Kirjoittaja Aihe: 5008 - Tehot kadoksissa  (Luettu 1448 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

smn

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
5008 - Tehot kadoksissa
« : 24.02.2023, 18:46:42 »
1.6 BlueHDi 120, vm 2016

Auto sytytti hiihtolomareissulla 'Engine Fault - repair needed' valon ja varoituskolmion valon. Oireet on jännät - alhaisilla nopeuksilla esim parkkipaikkavekslaus yms, auto toimii ihan normaalisti. Kiihtyvyyttä ei enää juuri ole, moottoritielle liittyminen melkeinpä vaarallista ja jyrkillä ylämäillä nopeus tippuu. Muuten esim 100km/h nopeudessa kulkee hyvin, kunhan siihen joskus pääsee.

Mitään outoja ääniä tms ei kuulu. On kuin puolet tehoista olisi vain kadonnut.

Sain auton pihaan noin 300km ajon jälkeen ja luin vikakoodit tuollaisella geneerisellä obd2 lukijalla, yllätys oli että mitään ei löytynyt. I/M readiness alta löytyi yksi punainen rasti, o2s (happipitoisuuden sensori?) kohdasta. Voiko auto rajoittaa omaa menoaan jos sensorit ei toimi?

Miten tätä kannattaisi selvittää eteenpäin?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 5008 - Tehot kadoksissa
« Vastaus #1 : 24.02.2023, 20:52:25 »
Yleensä ahdot on hukassa jos tolleen tehot katoaa, syytä voi sitten lähinnä arvailla.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 5008 - Tehot kadoksissa
« Vastaus #2 : 24.02.2023, 21:06:02 »
Ahtopaine liian korkea ja menee vikatilaan.
Peugeot 3008 hybrid

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 5008 - Tehot kadoksissa
« Vastaus #3 : 25.02.2023, 06:12:48 »
Miten tätä kannattaisi selvittää eteenpäin?
Vikakoodien lukemisella kunnollisella laitteella
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

smn

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 5008 - Tehot kadoksissa
« Vastaus #4 : 25.02.2023, 10:42:52 »
Kiitoksia, ahtopaineet kuulostaa oikeansuuntaiselta, jatketaan jatketaan selvitystä

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 5008 - Tehot kadoksissa
« Vastaus #5 : 25.02.2023, 22:56:50 »
Noin yleisesti, kun moottorin vikavalo syttyy ja näytössä seisoo teksti "Engine Fault - repair needed" ei autolla kannata ajaa yhtään pidemmällä eikä käyttää moottoria. On kyllä vuosien varrella tullut huomattua, että tuota viestiä ei joko ymmärretä tai ei vaan yksinkertaisesti uskota.

Toinen asia näiden kanssa on vikakoodien lukeminen merkkiliikkeen testerillä. Moni tuhlaa rahaa tarviketestereillä luettuihin vikakoodeihin ja osien vaihteluun löytämättä sitä todellista vikaa joka autossa on. Kun ensin pistetty toimintatonni tai toinen menemään, niin lopulta ehkä käydään jo selvittämässä se oikea vika.

Kyllä, se koodien lukeminen maksaa marmorilla, mutta siinä samalla saa usein selvityksen siitä mikä autossa on vikana, tarjouksen korjaukselle ja luettelon osista, jotka ovat vaihtoa vaille. Sen jälkeen voi sitten päättää korjauttaako marmorilla vai teettääkö jossain muualle.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 5008 - Tehot kadoksissa
« Vastaus #6 : 26.02.2023, 17:47:40 »
Oireet kuulostavat kovin tutuilta saman koneen 508:sta. Jos ei ole tyytyväinen hiukkaussuodattimen regeneroinnin tulokseen menee jonkinlaiseen limp modeen, johon kuuluu myös se, ettei vakkari toimi. Tuosta ei ikävä kyllä tule mitään muuta ilmoitusta, kuin tuo repair needed eli ei kerro mitenkään, että tehot on rajoitettu ohjelmallisesti.

Oireisiin kuuluu, että erityisesti kierroksia käyttäen tehoja ei ole juuri lainkaan, mutta matalilla kierroksilla melko normalisti. Automaatti ei tuota ymmärrä, vaan vaihtaa pienemmälle kaasua lisätessä ja meno hyytyy entisestään. Moottoritielle kiihdytys onnistui parhaiten manuaalilla ja laittamalla kutonen ajoissa.

Yleensä on ennen tuota tai tuon aikanakin tullut varoitus hiukkaussuodattimesta eli suodattimen kuva ja kehotus lukea manuaalia, jossa sanotaan, että pitää ajaa yli 60 km/h, mikä voi olla haastavaa liikennevaloissa.

Tuohon auttaa pakotettu poltto tai mahdollisesti myös pidempi ajo matkavauhtia. Tai sitten koko hiukkaussuodattimen vaihto, johon pelkät osat tonnin luokkaa. Merkkitesterillä näkyy vikakoodit, joista osaan liittyy tuo limp mode, vaikkei sitä missään sanotakaan.

Voi tietysti olla jotain aivan muutakin ja "oikea" vikakin eikä, vaan softalle poistettu teho.

Nuo kyllä sytyttävät vikavaloja ja tulee noita "Engine Fault - repair needed" niin innokkaasti, etten yhtään ihmettele sitä, ettei noihin reagoida vakavasti. Merkkihuolto varmasti saa kuntoon, mutta menee sitten rahaakin.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 5008 - Tehot kadoksissa
« Vastaus #7 : 26.02.2023, 21:31:14 »
Lataus- ja öljyvalo on ne mitkä taitaa aiheuttaa todellistsa ongelmaa varmuudella. Muut hälyt on vähän niin ja näin.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 5008 - Tehot kadoksissa
« Vastaus #8 : 26.02.2023, 21:36:30 »
Lataus- ja öljyvalo on ne mitkä taitaa aiheuttaa todellistsa ongelmaa varmuudella. Muut hälyt on vähän niin ja näin.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 5008 - Tehot kadoksissa
« Vastaus #9 : 26.02.2023, 21:42:20 »
Lataus- ja öljyvalo on ne mitkä taitaa aiheuttaa todellistsa ongelmaa varmuudella. Muut hälyt on vähän niin ja näin.

Pitäisi olla kyllä joku selkeä ero varoitusvaloille ja -teksteille siitä onko oikeasti joku vakava ongelma vai ainostaan päästöt saattavat olla hiukan normaalia korkeammat, kun joku anturi tai päästönvähennysvekotin ei toimi aivan moitteetomasti.

Typerää myös, että service-valo syttyy vaikka siitä, että lasinpesuneste on vähissä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 5008 - Tehot kadoksissa
« Vastaus #10 : 27.02.2023, 15:51:25 »
Onhan noita tapauksia tälläkin foorumilla ollut, että moottorin vikavalo on syttynyt ja ajoa on vaan jatkettu. Lopputuloksena on sitten ollut moottorin täystuho. Ehkä toiminnan pitäisi olla sellainen, että viasta riippuen auto antaisi jatkaa ajoa eri pituisen matkan. Jossain tapauksessa vain sen verran, että pääsee tiensivuun pois muiden tieltä ja toisissa tapauksissa niin, että auto ei enää käynnisty uudelleen ennen (vian korjausta ja) vikakoodien nollausta.

Service-valon syttymisen aiheet on ihan oma lukunsa. Minulla puuttuu rengaspainetunnistimet talvirenkaista, niin service-valo palaa kokoajan. Toisaalta se syttyy myös jos kytkee perään perävaunun, jossa on yksikin polttimo hajalla tai muu sähkövika. Toki tuo jälkimmäinen huoltoa on vailla, mutta ei Peugeot-merkkiliikkeessä. Mutta, kun se omassani palaa joka tapauksessa kokoajan, niin en kiinnitä siihen mitään huomiota. Ei kiinnittänyt katsastusinssikään.

Alkuperäiseen aiheeseen kuintenkin sen verran, että jos auto on myöskin limb-modessa, kuten kuvauksesta käy ilmi, niin itse en ajaisi, jos en tietäisi mistä tuo johtuu ja miten ajaminen voi vaikuttaa siinä tilanteessa.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 5008 - Tehot kadoksissa
« Vastaus #11 : 27.02.2023, 17:17:55 »
Onhan noita tapauksia tälläkin foorumilla ollut, että moottorin vikavalo on syttynyt ja ajoa on vaan jatkettu. Lopputuloksena on sitten ollut moottorin täystuho.

Juuri siksi auton pitäisi kunnolla erottaa potentiaalista vahinkoa aiheuttavat pelkistä päästöongelmista. Jos vaikkapa ureajärjestelmässä on häikkää, ei ajo voi paljon muuta aiheuttaa. Aika typerää olisi silloin vaikkapa keskeyttää hiihtoloma ja alkaa etsiä huoltoa, kun aivan hyvin voisi ajaa kotiin ja hoitaa homman sitten kun ehtii. Tuosta tulee kuitenkin kauheat varoitukset ja alkaa myös 1100 km laskuri, jonka jälkeen auto ei enää käynnisty.

Aika eri juttu kuin vaikkapa öljynpaineen katoaminen tai moni muukin suoraan moottorin toimintaan vaikuttava juttu.

Itse ajelin pari kuukautta limp modessa. Olin kyllä katsonut vikakoodit Diagboxilla, joten tiesin, että kyse oli hiukkausloukun regenerointiongelmasta. Ei ehkä fiksua, mutta jokaisen oma valinta. Nyt on toiminut OK samalla hiukkasloukulla puolisen vuotta. Ilmeisesti muutama pakotettu poltto ja 2500 km reissu auttoivat.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Kitkar745

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 307
Vs: 5008 - Tehot kadoksissa
« Vastaus #12 : 27.02.2023, 17:50:49 »
Vian kuvaksen luettuani tuli heti mielee muissa nykytdi hdi jne dieseleissä yleisin vika. Se pikku purkki joka ohjaa muuttuvasiipistä turboa. Esim mondeossa ei huomaa yhtään mitään eikä syty vikavalo  ainoo mikä syttyy on opiskelijavalo kun kulutus nousee jollain 10l satkulle. Vakkari päällä kun ajaa pelkkää mustaa tulee putkesta ja polttoaineviisari putoo

Volkkarissa transporter 2.5 tdi huomaa sillai et ei vetoja  yhtään 5 vaihteella ei jaksa. Ei valoja eikä kulutus kasva.

Joku pierpurg tai hella ahtopaineen säädin vika google hakuun.


Vai joko tämä on ehjätty.
Peugeot 406 executive 2004

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 5008 - Tehot kadoksissa
« Vastaus #13 : 27.02.2023, 18:33:59 »
Volkkarissa transporter 2.5 tdi huomaa sillai et ei vetoja  yhtään 5 vaihteella ei jaksa. Ei valoja eikä kulutus kasva.
Mulla T4 2.5 tdi:ssä tehot hiipui ja savutti. Syy oli lopulta hyvin yksinkertainen. Katti oli tukkeutunut, elikä pakoputki tukossa.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 5008 - Tehot kadoksissa
« Vastaus #14 : 27.02.2023, 21:54:41 »
Ei ole PSA:n dieseleissä mitään ongelmia ahtopaineen säädön kanssa.