Kirjoittaja Aihe: 307 - lukuisia sähkövikoja  (Luettu 1614 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kalevim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
307 - lukuisia sähkövikoja
« : 04.01.2023, 17:31:07 »
Auto: 307 vm 2007 bensa

Kun vihdoin sain ( josta "Ohjaus jäykkä" -otsikon alla selvityksiä) -auton käymään, siru avaimessa lienee ollut syy -kun testeri osoitti ettei ole yhteyttä sulakerasiaan, saa käymään pitämällä vara-avainta startatessa kiinni virtalukon kyljessä) -

Vanhat viat, kuten Ikkunanostimet, jarruvalot, radio -lasinpyykimien silloinen toiminta, kattovalon tointa oven aukaisusta, takaluukun lukossapysyminen-- yms - nämä ovat vielä kuten alussakin. Ne toisin hieman vaihtelivat aina.

Mistä lähtisin aloittaa vianhakua. Käytin tänään taas testerillä ja tuli pitkä lista DTC vikakoodeja. Ne taitaa olla jostain yhdestä kiinni kun testin eka luku oli 4A1 -etu-takaosan ovivalon ohjaus ja siinä että Oikosulku plusnapaan.  Joku sanoi että katoo takaluukkuun saranoiden kohdalta menevien johtojen kunnon.
Koodeja oli vielä 4BA, ja monia kuten 000 Ohjausyksillö mykkä CAN -verkossa. 998 Ajovalojen puhdistus ,,,P1536 jarruvalo...U2000 Päälaukaisu...P0443 Aktiivihiilisuodatin ym....

Jos taas joku viitsii nähdä vaivaa ja antaa vinkkejä ...niistä on ollut ennenkin hyötyä..Kiitoksia.

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 282
Vs: 307 - lukuisia sähkövikoja
« Vastaus #1 : 04.01.2023, 18:05:25 »
Mites, onko putsattu sulakepohja sekä korin ja moottorin välinen maakaapeli?

kalevim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 307 - lukuisia sähkövikoja
« Vastaus #2 : 04.01.2023, 19:42:18 »
Pääsulakkeet ovat olleet puhdistettuina ja muutkin jokainen käytetty irti ( sekä BSM että BSI ssä -että kontaktipinnat pitäisi olla ok.

Akun maadoitus eli miinusnavasta tulleen kaapelin kiinnityspisteet olleet irti, pienen vaseliinimäärän kanssa kiinnitetty uudelleen. Samoin muutama maadoituspiste moottoritilassa ne mitkä oli näkyvissä.

Mikä se moottorin ja korinvälinen maadoitus olisi muu? Nämä kaiketi?

kalevim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 307 - lukuisia sähkövikoja
« Vastaus #3 : 06.01.2023, 11:22:41 »
-Tuo testerin ensimmäinen vikailmoitus; " Oikosulku plusnapaan" .voisi olla jonkinlainen lätökohta ?

Kuinka mitata se että vuotaako ampeereja -laittaen yleismittarin plusnavasta maihin?? - ja / tai irroittaen sulakkeita järjrstään jolloin näkisi milloin virtaus loppuu??

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - lukuisia sähkövikoja
« Vastaus #4 : 06.01.2023, 13:27:29 »
Huono suomennus testeriltä. Ei välttämättä kannata välittää tuosta vikakoodista.
Helpointa on mitata mahdollinen vuotovirta ns. DC-klamppimittarilla, eli pihdillä. Toinen keino on antaa auton mennä nukkumatilaan, ovet kiinnija konepelti auki. Kelpaa halpa 10 A yleisvirtamittari irroittaen katkaisematta plus-navan ja plusjohdon yhteyttä. Eli virtamittarin toinen pää plusjohdon kaapeliin ja toinen kengän sisäpuolelle ja sitten vedät kengän irti ja katsot apumiehen kanssa lukemia. Pitää olla alle 0.1 Ampeeria. Joskus ollut istuinlämmittimen yksikkö penkin alla virtasyöppönä ja sen ja muutakin huomaa infrapunalämpömittarilla. Jos oikein hifistelee, niin akkukengän päähän abikoliitin ruuvilla kiinni ja lattaliittimellä virtamittariin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

kalevim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 307 - lukuisia sähkövikoja
« Vastaus #5 : 06.01.2023, 19:42:39 »
Aika seikkaperäinen selvitys -jonkatyyppistä odottelinkin; -toki moni remontti on onnistunut mutta sähkötuntemus ollut niistä heikoin.

Olis tehtävä itselle tarkennuksia:

-klamppimittari, eli pihdit ? -siis joku muu kuin yleismittari jollainen on kyllä jossa on, AC  DC vaihtoehdot, vanha analoginen, "minitest" -merkkinen joka lienee 70 -luvun laite?

Siis, testaus plusjohto navassa kiinni. Virtamittarin toinen johto, + pluskaapeliin joka on kiinni plus akunkengässä?

      toinen kengän sisäpuolelle -se on nyt hämärää...

Yleismittari DC kohdassa ja ampeerilukeman näkee joltain asteikolta.??

Infrapunalämpömittari - sellaista ei ole, pitäneekö hankkia jos ei kallita. 

Simon Le Bon

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 307 - lukuisia sähkövikoja
« Vastaus #6 : 09.01.2023, 14:15:21 »
Ampeerimittari sarjaan, volttimittari rinnan, sillä periaatteella.
Eli kun akunkenkä irroitetaan/on irroitettu niin toinen mittarin johto kiinni kengässä ja toinen akun navassa (mittari on sarjaankytketty).

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 307 - lukuisia sähkövikoja
« Vastaus #7 : 09.01.2023, 14:20:48 »
Ottaa yksi kerrallaan sulakkeet irti ja mittaa virran sulakkeen tulo- ja lähtönavoista. Näkee minkä sulakkeen läpi kulkee virtaa.

kalevim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 307 - lukuisia sähkövikoja
« Vastaus #8 : 09.01.2023, 19:12:23 »
Simon ja ELF  myös hyvää ohjetta, molemmat- kiitos tässävaiheessa!

kalevim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 307 - lukuisia sähkövikoja
« Vastaus #9 : 09.01.2023, 19:59:36 »
Ampeerimittari sarjaan, volttimittari rinnan, sillä periaatteella.
Eli kun akunkenkä irroitetaan/on irroitettu niin toinen mittarin johto kiinni kengässä ja toinen akun navassa (mittari on sarjaankytketty).

Saako virta katketa välillä kun irroittaa plus kaapelin akun navasta? -vai on "hyppyjohdolla" -pidettävä jatkuva virta irroituksen ajan? -ja autossa ei tarvitse olla virrat päällä lun mittaa???

kalevim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 307 - lukuisia sähkövikoja
« Vastaus #10 : 09.01.2023, 20:01:06 »
Ottaa yksi kerrallaan sulakkeet irti ja mittaa virran sulakkeen tulo- ja lähtönavoista. Näkee minkä sulakkeen läpi kulkee virtaa.
-Mittauksen ajan virta päälle?? onko näin kuten asian käsittäisin?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - lukuisia sähkövikoja
« Vastaus #11 : 09.01.2023, 22:42:27 »
https://www.digikey.fi/fi/resources/conversion-calculators/conversion-calculator-ohms

Huomiolla ELFin hyvään ohjeeseen, että CAN-väylä voi herätä ja boxien alustukset haukkaavat virtaa, jos virtapiiri menee poikki kesken mittauksen - Sama juttu tapahtuu akkunavan irroituksessa katkon kautta.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

kalevim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 307 - lukuisia sähkövikoja
« Vastaus #12 : 11.01.2023, 20:56:53 »
Ottaa yksi kerrallaan sulakkeet irti ja mittaa virran sulakkeen tulo- ja lähtönavoista. Näkee minkä sulakkeen läpi kulkee virtaa.

Mitata sulakkeen tulo ja kähtönavoista se on eräs hyvä kontrolli.

Mutta kuinka mitata? Mittaanko Ohmilla että toinen niistä navoista että tuleeko "lenkki" -ja tulisko se kaikista vaikka piiri olisi kunnossa?

Vai pistänkö siihen virtakynän jonka toinen pää on johdolla akun miinus navassa?

kalevim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 307 - lukuisia sähkövikoja
« Vastaus #13 : 14.01.2023, 17:16:44 »
Vihdoin käyntiin.!!! -sehän oli tallissa taas välillä ni
in ettei lähtenyt. Vaikka oli käynnissäkin joku PV sitten. Siinähän oli sen ekakerran seisonnan jälkeen tulleet ne , lasinnost ei kä takaluukku ja sisävalot ym.. ei toiminut. Aloin etsiä BSM sitä vikaa mitaten tuleeko sulakkeisiin jännitteitä.
Tuli "hama" piti syöttää F4 virtaa akusta kun se oli "kylmä" - laitoin jännitteet F16 valosulake, lamput paloi hetken, sammuivat pian. Vilkut meni ja lämm puhallin pimeäksi. Siis BSM  sisältä paloi ainakin valorele...ehkä muutakin? Onneksi oli itsellä toinen BSM  . sen vaihdoin, ei auttanut käynnistyksessä  Konttastin irroittamaan BSI, avasin sen, tarkistin ettei ollut kärvestymisen jälkiä. Oli kuin uusi päällisipuolin. Pistin kiinni, melkoista painia...Laitoin akun
kengän kiinni n.3 min päästä starttasin, LÄHTI. Ja jotenkin erikoista; kaikki ( paitsi radio)- kaikki vanhat viat, lasinostimet,keskuslukko takaluukku ja sen pyyhkimet normalisoituu...aika erikoista...

kalevim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 307 - lukuisia sähkövikoja
« Vastaus #14 : 19.01.2023, 18:32:29 »
Vielä jatkoa...kun tarkistin BSI -päällisinpuolin, oli piirilevyltään kuin uusi. ( silti voi olla vikaa) - laitoin sen kiinni ja kuten aiemmin ilmaisin -kaikki vanhatkin oheis viat tuli kuntoon.

Mutta päivän parin lyhyen ajon jälkeen taas jäi käynnistymättä ( pyörittää hyvin). Pidin yön akun plusjohtoa irti. Aamulla taas käynnistyi !

Ajoin muutaman km ja palatessa alkoi lasinpyyhkijät itsestään toimiin, samalla huomasin että vilkut oli pois pelistä, kuten siellä taannoinkin.

Taas ei saanut pihassa käymään ja vikoja on kuten ne vilkut...  otin erään neuvon mukaan vetokoukun johdon pois pelistä, -ei ainakaan heti auttanut ( jos jonkun resetoinnin jälkeen)? 

Viimeinen kosti lienee -hankkia toiset BSI ja ECU sekä niihin passaava (avain jossa) siru.  Keväällä oli samaa oiretta eli ei käynnistynyt ja lasinpyyhkijät alkoi itsestään virrankytk jälkeen toimiin. Siihen oli laitettu Päärele. ( auto oli silloin eri kaupungissa perheen muilla)
Missä on Päärele?