Kirjoittaja Aihe: 405 - Jäähdyttimen tuulettimen testaus  (Luettu 620 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kissa-auto

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
405 - Jäähdyttimen tuulettimen testaus
« : 21.02.2023, 16:16:34 »
405 -93, 1.6

Tuuletin ei lähde pyörimään kun lämmöt nousee, nyt se tuli todettua viimein. Koitin tuota lämpökytkintä testata johdonpätkällä, mutta ei lähtenyt pyörimään silläkään, mutta en tiedä teinkö sitä ihan oikein. Ensinnäkin se liitin oli sisältä kosteana jäähdytysnesteestä ja kaksi kolmesta liitoksesta oli sinisenä hapettumisesta. Koitin niitä vähän rapsutella, sitten johtoa keskimmäisen ja ensin oikeaan ja sitten vasemman puoleiseen rööriin, kummallakaan ei toiminut. Sulakkeet ehjät (kaikki konehuoneen puolella olevat). Pitäiskö se liitäntä saada jotenkin putsattua ensin kunnolla vai kokeilla vaan jotain muuta?

Hermot menee näihin loputtomiin vikoihin, ja laiska on myös omistaja että ei sen puoleen.

Pajari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: 405 - Jäähdyttimen tuulettimen testaus
« Vastaus #1 : 21.02.2023, 17:09:29 »
Pitäisi putsata ja vieläpä hyvin, mutta jos kerran laiskottaaa...

Kissa-auto

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 405 - Jäähdyttimen tuulettimen testaus
« Vastaus #2 : 21.02.2023, 20:26:10 »
Joo putsaushommiks menee.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 234
Vs: 405 - Jäähdyttimen tuulettimen testaus
« Vastaus #3 : 21.02.2023, 20:55:08 »
Oikeilla jäjillä olit tuon testauksen suhteen. Autosi lienee yhdellä jäähdyttimen puhaltimella? Ja tuon ikäinen lienee jo uudempi korinen 405. Mttaa tuleeko lämpötila kytkimelle jännitettä. Kaavion perusteella ykkösnapaan akkujännite. kakkosnapa releen kautta "Nopea" ja kolmosnapa "esivastuksen" kautta hidas nopeus. Voithan koittaa ottaa puhaltimen pistokkeen irti ja syöttää suoraan jännitettä.

Oma 405 2.0 Style meinasi palaa muutama talvi sitten kun oli flekti jäätynyt kiinni ja auto jäi käymään ajon jälkeen hetkeksi tyhjäkäyntiä. Esivastus kuumeni ja sytytti keulan kehikon ja konepellin äänieristeen palamaan.

mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Kissa-auto

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 405 - Jäähdyttimen tuulettimen testaus
« Vastaus #4 : 21.02.2023, 21:12:14 »
Aivan, sen jännitteen voisi kyllä mitata. Se lämpökytkin on niin hankalassa paikassa putsata, toki varmaan onnistuu silleen että se on siinä paikallaan, liitin irrotettuna. Sehän on sellainen neliskanttinen muoviboksi, varmistetaan se nyt vielä? Lähinnä että irtoaako se muovinen siitä vai onko se kokonaan yhtä osaa jossa se varsinainen lämpökytkin on siellä sisällä? Pitäiskö sen liikkua? Tuota pystyi helposti kääntelemään. Jos se on löysällä niin onko sieltä voinut tulla se neste sinne liittimeen, kun oudolta tuntuis että sitä olis korkin kautta valunut ja päätynyt sinne sisälle.

Kissa-auto

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 405 - Jäähdyttimen tuulettimen testaus
« Vastaus #5 : 21.02.2023, 21:14:19 »
Joo on yhdellä puhaltimella. Ja niistä kolmesta navasta toisessa reunassa oleva oli puhdas/tumma, ne muut kaksi hapettuneita. Voisko siitä päätellä että virta tulee kytkimelle mutta tosiaan kytkin sökö tai oikosulku?

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 234
Vs: 405 - Jäähdyttimen tuulettimen testaus
« Vastaus #6 : 21.02.2023, 21:29:32 »
Aivan, sen jännitteen voisi kyllä mitata. Se lämpökytkin on niin hankalassa paikassa putsata, toki varmaan onnistuu silleen että se on siinä paikallaan, liitin irrotettuna. Sehän on sellainen neliskanttinen muoviboksi, varmistetaan se nyt vielä? Lähinnä että irtoaako se muovinen siitä vai onko se kokonaan yhtä osaa jossa se varsinainen lämpökytkin on siellä sisällä? Pitäiskö sen liikkua? Tuota pystyi helposti kääntelemään. Jos se on löysällä niin onko sieltä voinut tulla se neste sinne liittimeen, kun oudolta tuntuis että sitä olis korkin kautta valunut ja päätynyt sinne sisälle.

Tuo kyllä äkkiseltään kuullostaa jäähdytinnesteen tasoanturilta. Omissa noissa 405:ssa (vanha korinen 1.6 ja uusikoriset 2.0) Niissä on flektin lämpökytkin ollut kuljettajan puolella ylävesiletkun alapuolella. Lämpökytkin on kierteellä kiinni jäähdyttimessä.
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Kissa-auto

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 405 - Jäähdyttimen tuulettimen testaus
« Vastaus #7 : 22.02.2023, 14:47:12 »
Okei, no täytyy katsoa uudestaan. Ja nyt oli muuten öljytikku valkoisen mönjän peitossa.. saa nähä pitääkö pistää van paaluun koko pirssi, liikaa korjattavaa alkaa olemaan.

Kissa-auto

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 405 - Jäähdyttimen tuulettimen testaus
« Vastaus #8 : 05.03.2023, 16:19:16 »
Sen verran pakko mainita, vaikka ehkä ei autoista enemmän tietäville oo homma eikä mikään, mutta itelle ku oon ihna täysi noviisi mitä autoihin tulee, niin jännite lämpökytkimelle testattu, oli OK, ja tuuletin testattu, ja toimii. Joten voiko päätellä että vika on lämpökytkimessä?

Kissa-auto

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 405 - Jäähdyttimen tuulettimen testaus
« Vastaus #9 : 05.03.2023, 16:26:01 »
Tai rele, missäköhän se mahtaa taas sijaits..?

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 405 - Jäähdyttimen tuulettimen testaus
« Vastaus #10 : 05.03.2023, 17:50:47 »
Jos tuuletin toimii ohittamalla lämpökytkin, niin vika lienee siinä kytkimessä. Releet taitaa olla uudemmissakin 405 malleissa keulamaskin takana.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Kissa-auto

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 405 - Jäähdyttimen tuulettimen testaus
« Vastaus #11 : 05.03.2023, 18:42:52 »
Mikä sen lämpökytkimen varaosanumero on? (Oletan että on sama mikä esim. motonetissä on nimeltään lämpötilakatkaisija