu ajoista. Se nyt on vähän sitten mitä haluaa, jos nyt pitäisi autoa miettiä niin saattaisin valita sähköauton, tulee sitä käyttövarmuutta jos murheena on jakohihna tai ketju. Itse olen ajanut Puretechilla 7-vuotta, eipä noissa itellä ole ollut mitään sitten sytytystulppa ja Nesteen bensa kohun.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 783
Vs: THP vai Puretec?
« Vastaus #2 : 04.05.2022, 10:38:20 »
Kirjoittaja Airback taitaa puhua käytetyistä, ei uusista?

Ei onneksi ole ihan vielä ajankohtaista, mutta jossakin vaiheessa täytyy siirtyä uudempiin malleihin. Joten kumpi moottori on parempi tai vähemmän huono? THP vai puretec? Onko näissä toimivampia versioita, tai päivettyä mikä toimisi paremmin? Kokemuksia kaivataan, kun kaikesta lukemastani päätellen, ei ole aivan XU tai EW tasoisia moottoreita ja ei taida helposti paukkua 300tkm. mittariin.
Riippuu niin paljon siitä mikä malli käy (koko) ja kuinka vanha.
Uudemmat on kaikki Puretech:ejä kuten SamiK sanoi, mutta pienempi tehoiset hihnalla ja isompi tehoiset kettingillä.

Valitsisin mahdollisimman uuden, vähän ajetun ja mitä on huollettu ajallaan.
Jaa kumman...no hihnakäyttöisen arkiajoon.
Jos pitää olla tehoja, ketjullisen.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Airback

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: THP vai Puretec?
« Vastaus #3 : 04.05.2022, 12:19:21 »
No sähköautot ei oikein sytytä, enkä uutta autoa muutenkaan meinannut ostaa. Vaan puhutaan noin 10 vuoden molemmin puolin, ikäisistä autoista.
Siksi tuo THP:kin on kysymyksessä. Remontit teen suurimmaksi osaksi itse.
Ajossa: Peugeot 3008 1.6 HDI -11, 5008 1.6 HDI -13, Mosse Elite -73
Entiset: 607 -06, 307SW -08, 307 -04, 307SW -04, 405Mi16 -88, 605Sri -91, 405Gli -92, 405Sri -93, 405Gli -90, 305S -81, Cadillac CTS -03, Cadillac Fleetwood -89. Buick Park Avenue -93

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 783
Vs: THP vai Puretec?
« Vastaus #4 : 04.05.2022, 12:53:02 »
No sähköautot ei oikein sytytä, enkä uutta autoa muutenkaan meinannut ostaa. Vaan puhutaan noin 10 vuoden molemmin puolin, ikäisistä autoista.
Siksi tuo THP:kin on kysymyksessä. Remontit teen suurimmaksi osaksi itse.
Kallistuisiko tämän ikäisissä sitten ketjukoneen puolelle...
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

le crossover

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: THP vai Puretec?
« Vastaus #5 : 04.05.2022, 13:18:15 »
Puretec taisi tulla markkinoille 2012, joten kymmenen vuoden takaa voisi löytyä 1,6 Vti, joka on periaatteessa THP ilman turboa. Ehkä tästä johtuen kestävyys hyvää tasoa, ei erityisiä ongelmakohtia.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 199
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: THP vai Puretec?
« Vastaus #6 : 04.05.2022, 13:28:50 »
Vanhimmat puretechit taitaa olla siinä 8 tai 9-vuoden nurkilla, 1.2 koneestahan on oikeasti olemassa luokkaa 3 tai 4 versiota. Kaikki on myyty samalla nimellä, noin siis vaikka niissä on käsittääkseni aika paljon eroa jos puhutaan 2013 tai 2019 versioista.

Ei kai niissä mitään ihmeellistä ole, ko moottoria ei vaan ole taidettu suunnitella kestämään isältä pojalle, 2xx tkm ajettu on luultavasti jo ihan valmis, no edelleen riippuu kyllä siitä millaista ajoa sillä on jaettu. Pelkässä matka-ajossa oi olla vielä ehjä, nurkka pyörityksessä tuskin.

Vanhat THPt taitaa olla aika synkkiä, Edelleen niissäkin taitaa olla eroja, tietyt on huonompia kuin toiset, taisi olla THP 125, 140, 156 ja 165 sitä kehnointa sarjaa, sitten sitä toista, vähän parempaa, ei ole omaa kokemusta.

Edelleen kaikissa noissa taitaa päteä se sama, niissä on omat murheensa, oli ne huollettu kuinka hyvin tahansa. Murheet varmaan edelleen pahenee sitten potenssissa jos huoltohistoria on vähän niin ja näin. Päästöjen suhteen on ainakin saavutettu se että ilma ei enää uudempien autojen perässä haise yhtä voimakkaasti kuin vanhempien. Elinkaari malli on saatu toimimaan autojen kohdalla varsin napakasti, moottorit ei kestä enää paria koppaa ja 1½ muuta tekniikkaa. En ole itse kokenut tuota ongelmaksi kun en ole ajatellut autoa sijoituksena enkä osta enkä huolla sitä seuraavalle omistajalle. Autot kun on nykyään vain tapa liikkua paikasta a paikkaan b, kaikki muu siitä ympärillä kiinnostaa varsin vähän.

Maailma muuttuu, 25-vuotta sitten auto ei ollut vaihdokkina kiinnostava jos sillä oli ajettu yli 300 tkm, 20-v sitten 200 tkm oli jo vähän niin ja näin, 15-v sitten alkoi jo 150 tkm olla raja, nyt viimeisen 10-vuotta on 100 tkm ollut jo  varsin vähän kiinnostava, ja 150 tkm ihan ongelma jätettä. 
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 199
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: THP vai Puretec?
« Vastaus #7 : 04.05.2022, 13:32:06 »
Puretec taisi tulla markkinoille 2012, joten kymmenen vuoden takaa voisi löytyä 1,6 Vti, joka on periaatteessa THP ilman turboa. Ehkä tästä johtuen kestävyys hyvää tasoa, ei erityisiä ongelmakohtia.

Toi VTi120 alkaa yleensä kuluttaa öljyä siinä 150 tkm nurkilla, en ole perehtynyt miksi. Puretechin kohdalla varmaan yhtä vähä murheinen versio olisi tuo Puretech 82, ahtamaton kuten VTi120, kulku puoli ei ole varsin raju, mutta ahtimen puuttuminen pidentää kestoikää.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Airback

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: THP vai Puretec?
« Vastaus #8 : 04.05.2022, 14:02:47 »
Vanhimmat puretechit taitaa olla siinä 8 tai 9-vuoden nurkilla, 1.2 koneestahan on oikeasti olemassa luokkaa 3 tai 4 versiota. Kaikki on myyty samalla nimellä, noin siis vaikka niissä on käsittääkseni aika paljon eroa jos puhutaan 2013 tai 2019 versioista.

Ei kai niissä mitään ihmeellistä ole, ko moottoria ei vaan ole taidettu suunnitella kestämään isältä pojalle, 2xx tkm ajettu on luultavasti jo ihan valmis, no edelleen riippuu kyllä siitä millaista ajoa sillä on jaettu. Pelkässä matka-ajossa oi olla vielä ehjä, nurkka pyörityksessä tuskin.

Vanhat THPt taitaa olla aika synkkiä, Edelleen niissäkin taitaa olla eroja, tietyt on huonompia kuin toiset, taisi olla THP 125, 140, 156 ja 165 sitä kehnointa sarjaa, sitten sitä toista, vähän parempaa, ei ole omaa kokemusta.

Edelleen kaikissa noissa taitaa päteä se sama, niissä on omat murheensa, oli ne huollettu kuinka hyvin tahansa. Murheet varmaan edelleen pahenee sitten potenssissa jos huoltohistoria on vähän niin ja näin. Päästöjen suhteen on ainakin saavutettu se että ilma ei enää uudempien autojen perässä haise yhtä voimakkaasti kuin vanhempien. Elinkaari malli on saatu toimimaan autojen kohdalla varsin napakasti, moottorit ei kestä enää paria koppaa ja 1½ muuta tekniikkaa. En ole itse kokenut tuota ongelmaksi kun en ole ajatellut autoa sijoituksena enkä osta enkä huolla sitä seuraavalle omistajalle. Autot kun on nykyään vain tapa liikkua paikasta a paikkaan b, kaikki muu siitä ympärillä kiinnostaa varsin vähän.

Maailma muuttuu, 25-vuotta sitten auto ei ollut vaihdokkina kiinnostava jos sillä oli ajettu yli 300 tkm, 20-v sitten 200 tkm oli jo vähän niin ja näin, 15-v sitten alkoi jo 150 tkm olla raja, nyt viimeisen 10-vuotta on 100 tkm ollut jo  varsin vähän kiinnostava, ja 150 tkm ihan ongelma jätettä.

 :o Nykyisellä EW12 moottorilla ajettu reippaasti yli 300tkm ja lähdetään hakemaan 400tkm. Kohta tuntuu siltä että täytyy tehdä mieluummin täysi konepoka jos/ja kun tulee sen aika.

Toi VTi120 alkaa yleensä kuluttaa öljyä siinä 150 tkm nurkilla, en ole perehtynyt miksi. Puretechin kohdalla varmaan yhtä vähä murheinen versio olisi tuo Puretech 82, ahtamaton kuten VTi120, kulku puoli ei ole varsin raju, mutta ahtimen puuttuminen pidentää kestoikää.

VTI120 koneista 508 olen katsellut. Jopa 260tkm ajettua ollut myynnissä, eli pienillä kilometreillä voisi ehkä olla ok.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2022, 14:06:33 kirjoittanut Airback »
Ajossa: Peugeot 3008 1.6 HDI -11, 5008 1.6 HDI -13, Mosse Elite -73
Entiset: 607 -06, 307SW -08, 307 -04, 307SW -04, 405Mi16 -88, 605Sri -91, 405Gli -92, 405Sri -93, 405Gli -90, 305S -81, Cadillac CTS -03, Cadillac Fleetwood -89. Buick Park Avenue -93

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 802
Vs: THP vai Puretec?
« Vastaus #9 : 04.05.2022, 21:34:42 »
Vanhat THPt taitaa olla aika synkkiä, Edelleen niissäkin taitaa olla eroja, tietyt on huonompia kuin toiset, taisi olla THP 125, 140, 156 ja 165 sitä kehnointa sarjaa, sitten sitä toista, vähän parempaa, ei ole omaa kokemusta.

150 ja 175 vielä tuohon surkeiden listalle ja ne on niistä ne kaikkein surkeimmat tekeleet. Sitten samalle listalle kuuluvat vielä -2020 180:set, jotka on samaa kuraa. Hybridin kanssa ja ilman sitä olevat 2020-jälkeiset 180:set on sukua 200:lle. Sitäkin on useampi versio, samoin 225:stä on ainakin kaksi versiota, 205 kaksi versiota, joista ensimmäinen on 175:n sukua ja jälkimmäinen 200:sen sukua. Muistaakseni myös 208 on ollut ja sekin 200-sukuinen. Sitten 250 ja 270 on vielä eri versiot, jätkimmäistä kaksi eri versiota ensimmäinen RCZ R:ssä ja toinen 308 GTI:ssä. Niistä aika vähän ollut mainintaa mistään ongelmista. Sitten on vielä 300, jota on valmistettu 23 kpl siviilikäyttöön, kaikki RCZ-korissa. Jos jollain tulee vastaan sellainen punainen ärrä ilman turvakaaria, niin se on minun entinen.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 802
Vs: THP vai Puretec?
« Vastaus #10 : 04.05.2022, 21:35:39 »
Toi VTi120 alkaa yleensä kuluttaa öljyä siinä 150 tkm nurkilla, en ole perehtynyt miksi. Puretechin kohdalla varmaan yhtä vähä murheinen versio olisi tuo Puretech 82, ahtamaton kuten VTi120, kulku puoli ei ole varsin raju, mutta ahtimen puuttuminen pidentää kestoikää.

Sekin alkaa syödä öljyä aika reippaasti jo varsin pienillä kilometreillä

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 744
Vs: THP vai Puretec?
« Vastaus #11 : 05.05.2022, 07:28:54 »
180tkm kokemuksella 508 vti vei 0.5 l/10tkm.
Peugeot 3008 hybrid

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 199
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: THP vai Puretec?
« Vastaus #12 : 05.05.2022, 13:44:10 »
Mistä sen tietää mikä kone on sukua millekin? Onko se moottorikoodi vai joku muu? Kuten tuolla jo sanoin niin esim Puretech 130 koneita on monta eri mallia, niissä ei ole välttämättä ihan samoja ongelmia, ainakaan samassa mittakaavassa. Edelleen en edes tiedä mistä kykyään näkee moottori koodin, aikaisemmin pääsi katsomaan pösön palvelusta niitä, nykyään sieltä ei näe mitään jos ei maksa.

Tohon öljyn kulutukseen, mitä tässä näillä aiheen moottoreilla varustettuja autoja olen itse sivusta seurannut, juuri PT 130 mallia niin yhteen lisättiin öljyä ekalla huoltovälillä muutama desi, sen jälkeen ei käytännössä ole huomannut mitään öljyn kulutusta, ei vaikka tuolla yhdellä ehdittiin ajaa yli 90 tkm.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 253
Vs: THP vai Puretec?
« Vastaus #13 : 05.05.2022, 15:10:32 »
OT. PSA:n 1.2 l:n PureTech-turbomoottori voitti 4 vuonna peräkkäin  kansainvälisen "Engine of the Year"-palkinnon vuosina 2015-18.
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 783
Vs: THP vai Puretec?
« Vastaus #14 : 05.05.2022, 19:30:28 »
Ainiin.
Meillä ei lisätty tippaakaan öljyä tämän ekan vuoden aikana Puretechiin, eikä muutenkaan tehty muuta kuin tankattiin ja ajettiin.
Tosin kilometrejä tuli hyvin vähän... ::)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04