Kirjoittaja Aihe: 508 - Sisätilan lämmöt seilaa  (Luettu 2636 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pesomies 508GT

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
508 - Sisätilan lämmöt seilaa
« : 04.12.2022, 20:51:33 »
Auto: 508 GT 2.2 HDi

Terve taas, 508 GT on vallan mainio talviauto ainakin ajettavuudeltaan, peittoaa hyvänä pidetyn Volvo V70 2,5T mennen tullen, joka minulla on toisena autona.

Yksi asia kuitenkin teettää ihmettelyä, on sisälämmön seilaaminen kun ollaan pakkasen puolella säätilassa. Välillä autossa on kylmä kuin ulkona ja välillä taas ok. Ilmiö korostuu maantieajossa. Moottorin lämmöt pysyvät tasaisesti 82 asteessa. Autossa on ns 4-alue ilmastointi, eli takana on myös omat lämmön säätimet, jotka saa päälle/pois etupaneelista.
Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa ja miten tilanne on korjaantunut?

macis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
  • Tekniikan riemuvoitto!
Vs: 508 - Sisätilan lämmöt seilaa
« Vastaus #1 : 04.12.2022, 22:14:15 »
Nyt tulee sisätilan lämpöanturin vika ensin mieleen.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Sisätilan lämmöt seilaa
« Vastaus #2 : 04.12.2022, 22:31:16 »
Seilaako nimenomaan yksialueisena?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 508 - Sisätilan lämmöt seilaa
« Vastaus #3 : 05.12.2022, 07:26:12 »
On ollut omassa autossa samaa vikaa:
-275 tkm, itsellä 1,5 v/100 tkm
-aina mono-alue
-pitkällä matkalla huomaa että lämpötilassa isoja eroja, arviolta tapahtunut sormissa laskien. Siis kesäisellä ajalla ilmastointi päällä, ja silloin joutuu säätämään lämpötilaa ja korjaantuu sillä.
-oisko kolme kertaa tehnyt  sen ettei sisälämpötila nouse lainkaan, sisällä siis ihan ulkoilman kylmä ja siksi lasit huuruun kun ei viitsi pitää puhallintakaan lujalla. Auton sammuttamalla ja 5 min pysäköinnillä korjaantuu
-ei herjoja lämpötila-antureista
-alkuperäinen termostaatti
-moottorin lämmöt aina vakiot n. 86 astetta
Miettinyt noita lämpötila-antureita, mutta kun vika ollut sen verran satunnaista eikä edes koodia niistä niin jäänyt.
Oisko kuitenkin sisäilman lämpötila-anturi itselläkin?
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

macis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
  • Tekniikan riemuvoitto!
Vs: 508 - Sisätilan lämmöt seilaa
« Vastaus #4 : 06.12.2022, 03:02:31 »
Se anturi on termistori eli vastus joka antaa eri lämpötiloissa erilaisen vastuksen ja jännite sen läpi kertoo mittaustuloksen. Vikakoodia ei välttämättä viallisesta termistorista tule jos se ei ole oikosulussa tai ei kokonaan poikki sähkön kulun suhteen.

Pesomies 508GT

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 508 - Sisätilan lämmöt seilaa
« Vastaus #5 : 06.12.2022, 09:48:33 »
Se anturi on termistori eli vastus joka antaa eri lämpötiloissa erilaisen vastuksen ja jännite sen läpi kertoo mittaustuloksen. Vikakoodia ei välttämättä viallisesta termistorista tule jos se ei ole oikosulussa tai ei kokonaan poikki sähkön kulun suhteen.

Näinpä juuri. Vikakoodia ei tule, mutta jokin antaa järjestelmälle väärää tietoa, tai sitten mahdollisesti jokin sekoitin jumittaa satunnaisesti.

Järjestelmän kokonaisuus on hieman hämärä, eli miten 4-alue ilmastointijärjestelmä mittaa lämpötiloja? Jos esim asetan itselleni +25 ja toiselle takapenkkiläiselle +19 ja muille +21, niin paljonko on auton sisätilan lämmöt ja miten se mittaantuu... ::)

macis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
  • Tekniikan riemuvoitto!
Vs: 508 - Sisätilan lämmöt seilaa
« Vastaus #6 : 06.12.2022, 20:19:03 »
No jokaiselle vyöhykkeelle on oma mittauksensa mutta auton kabiini on kyllä niin pieni ettei 4 eri lämpötila aluetta täsmällisesti voi toteutua. Minulla on lämppärin asetukset aina mono tilassa eli joka paikkaan pukkaa samoilla arvoilla. On siis vain 2 vyöhyke lämppäri. Se nelialue on teidän GT ihmisten herkkua :)

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 508 - Sisätilan lämmöt seilaa
« Vastaus #7 : 06.12.2022, 20:24:47 »
Minulla RXH:ssa nelialuesäädöllä ja olen siinä käsityksessä että riippumatta onko 2 tai 4 alueinen niin lämpöantureita kabiinissa on vain 1 kpl ja laskennallisesti ohjataan lämpötilan säätöä eri paikkojen pyyntien mukaan. Eli ei käsittääkseni ole jokaiselle paikalle omaa todellista lämpötilan mittausta. Meillä lämpötila ei kuitenkaan vaella, ehkä pitempää matkaa ajettaessa tulee lämpötilaa hieman laskettua alemmas matkan edetessä. Lähes aina mono säädöt käytössä, ei juuri ole ollut tarvetta paikkakohtaiselle säädölle.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

macis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
  • Tekniikan riemuvoitto!
Vs: 508 - Sisätilan lämmöt seilaa
« Vastaus #8 : 06.12.2022, 23:39:32 »
Saattaa olla noin. OLisi mukavaa jos olisi varaosakatalogi kuten oli aikoinaan vielä venäläisten toimesta. Mutta täysin loogista olisi tuokin asetelma monen alueen suhteen.

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 508 - Sisätilan lämmöt seilaa
« Vastaus #9 : 07.12.2022, 06:44:17 »
Eilisen selvittelyn mukaan löysin sieltä nämä anturit omasta:

ILMANLAATUANTURI   6436P3, imuilmayksikössä, pääsee käsiksi kun poistaa hanskalokeron (?)
AURINGONPAISTEEN TUNNISTIN   6436P2, tuulilasin alla kojelaudan päällä näkyvissä
SISÄLÄMPÖTILA-ANTURI   6445YL, näitä 2 kpl, molemmat siinä keskikonsolin takapään säätöyksikössä molemmin puolin

Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 508 - Sisätilan lämmöt seilaa
« Vastaus #10 : 07.12.2022, 19:29:25 »
Eilisen selvittelyn mukaan löysin sieltä nämä anturit omasta:

ILMANLAATUANTURI   6436P3, imuilmayksikössä, pääsee käsiksi kun poistaa hanskalokeron (?)
AURINGONPAISTEEN TUNNISTIN   6436P2, tuulilasin alla kojelaudan päällä näkyvissä
SISÄLÄMPÖTILA-ANTURI   6445YL, näitä 2 kpl, molemmat siinä keskikonsolin takapään säätöyksikössä molemmin puolin
EDIT
ja neljäskin
HAIHDUTTIMEN ANTURI   6445ZT, kennon ja raitisilmasuodattimen välissä suunnilleen
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

Pesomies 508GT

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 508 - Sisätilan lämmöt seilaa
« Vastaus #11 : 07.12.2022, 20:05:37 »
Eilisen selvittelyn mukaan löysin sieltä nämä anturit omasta:

ILMANLAATUANTURI   6436P3, imuilmayksikössä, pääsee käsiksi kun poistaa hanskalokeron (?)
AURINGONPAISTEEN TUNNISTIN   6436P2, tuulilasin alla kojelaudan päällä näkyvissä
SISÄLÄMPÖTILA-ANTURI   6445YL, näitä 2 kpl, molemmat siinä keskikonsolin takapään säätöyksikössä molemmin puolin

Jännässä paikassa sisälämpöanturit, ilmankos niitä en ole nähnyt missään edessä. Sinänsä järkeenkäypää, sillä siellä ne ovat varsin keskeisellä paikalla.

Pitää kokeilla "mono" asentoa ja katsoa, mitä se vaikuttaa tähän ongelmaan.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 508 - Sisätilan lämmöt seilaa
« Vastaus #12 : 07.12.2022, 22:26:53 »
Ei taida erikseen mitata edessä "puhallusilmaa" vaan on laskennallinen arvo. Onkos näissä ollut lämmitylaitteen kennoja tukossa? Mitenkähän tuohon "laskentaan vaikuttaa jos kenno ei olisi auton olettamassa lämpötilassa? Ja olikos näissä vielä sähköinen vastus ilmastointilaitteen kotelossa?

"2. Matkustamon lämpöanturi
2.1. Etuilmastointi
Järjestelmä määrittää matkustamon lämpötilan ja asetusten perusteella ohjelämpötilan saavuttamiseksi tarvittavan lämpömäärän.
Matkustamon lämpötila mitataan seuraavista elementeistä :

    Ulkolämpötila-anturi
    Aurinkoisuusanturi
    Ilmanvirtaus ja jakautuminen

Mittaus tapahtuu useiden tallennettujen parametrien mukaisesti, kun ajoneuvo pysäytetään, esimerkiksi :

    Ulkolämpötila
    Matkustamon mitattu lämpötila
    Päivä, päivämäärä, kellonaika, sekunti (näillä tiedoilla voidaan laskea pysäytyksen kesto)

Tämä järjestelmä ei mittaa matkustamon lämpötilaa vaan laskee sen lämpöarvojen pohjalta : Laskelmien mukainen tehontarve (Järjestelmä tekee laskelman kullekin alueelle erikseen)."
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 252
Vs: 508 - Sisätilan lämmöt seilaa
« Vastaus #13 : 08.12.2022, 08:38:25 »
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

Pesomies 508GT

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 508 - Sisätilan lämmöt seilaa
« Vastaus #14 : 08.12.2022, 13:18:01 »
Ei taida erikseen mitata edessä "puhallusilmaa" vaan on laskennallinen arvo. Onkos näissä ollut lämmitylaitteen kennoja tukossa? Mitenkähän tuohon "laskentaan vaikuttaa jos kenno ei olisi auton olettamassa lämpötilassa? Ja olikos näissä vielä sähköinen vastus ilmastointilaitteen kotelossa?

"2. Matkustamon lämpöanturi
2.1. Etuilmastointi
Järjestelmä määrittää matkustamon lämpötilan ja asetusten perusteella ohjelämpötilan saavuttamiseksi tarvittavan lämpömäärän.
Matkustamon lämpötila mitataan seuraavista elementeistä :

    Ulkolämpötila-anturi
    Aurinkoisuusanturi
    Ilmanvirtaus ja jakautuminen

Mittaus tapahtuu useiden tallennettujen parametrien mukaisesti, kun ajoneuvo pysäytetään, esimerkiksi :

    Ulkolämpötila
    Matkustamon mitattu lämpötila
    Päivä, päivämäärä, kellonaika, sekunti (näillä tiedoilla voidaan laskea pysäytyksen kesto)

Tämä järjestelmä ei mittaa matkustamon lämpötilaa vaan laskee sen lämpöarvojen pohjalta : Laskelmien mukainen tehontarve (Järjestelmä tekee laskelman kullekin alueelle erikseen)."

Minulla ongelma esiintyy hyvin satunnaisesti normaali maantieajossa, jolloin auto on alkuun ok lämmin ja jossain vaiheessa viilenee huomattavan kylmäksi itsestään. Ihmetystä aiheuttaa lisää vielä se, että se saattaa jonkin ajan kuluttua lämmetä takaisin sopivaksi ::) Joskus laitan sen kylmissäni manuaalille ja sitä kautta saan kabiinin lämpöiseksi, eli kenno ei varmaankaan ole tukossa.