Kirjoittaja Aihe: 3008 - Ohjaus epämääräinen, auto vaeltaa  (Luettu 4143 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 81
3008 - Ohjaus epämääräinen, auto vaeltaa
« : 26.12.2022, 22:23:52 »
Auto: 3008 HDi vm. 2018

3008:ssa ohjaus ollut hieman epämääräisen tuntuinen sen pari kuukautta minkä auto on minulla ollut. Panin tämän autossa olleiden kiinalaisten, tosin uusien, Sailun-merkkisten kitkarenkaiden piikkiin, mutta nyt kun alle tuli Hankookin nastat, on tuntuma, etenkin ohjauksen keskiasennossa,  edelleen jotenkin "vetelä", eli ei luottoa..tuntuu kuin olisi aina liukasta tai lunta tiellä ja auto vaatii pikku ohjausliikkeitä jatkuvasti satasen vauhdeissa, 80 menee vielä ihan jees.
Kuuluuko tämä auton ominaisuuksiin (kuten esim -21 Corollassa oli), vai olisiko syytä tarkistella ohjauskulmat/ alustan nivelet?
3008 1.6HDi -18

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - Ohjaus epämääräinen, auto vaeltaa
« Vastaus #1 : 29.12.2022, 07:56:57 »
Peugeot 3008:n ajontuntuma kaiken kaikkiaan voi olla vähän ''tunnoton'' johtuen sähköisestä ohjaustehostimesta. Itse kuitenkin pidän omassa GT300:ssa ohjausta aika jämäkkänä ja kulkee suoraan eteen päin vaikka ei pitäisi ohjauspyörästä kiinni. Jos vertaan 3008:n ohjaustuntumaa Toyota CH-R:ään (vanha autoni) niin Peugeotin tuntuma parempi.

Yleisesti ottaen ohjaus muuttuu löysemmäksi kun laitetaan talvirenkaat alle. Nykyiset talvirenkaat ovat runsaasti lamelloidut ja kumisekoitus pehmeä, lähes sama kuin kitkarenkaassa.
Tämän seurauksena saattaa tuntua siltä että ohjaus käyttäytyy rauhattomasti ja ajoneuvo saattaa ali-tai yliohjautua, ammattislangilla sanotaan että kuvio ''sortuu alle''.
Vaellusta saattaa aiheuttaa myös tarvike alumiinivanteet jos niiden ET-mitta poikkeaa paljon alkuperäisistä alumiinivanteista. Nykyautot ovat ohjaukseltaan aika herkkiä ja tästä syystä kannattaa aina valita vanteiksi sellaiset joiden specsit vastaavat alkuperäisiä vanteita.

Sailun joka lukeutuu halparenkaisiin niin ei kannata odottaa mitään hyviä ajo-ominaisuuksia, rengasvalmistaja on painottanut suunnittelussa edullisuutta ja tämä heijastuu aina ajettavuuteen. Hankook on tänä päivänä premium valmistaja mutta ei senkään ominaisuudet ole mitkään huiput paljaalla asfaltilla.

On keino jolla talvirenkaan ajettavuutta saattaa saada parannettua ja se on ilmanpaineen nosto. Kannattaa kokeilla niitä tehtaan paineita jotka valmistaja ilmoittaa auton täyteen kuormaan.
toinen huomioitava seikka se että ostaessa talvirenkaita valitsee sellaiset renkaat joiden kulutuspinnan keskiosa on tiivis ''yhtä puuta''. Tämä parantaa renkaan ajettavuutta paljaalla asfaltilla.

Omassa autossa on Nokian HKPL R3 235/50R19 kitkarenkaat ja niissä ilmanpainetta edessä 2,8bar ja takana 3,0bar. Tällä rengasmallilla ja ilmanpaineilla auton ajettavuus aika jämäkkää ja johdonmukaista vaikkakaan ei ollenkaan samaa tasoa kuin kesärenkailla.

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: 3008 - Ohjaus epämääräinen, auto vaeltaa
« Vastaus #2 : 29.12.2022, 10:36:52 »
Paineet on 2.8 edessä ja takana ja kulkee kyllä suoraan kun ratista löysää irti, tuo lievä epämääräisyys vain häiritsee. Tuntuu kuin olisi liukasta vaikka ei olekaan. Viime vuonna oli uusi (8t ajettu) Corolla 1.8 Hybrid viikon vuokralla ja siinäkin keskialue tosi tunnoton, koko ajan piti "ookata" eli pientä ohjausliikettä tehdä.
Vanhassa autossani, Kia Soulissa, alla samanlaiset Hankookit ja siinä ohjaustuntuma hyvä ja luottoa herättävä vaikka ajettu jo 460tkm.
Sikäli harmillista jos tämä ohjaus on ominaisuus, kun 40t tulee vuosittain mittariin ja muuten tykkään tästä 3008:sta kovasti. Ehkä tuo nelipyöräsuuntaus pitää vielä tarkistaa.
3008 1.6HDi -18

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 720
Vs: 3008 - Ohjaus epämääräinen, auto vaeltaa
« Vastaus #3 : 29.12.2022, 10:38:53 »
Kannattaa viedä säätöjen tarkistukseen. Ei tarvitse kyllä yhtään paimentaa. Hyvä on ajaa. Continental kitkat.
Peugeot 3008 hybrid

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Ohjaus epämääräinen, auto vaeltaa
« Vastaus #4 : 31.12.2022, 11:59:36 »
Noi rengaspaineet on kovin rengaskohtaisia, mutta minusta paineita säätämällä voi vaikuttaa suuntavakavuuteen mikäli etu/taka säädöt on pahasti perseellään suhteessa suosituspaineisiin. Esim jos suositus on tyhjänä edessä/takana 2,4/2,4 bar ja täydellä kuormalla 2,5 /3,4 bar, niin kyllä siitä voi tulla hiukan erikoinen ajaa tyhjänä 2,8/2,8 bar paineilla, edelleen noi siis säädettynä +20 °C.  3008 ei ainakaan Michelinin kesä tai talvirenkailla kaipaa juurikaan enempää kuin 2,7/2,8 bar (+20°C, vastaa 2,5/2,6 bar 0°C) ja Michelinissä on varsin pehmeä ja veltto runko verrattuna esim Continentalin tai Nokian renkaisiin. Tosin eihän T-nopeusluokassa runko ole koskaan oikeasti veltto jos vertaa Q-luokkaan. Mulla ainakaan ei ole ollut yli 15-vuoteen Q-luokan talvirenkaita autossa. Ja vuoden 2015 jälkeen on ollut pelkästään Michelin tai Continental merkkisiä.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2022, 12:07:48 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 159
Vs: 3008 - Ohjaus epämääräinen, auto vaeltaa
« Vastaus #5 : 31.12.2022, 13:40:23 »
  3008 ei ainakaan Michelinin kesä tai talvirenkailla kaipaa juurikaan enempää kuin 2,7/2,8 bar (+20°C, vastaa 2,5/2,6 bar 0°C)
Eikös talvirenkaissa laiteta 0,2 ENEMMÄN painetta? Ymmärrän tosta sun lauseesta että nollakelillä laitettaisiin VÄHEMMÄN painetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Ohjaus epämääräinen, auto vaeltaa
« Vastaus #6 : 31.12.2022, 15:12:23 »
Eikös talvirenkaissa laiteta 0,2 ENEMMÄN painetta? Ymmärrän tosta sun lauseesta että nollakelillä laitettaisiin VÄHEMMÄN painetta.

Ei, vaan pitää ymmärtää missä lämpötilassa paineet tarkistaa. Renkaassa on tasan sama paine, vain lämpötila muuttuu.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

LeoL

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: 3008 - Ohjaus epämääräinen, auto vaeltaa
« Vastaus #7 : 31.12.2022, 19:18:40 »
Lämpötila ja paine ovat suoraan verrannollisia toistensa suhteen. Tämä tarkoittaa sitä, että: Jos lämpötila nousee, niin myös paine kasvaa. Tai, jos paine kasvaa niin myös lämpötila nousee.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - Ohjaus epämääräinen, auto vaeltaa
« Vastaus #8 : 11.01.2023, 07:58:49 »
Eikös talvirenkaissa laiteta 0,2 ENEMMÄN painetta? Ymmärrän tosta sun lauseesta että nollakelillä laitettaisiin VÄHEMMÄN painetta.

Oikeassa olet, talvirenkaissa suositellaan n. 0,2-0,4bar enemmän ilmanpainetta mitä kesärenkaissa. Miksi näin niin talvirenkaat poikkeavat aika paljon rakenteeltaan kesärenkaista ja tällä suora vaikutus ilmanpaineisiin.
Lähes jokaisella premium-talvirengasvalmistajalla on oma ilmanpainesuositustaulukko josta löytyy yleisimmät automerkit-ja mallit koskien näiden talvirengaspaineita.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Ohjaus epämääräinen, auto vaeltaa
« Vastaus #9 : 11.01.2023, 08:25:09 »
Oikeassa olet, talvirenkaissa suositellaan n. 0,2-0,4bar enemmän ilmanpainetta mitä kesärenkaissa. Miksi näin niin talvirenkaat poikkeavat aika paljon rakenteeltaan kesärenkaista ja tällä suora vaikutus ilmanpaineisiin.

Minusta toi menee ihan päin persettä, siis olennaista on se mitä siellä auton tarrassa lukee ja missä lämpötilassa ne rengaspaineet tarkistaa.

https://www.michelin.fi/auto/vinkkeja-ja-ohjeita/ohjeet-auto/talvirenkaat/talviajo/rengaspaine

Lainaus
Mikäli paineistat renkaat sisällä lämpimässä hallissa (esim. 18 °C:ssa) samalla kun ulkona on pakkasta (esim. -2 °C, jolloin ero on 20 °C verrattuna hallin lämpötilaan), suosittelemme lisäämään talvirenkaaseen ilmaa 0,2-0,3 baria valmistajan suositusarvoja enemmän.

Eli jos menet siellä 0 oC lisäämään  vaikka 0,4 bar niin suositusarvoon 2,4 bar, on renkaassa +20 oC 0,6 bar enemmän eli 3 bar.

Lähes jokaisella premium-talvirengasvalmistajalla on oma ilmanpainesuositustaulukko josta löytyy yleisimmät automerkit-ja mallit koskien näiden talvirengaspaineita.

Ja ei, läheskään jokaisella ei ole, mutta edelleen minusta se että valmistajalla on oma taulukko kertoo siitä ettei rengas toimi kuten muut laadukkaat renkaat. Liika paine käytännössä heikentää pitoa ja tekee autosta epämukavan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - Ohjaus epämääräinen, auto vaeltaa
« Vastaus #10 : 11.01.2023, 09:20:01 »
Niin Continentalilla, Michelinillä, Nokian Renkailla, Good Yearilla ja Bridgestonella löytyy talvirenkaiden kohdalla tekninen taulukko josta selviää yleisimpien automerkkien-ja mallien ilmanpainesuositukset koskien talvirenkaita. Näistä taulukoista selviää kitka-ja nastarenkaiden suosituspaineet erilaisilla kuormilla. Maahantuojien ja rengasvalmistajien erilaiset tekniset taulukot ovat tarkoitettu ammattikäyttöön ja tästä syystä niitä ei yleensä ole saatavissa suoraan kuluttajille.

Joidenkin autovalmistajien kohdalla löytyy (mm. Volvo) omistajan käsikirjasta ilmanpainesuositukset talvirenkaille ja pääsääntöisesti nämä poikkeavat kesärenkaiden ilmanpainesuosituksista.

Hyvä ja yksinkertainen nyrkkisääntö talvirenkaiden ilmanpaineista on alla olevassa linkissä:
https://www.nokianrenkaat.fi/asiakaspalvelu/renkaiden-vaihto-ja-huolto/renkaiden-huolto/mitka-ovat-suositellut-ilmanpaineet/#0d9cdae0

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - Ohjaus epämääräinen, auto vaeltaa
« Vastaus #11 : 11.01.2023, 09:30:10 »
Tässä alla linkki jossa autonrengasliiton ohjeistus talvirenkaiden ilmanpaineisiin:
https://www.autonrengasliitto.fi/fi/ehjilla-renkailla-turvallisesti-talvilomalle/

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 752
Vs: 3008 - Ohjaus epämääräinen, auto vaeltaa
« Vastaus #12 : 11.01.2023, 09:43:00 »
Aikoinaan kun ajeltiin jääratakisoja vakiorenkailla, niin testattiin millä paineilla saadaan parhaat kierrosajat. Autonvalmistajan suosituspaineilla tuli parhaat ajat, suuremmilla tai pienemmillä paineilla ajat heikkenivät. Taidettiin kokeilla 1-3 barin alueella. Tulos oli täysin selkeä.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 3008 - Ohjaus epämääräinen, auto vaeltaa
« Vastaus #13 : 11.01.2023, 10:18:36 »
Aikoinaan kun ajeltiin jääratakisoja vakiorenkailla, niin testattiin millä paineilla saadaan parhaat kierrosajat. Autonvalmistajan suosituspaineilla tuli parhaat ajat, suuremmilla tai pienemmillä paineilla ajat heikkenivät. Taidettiin kokeilla 1-3 barin alueella. Tulos oli täysin selkeä.

He on varmaan testanneet kitkan. Talvirenkaassa on se että sen pitää olla sen verran lytyssä jotta syntyy pinta-alaltaan riittävä kuvio, mutta sen verran pinta-alaltaan pieni jotta kuvio on riittävän lujasti prässätty. Eli kompromissi on paras. Jos liian kova paine, kuvio on kyllä kiitettävästi prässätty, jos taas liian matala paine, kuvio on kyllä laaja mutta heikommin prässätty.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Ohjaus epämääräinen, auto vaeltaa
« Vastaus #14 : 11.01.2023, 10:55:01 »
Mitä noita "ammattilaistaulukoita" olen nähnyt niin niissä on paine johonkin tai muutamaan malliin mutta keskimäärin ne on perseellään jos on kyseessä vähänkään erikoisempi malli. Lisäksi keskimäärin kun auton saa rengasliikkeestä on paineet säädetty luokkaa 3 bar riippumatta siitä mikä auto on kyseessä saati mikä suosituspaine on auton tiedoissa mainittu.

Edelleen olennaista on vain ymmärtää se että paine tosiaan muuttuu lämpötilan funktiona ja tärkein seikka hyvän mittarin lisäksi on se missä lämpötilassa säätää paineet. Ihan vasta kokeilin nostaa vetävien tyhjän auton takarenkaiden paineen lähelle täyden kuorman suosituspainetta, lopputulos oli se että pito heikkeni merkittävästi, liikennevaloista oli vaikea päästä liikkeelle sutimatta, kun taas tiputti paineen lähemmäksi tyhjän auton suositusta pystyi liikkeelle lähtemään paljon huolettomammalla kaasu käytöllä.

Paras ja ainoa oikea tapa on katsoa pösössä sieltä A- tai B-pilarista oikeat paineet, eikä kannata niistä kamalasti poiketa koska siitä tosiaan seuraa yleensä aina ajo-ominaisuuksien ja pidon heikentyminen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.