Kirjoittaja Aihe: 3008 - hybrid 12 V akut  (Luettu 2900 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #15 : 03.02.2023, 10:34:45 »
Mulla on nyt päällä tuo ns pakotettu bensalla ajo jeilisestä lähtien a juurikin 2020 hybrid. Reilun kuukauden ollut mulla ajossa josta viimeiset pari-kolme viikkoa sähköpainotteista ajoa. Sitä edelsi pidempiä reissuja kokolailla pelkällä bensalla. Miten nuo softapäivitykset huollossa, en ole kovin innokas maksamaan moisesta kun mun mielestä kuuluu takuun piiriin jos ei toimi kuten pitäisi. Pörhölle vissiin pitäis mennä vinkumaan aiheesta.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 744
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #16 : 03.02.2023, 13:46:36 »
Aja tunti yhtäsoittoa polttomoottorilla, niin pakotettu tila poistuu. Uudemmissa ei noita murheita. Ohjelmapäivitystä vaan sisään.
Peugeot 3008 hybrid

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 164
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #17 : 03.02.2023, 16:57:57 »
Mulla on nyt päällä tuo ns pakotettu bensalla ajo jeilisestä lähtien a juurikin 2020 hybrid. Reilun kuukauden ollut mulla ajossa josta viimeiset pari-kolme viikkoa sähköpainotteista ajoa. Sitä edelsi pidempiä reissuja kokolailla pelkällä bensalla. Miten nuo softapäivitykset huollossa, en ole kovin innokas maksamaan moisesta kun mun mielestä kuuluu takuun piiriin jos ei toimi kuten pitäisi. Pörhölle vissiin pitäis mennä vinkumaan aiheesta.
Millaisen ilmoituksen sait että tiedät kyseessä olevan "pakotettu"-tila? Itsellä ollut -20 Hybrid4 nyt vuoden päivät ja kertaakaan ei ole mitään pakotettu-tilaa vielä tullut, vaikka ajan päivittäin duunimatkan pelkällä sähköllä. Sen sijaan syksyllä auto alkoi käynnistymään hybrid-tilaan ja ei antanut vaihtaa sähkölle. Syynä "ulkoiset olosuhteet". Silloin huoltokin arpoi ekana tota pitää ajaa hybridillä 100 kilsaa. Mutta lopulta syyksi paljastui takana olevan pikkuakun tuhoutuminen koska sinne menevät jotkut liitokset oli ollut löysällä ja rikkoneet akun. Akku vaihdettiin (ja jotain muuta siihen kuuluvaa) ja sen jälkeen ei ole käynnistellyt hybridille paitsi jos auto on seissyt enemmän kun yhden päivän ja on pakkasta. Mutta silloinkin voi vaihtaa sähkölle n. kilsan päästä. Samalla muuten varmaan päivittivät softan, koska antoivat sijaisauton ja sanoivat että mene kotiin.... pitää ajaa jotain softia ja arvioitu valmistumisaika oli jotain luokkaa 8 tuntia. Auto jäi sinne yöksi päivittymään.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 199
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #18 : 03.02.2023, 18:05:20 »
Eihän se "automaattinen toiminto" pelkällä sähköllä ajamisesta johdu vaan siitä että polttomoottori on käynnistynyt liian monta kertaa ilman että olisi sitten käydessään lämmennyt tarpeeksi. Ainakin oman kokemuksen mukaan käynnistää välillä polttomoottorin joissakin tilanteissa vaikka akkua olisikin kosolti jäljellä, esim. ilman kosteus (usein jos auto on pesty) tai sopiva lämpötila (ulkoinen olosuhde).
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 164
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #19 : 04.02.2023, 08:13:24 »
Huomasin, että aloitusviestistäni on unohtunut tärkeä yksityiskohta: mulla oli esave-tominto päällä säädettynä 10 km. Ja nythän tajusin, että herja sähkötilasta poistumiseen on varmaan ihan OK, siinä kohtaa kun lähestymme tuota säädettyä raja-arvoa. Ja silloinhan auto heittää hybridille ja käynnistää polttiksen kun vauhtia on maantienopeuden verran. Eli ainoa ihmetys on miksi polttista ei saatu käyntiin vaan tuli herja moottorihäiriöstä. Tein eilen saman matkan samoilla spekseillä ja antoi saman huomautuksen (siinä ei ollut sanaa "alhainen", kuten aloituksessa väärin muistelin) kun lähestyimme 10 km raja-arvoa. Tällä kertaa kaikki meni hyvin: Hybrid-tilaan ja polttis käyntiin.

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #20 : 04.02.2023, 09:46:07 »
Niin, pitänee vielä tarkentaa tuota "pakotettu" tilaa. Eli esim eilen kauppareissulla mulla oli akku täynnnä ja käynnistyi hybrid moodille, mikä oli sinänsä fine kun pakkasta oli about 7. Mutta kun se ei käyttänyt sähköä ajamiseen muuta kun pienen hetken liikkeelle lähdössä pihassa. Sen jälkeen ainostaan bensalla. Ja sitten kun komensi sähkömoodiin niin tulee se ''automaattitoiminto käytössä, sähköinen tila ei käytössä''. Se että käyttää ajoakkua vain pienen hetken käynnistyksen jälkeen on ehkä suurin ihmetyksen aihe ja tarkoittanee matkaa Oulun Pörhölle. Tänään on huolto kiinni, mutta jos kävis katsomassa 408:a.

Miten helposti sen softapäivityksen saa takuutyönä? Toki tuo oire viittaa ehkä siihen toiseen akkuun, etenkin kun tuo mun auto on seisonut autoplusssalla yli puoli vuotta.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 199
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #21 : 04.02.2023, 10:46:48 »
 Jos haluaa ajaa matka-ajoa polttomoottori käynnissä niin sport moodissa ei vakionopeussäätimellä ajaessa pidä pienempää vaihdetta päällä vaan menee ihan normaalisti suurimmalla vaihteella.

Noita -5°C pakkasella tapahtuvia varmuuden vuoksi käynnistyksiä pystyy vähentämään lohkolämmittimen käytöllä, lähtee pelkällä sähköllä kylmemmässäkin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ultimate70

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #22 : 06.02.2023, 15:27:09 »
Peugeot_pikaopas_lataushybridiin.pdf-lainaus:

"Jos polttomoottori käynnistyy useita kertoja ilman riittävää lämpötilan nousua, Electric -tila saattaa olla väliaikaisesti poissa käytöstä (luonnollinen ilmiö öljyn tilapäisestä laimenemisesta polttomoottorin käyttämättömyydestä johtuen). Mittaristoon tulee tällöin näkyviin viesti ”Sähkökäyttötila ei käytettävissä: automaattinen toiminta käynnissä”. Normaalin sähkökäytön palauttamiseksi aja noin 80 km moottoritieolosuhteissa tai noin 200 km kaupunkiympäristössä. Tämä ilmiö ei aiheuta mekaanisia tai sähköisiä vaurioita. Se voi tapahtua useita kertoja auton elinkaaren aikana, erityisesti mikäli ajat säännöllisesti vain lyhyitä ajomatkoja."

3008 Allure Hybrid4 -22

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #23 : 06.02.2023, 17:06:18 »
Mitä tarkoittaa "öljyn tilapäinen laimeneminen". Pitäisikö auton lähettää kuski autoineen mieluiten öljynvaihtoon?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 744
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #24 : 06.02.2023, 17:23:57 »
Kosteuden poisto öljystä. Riittää n.1h ajo polttomoottorilla. Kerran tullut 30tkm aikana.
Peugeot 3008 hybrid

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 164
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #25 : 07.02.2023, 17:53:08 »
Nonni... auto kävi tohtorilla tutkittavana. Lopputulos sitä mitä vähän arvelinkin: auton muistista ei löydy mitään vikakoodia vaikka moottoriviasta herjasikin ja kehoitti viedä huoltoon. :-) Aika vaikea huollon on tehdä mitään kun ei ole tallessa mitään vikakoodeja?!?!? Eli se siitä... menee piikkiin "Bitti poikittain".

Mutta jotain jännääkin: autolle löytyi joku kampanjakorjaus. Taka-akselin kiinnikkeet pitää vaihtaa. Osat laitettu tilaukseen ja katotaan josko ne olisi tullut parin viikon päästä.  :o

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #26 : 10.02.2023, 10:40:01 »
Mulla menee oma auto tiistaina diagnoosiin. Toivottavasti oikeasti löytyy jotain tai edes softan päivitys auttaa. Ei houkuttele alkuunkaan ajatus, että parin kolmen viikon välein pitäis ajaa tunnin yhtäjaksoisia lenkkejä bensalla. Nyt ajellut jo viikon verran arkiajoja eli reilu parisataa kilsaa ja ei vaan aja sähköllä. Kampanjat tarkisti huoltoa tilatessa, mutta olikin jo tehty ruotsissa aiemmin.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

SpiidWulf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #27 : 10.02.2023, 13:38:05 »
Omia havaintoja aiheesta, kun autona on 508 SW GT Hybrid 2021.

Autossa on tosiaan kaksi 12V akkua ja molemmat latautuvat ajoakun latauksen yhteydessä. Itselläni on 3,6kWh seinälaturi, joka lataa auton n. 3,5h:ssa. Pätkäajossa pidemmällä aikavälillä tämä ei riitä 12V akkujen ylläpitoon, vaikka ne latautuvat myös ajossa.

Normaalioloissa auto "käynnistyy" aina electric modessa.
Jos auton mielestä jomman kumman akun jännite on liian alhainen, auto siirtyy heti starttinapin painalluksen jälkeen hybrid tilaan ja polttomoottori käynnistyy. Tätä voi kestää useita päiviä pidemmänkin ajon jälkeen. Electric modea ei saa napista päälle, mutta auto ei myöskään herjaa mitään sitä kytkettäessä.

Kun molemmat akut lataa 12V laturilla, auto käynnistyy taas electric modeen. Huom! Akkujen välillä on ilmeisesti erotus, eli molemmat on ladattava erikseen. Ja tosiaan kumman akun tahansa liian alhainen jännite riittää poistamaan electric moden käytöstä.

Olen talven aikana joutunut lataamaan akut kolmesti tästä syystä. Millään latauskerralla kumpikaan akku ei ole ollut erityisen tyhjä yleismittarin tai älylaturin mielestä, vaan varausta on ollut yli 70%.
Peugeot 406 V6 -03 & 508 SW GT  Hybrid -21

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #28 : 24.02.2023, 09:41:48 »
Piti skipata se huolto kun kovasti oli menossa omaan piikkiin diagnosointi eikä Pörhön 126+ €/h houkutellut. Auto oli alkanut taas toimia normaalisti ja ei ollut antaa eksaktia vikaa. No nyt on ajeltu pari viikkoa ja taas tänään ei saanut sähköajoa päälle ollenkaan eikä muutenkaan ajanut hybrid modessa sähköllä. Pitänee kaivaa vanha akkulaturi esille ja ladata akut. On vissiiin ihan arpaa kumpaa kannattaa kokeilla ladata ensin. Ei tämä nyt oikein vakuuta tämä kokemus Peugeotista ainakaan hybridin suhteen. Muutenhan auto on mitä mainioin. Toivottavasti saan homman kuntoon niin ei tarvi sitten harmitella, että ei tullut hankittua Ford Kuga plugaria joka oli ensin kiikarissa.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 744
Vs: 3008 - hybrid 12 V akut
« Vastaus #29 : 24.02.2023, 17:49:29 »
 Meillä menty lähes koko talvi pelkällä sähköllä ja 12V akut näyttää 12.85V - 13.2V.
Peugeot 3008 hybrid