Tämä on vähän ehkä väärä ketju kun ei ole kyse loukun puhdistamisesta vaan vaihdosta, mutta kun liittyy edellisiin viesteihini jatkan tänne. NOx anturi alkoi antaa vikakoodeja, joten sen vaihdon yhteydessä oli tehtävä päätös pesettääkö vaiko vaihdattaa loukku. Päädyin vaihdattamaan, mutta tarvikeosaan, AS kordeoriittiversioon tai mikä materiaali onkaan kyseessä, ei kuitenkaan se silkaatti tms versio. Hinta 800-900€.
Vaihto tehtiin korjaamon toimesta 1500-2000km sitten. Loukulle/NOx-antureille tehtiin kuulema ”sopeutus”, mutta käsittääkseni ei ilmoitusta loukun vaihdosta, jos nuo edes ovat erillisiä toimenpiteitä. Vaihdostahan kerrottiin autolle valehdellen jo aiemmin, noin 1500km todellista vaihtoa ennen. Ainakin loukulla ajetut kilometrit eivät nyt nollautuneet, jäivät 1500km paikkeille.
Nyt on mietityttänyt parikin asiaa kun olen seurannut käyttäytymista FAP-kännykkäaplikaatiosta.
1) Ensinnäkin polttoväli on edelleen sama noin 150km kuin ennen vaihtoa ”valehtelun” jälkeen. FAP applikaatiohan näyttää ensimmäisenä lukemana jokin ”Weight of soot in the FAP”, yksikkönä grammaa / litra, eli jokin noen tiheys. Se kasvaa ajon aikana noin 0,01 / 10km . Kun lukema saavuttaa arvon 4-7 niin poltto tapahtuu pian. Jossain netissä on mainittu että se tapahtuisi kun nousee reilusti toiselle kymmenelle.
Viimeksi poltto alkoi kilometrin sisällä kylmästartista kun varmasti moottori oli vielä viileä. Samassa yhteydessä lähdön jälkeen ylämäessä kun automaatti vielä luistatteli lämmittääkseen itseään (?) tuli näytölle varoitus ilmeisesti suuresta paine-erosta. Poltto kesti noin 40km.
Polton aikana olen huomannut tuon ”Weight of soot” lukeman laskevan nopeasti alaspäin, käytännössä 0,1 kerrallaan, 100km/h vauhdissa joitain kertoja minuutissa. Nyt viimeisellä kerralla poltto loppui noin lukemassa 3,8. Siitä lukema alkaa taas kasvaa ajon mukaan hissukseen sadasosa kerrallaan. Muistelen että olisi joskus ajat sitten laskenut nollaan asti. Samoin aiemmin polton jälkeen muistelen että ”Deposits in FAP” ja ”Cinder count in FAP” olisivat kasvaneet. Nyt ollaan lukemissa 1g ja 1% edelleen. 10 viimeisen Polttovälin keskiarvo on nyt 160km. Polton aikana lämpötila heiluu 450-500 C kieppeillä.
Paine-erot on tyhjäkäynnillä 10-12 mbar luokassa, 80 tasaisessa nopeudessa noin 40mbar ja satasessa ehkä noin 50mbar.
2) Toinen asia on FAPin jäljellä oleva elämä (matka) joka tuntuu heiluvan. Joka käynnistyksellä näyttää eri lukemaa. Tyypillisesti muuttuu niin että normaaleilla 40km pätkilläni joka startissa lukema on kasvanut noin 900km. Sitten jossain kohdassa saattaa taas tipahtaa noin kymppitonnin, mistä lähtee taas kasvamaan.
En tiedä liittyykö nuo outoudet (minun mielipide) siihen että:
- Käytössä uusi loukku?
- Käytössä uusi loukku jonka vaihdosta ei kerrottu autolle (vaan vaihdosta kerrottiin/valehdeltiin vanhan loukun kanssa hieman aiemmin?
- Sopeutus ei ole onnistunut täysin kunnolla?
- Kyseinen loukku ei ole ominaisuuksiltaan hyvä?
Liitteenä olevassa kuvassa 100km vauhdissa paine-ero on vähän korkeampi kuin yleensä. Johtuu joko poltosta tai varmaan siitä että ajoin vitosella tai jopa nelosella normaalin kuutosvaihteen sijaan polton takia.
Onko joku meistä perehtynyt FAPien käyttäytymisen sielunelämään paremmin, ja omaisi jonkinasteista tietoakin asiasta?