Kirjoittaja Aihe: 508 - Nykiminen liikkeelle lähdettäessä (2Tronic)  (Luettu 13682 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

v-m

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: 508 - Nykiminen liikkeelle lähdettäessä (2Tronic)
« Vastaus #15 : 28.01.2022, 18:32:27 »
Onko kokemusta Oulun suunnalla päivityksen ja sopeutuksen tekijästä? 100km säteellä? Molemmat öljytkin ois varmaan hyvä vaihdella samalla.

v-m

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: 508 - Nykiminen liikkeelle lähdettäessä (2Tronic)
« Vastaus #16 : 11.02.2022, 13:31:55 »
Onko kokemusta Oulun suunnalla päivityksen ja sopeutuksen tekijästä? 100km säteellä? Molemmat öljytkin ois varmaan hyvä vaihdella samalla.
Itselleni vastaten. Muutamasta paikasta sain vastauksen. Sopeutusta ei suositeltu koska riski kytkimen rikkoutumiseen on suuri. Öljyt vaihdoin mutta ei ollut mitään vaikutusta toimintaan.
Liikkeessä oli tuon hydr öljyn litra hinnaksi laitettu 64e, tilasin GMA-F öljyä purkin ja maksoi 10e/l. Laatikkoon/perään PSA 75w-80 2L sieltä tuli ulos vaikka ohjeen mukaan pitäisi tulla vain 1,8L?
Outoa että kysyin että jos vaikka lukis sieltä vain ohjelma versiot että tietäs onko siellä jo uusimmat. Mutta se ei kuulemma onnistu vaan jos lukee niin se päivittää automaattisesti uusimman?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 461
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Nykiminen liikkeelle lähdettäessä (2Tronic)
« Vastaus #17 : 11.02.2022, 18:19:29 »
Onko maksu eri päivityksessä ja pelkässä laitteen kytkemisessä? Mainaan onko jotain syytä olla päivittämättä uuteen jos sellainen on saatavilla?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 12/2024 240tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 881
Vs: 508 - Nykiminen liikkeelle lähdettäessä (2Tronic)
« Vastaus #18 : 11.02.2022, 19:01:19 »
Kaikkeen softaan pätee se ettei toimivaa kannata päivittää.

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 261
Vs: 508 - Nykiminen liikkeelle lähdettäessä (2Tronic)
« Vastaus #19 : 11.02.2022, 19:03:07 »
Amerikkalaiset sanovat: "If it works, don't fix it."
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 881
Vs: 508 - Nykiminen liikkeelle lähdettäessä (2Tronic)
« Vastaus #20 : 11.02.2022, 19:19:35 »
Se on juuri näin

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 461
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Nykiminen liikkeelle lähdettäessä (2Tronic)
« Vastaus #21 : 12.02.2022, 00:54:02 »
Ah jaa, kyseessä ei ollut vikaa kuten virheellisesti oletin (en katsonut että edellisellä sivulla ei ollutkaan samalta kysyjältä aiempia viestejä). Joo, joskus softapäivityksissä tosiaan tulee uusia ongelmia, noin yleisesti ottaen. Pösöistä en erityisesti tiedä.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 12/2024 240tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

SamiK

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 12 437
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - Nykiminen liikkeelle lähdettäessä (2Tronic)
« Vastaus #22 : 12.02.2022, 08:42:50 »
Softan kehitys ja siitä seuraavat viat, yleisesti uudessa softassa on aina jotain korjauksia, joskus uusia ominaisuuksia. Se kannattaako päivittää vai ei riippuu siitä mitä sillä päivityksellä haetaan. Esim eat6 vaihteiston kohdalla yksi pöivitys poisti ikävän ominaisuuden vaihteiden välillä hyppimisen tietyissä olosuhteissa, käytännössä lisäsi hystereesi arvoa eri vaihteen vaihto kohtiin ymv.

Edelleen kun laite ei ole internetissä ja se toimii niin päivittäminen ei välttämättä tuo mitään hyvää. Jos taas ei toimi halutusti tai on kytketty internettiin, niin pitää päivittää.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 748
Vs: 508 - Nykiminen liikkeelle lähdettäessä (2Tronic)
« Vastaus #23 : 12.02.2022, 08:58:55 »
Minulla oli C4 BMP -07 uutena ostettu. Sen vaihteisto haluttiin takuuaikana päivittää, mutta kielsin, koska kaikki toimi hyvin. Ajoin autolla 300 tuhatta, jona aikana vaihteisto toimi hienosti. Ainoastaan laatikkoöljyt vaihdettiin 100 tuhannen välein. Eli sen vaihteistoa ei päivitetty koskaan.
Nyt on C4 BMP -11. Vaihteisto toimi hienosti, mutta jossain 25 tuhannen kohdalla takuun puitteissa olivat päivittäneet vaihteiston. Siitä alkoi nytkytys, jota ei ole uudelleen sopeuttamallakaan saatu poistettua. Tämä päivitys tehtiin ilman lupaani. Myöhemmin sentään kysyttiin saako päivittää sähköjärjestelmää. Olisi kuulemma lopullisesti poistettu päivävalojen yhteydestä takavalot. En antanut lupaa.
Elikä vanhan asentajan ohje pitää paikkansa. Ehjää ei kannata korjata.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 500
Vs: 508 - Nykiminen liikkeelle lähdettäessä (2Tronic)
« Vastaus #24 : 12.02.2022, 15:50:54 »
Minulla Fiat Ducato ssa samantyyppinen Comfort matic vaihteisto. Viime syksynä se alkoi paikaltaan lähtiessä nykimään erikoisesti, ja pian olikin sitten kytkin vaihdettava uuteen. Taisi kilometrit olla n. 143000km.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

v-m

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: 508 - Nykiminen liikkeelle lähdettäessä (2Tronic)
« Vastaus #25 : 19.02.2022, 13:08:56 »
Niin kyse päivityksessä ei olut siitä että se softa olisi jotain itsessään aiheuttanut vaan kyse oli siitä että käytetty kytkin ei välttämättä kestä sopeutusta joka pitää tehdä tuon päivityksen jälkeen.

okantol

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - Nykiminen liikkeelle lähdettäessä (2Tronic)
« Vastaus #26 : 31.07.2022, 21:33:20 »
Itselleni vastaten. Muutamasta paikasta sain vastauksen. Sopeutusta ei suositeltu koska riski kytkimen rikkoutumiseen on suuri. Öljyt vaihdoin mutta ei ollut mitään vaikutusta toimintaan.
Liikkeessä oli tuon hydr öljyn litra hinnaksi laitettu 64e, tilasin GMA-F öljyä purkin ja maksoi 10e/l. Laatikkoon/perään PSA 75w-80 2L sieltä tuli ulos vaikka ohjeen mukaan pitäisi tulla vain 1,8L?
Outoa että kysyin että jos vaikka lukis sieltä vain ohjelma versiot että tietäs onko siellä jo uusimmat. Mutta se ei kuulemma onnistu vaan jos lukee niin se päivittää automaattisesti uusimman?

En allekirjoita tuota väitettä, tosipuheessa epäilen vahvasti koko jutun liittyvän osaamattomuuteen aiheen parissa ja/tai halukkuuteen sekaantua kyseiseen aiheeseen. Toki oikea korjaus loppuunajetulle kytkimelle on kuitenkin sen vaihto uuteen, joten siinäkin mielessä ymmärtää korjaamon haluttomuudeen sopeuttaa loppuunajettua.

Omassa 325tkm mittarissa, oletettavasti alkuperäisellä kytkimellä ja teen siihen silloin tällöin 2tronicin sopeutuksen diagboxilla. Kytkimen kuluneisuuden vuoksi saattaa vaatia muutaman yrityksen että saa löydettyä parhaan toiminnan mitä kuluneesta voi saada. Tällä tavoin toimien voi mielestäni silti siirtää kytkinremontin ajankohtaa myöhemmäksi kun vaihteiston saa toimimaan siedettävästi. En ymmärrä miten sopeutuksen tekeminen vosii rikkoa kytkimen, sillä jos kytkin ei vaihteiston sopeutuksen tekoa kestä niin tuskinpa sen kanssa voi muutenkaan enää likenteessä operoida. Sopeutusta tehdessä on muuten mahdollista itse vaikuttaa jossain määrin siihen millä kierroksilla kytkin alkaa puremaan.

Jos auto vielä löytyy ja asiaan kiinnostaa paneutua niin laittele viestiä, sillä mulla on diagbox käytössä, vaikutan Oulun talousalueella ja olen vuoden verran harrastellut oman 508:n kanssa ;)

Nuhju

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 508 - Nykiminen liikkeelle lähdettäessä (2Tronic)
« Vastaus #27 : 31.07.2024, 17:55:54 »
Tutkin vaihteiston robottia, venttiileihin ja säiliöön oli muodostunut silikonimaista mustaa massaa (joku oli luultavasti lisännyt väärää nestettä(dottia?) robotille).
Robotin saisi varmaan huuhdeltua puhtaaksi, mutta vaihdoin koko laitteiston. Nyt taas pelaa. 8)

Paljonko kustansi tämä remontti? Huomasin että meikäläisen Peugeot 508 oli hieman öljyinen vasemman etupyörän kohdalta. En tiedä onko neste lähtöisin ohjaustehostimesta koska siitä katoaa toisinaan öljyä. Mutta aloin jännittämään tuon robotin puolesta, josko siitä on hetkittäin suhissut nestettä pihalle. Tätä öljyä siellä mitä ilmeisimmin on, mutta mistähän sitä mahtaa Suomesta löytää
https://peugeotpartsdirect.co.uk/product/peugeot-piloted-gearbox-oil/
« Viimeksi muokattu: 31.07.2024, 18:07:32 kirjoittanut Nuhju »

v-m

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: 508 - Nykiminen liikkeelle lähdettäessä (2Tronic)
« Vastaus #28 : 28.07.2025, 22:11:30 »
En allekirjoita tuota väitettä, tosipuheessa epäilen vahvasti koko jutun liittyvän osaamattomuuteen aiheen parissa ja/tai halukkuuteen sekaantua kyseiseen aiheeseen. Toki oikea korjaus loppuunajetulle kytkimelle on kuitenkin sen vaihto uuteen, joten siinäkin mielessä ymmärtää korjaamon haluttomuudeen sopeuttaa loppuunajettua.

Omassa 325tkm mittarissa, oletettavasti alkuperäisellä kytkimellä ja teen siihen silloin tällöin 2tronicin sopeutuksen diagboxilla. Kytkimen kuluneisuuden vuoksi saattaa vaatia muutaman yrityksen että saa löydettyä parhaan toiminnan mitä kuluneesta voi saada. Tällä tavoin toimien voi mielestäni silti siirtää kytkinremontin ajankohtaa myöhemmäksi kun vaihteiston saa toimimaan siedettävästi. En ymmärrä miten sopeutuksen tekeminen vosii rikkoa kytkimen, sillä jos kytkin ei vaihteiston sopeutuksen tekoa kestä niin tuskinpa sen kanssa voi muutenkaan enää likenteessä operoida. Sopeutusta tehdessä on muuten mahdollista itse vaikuttaa jossain määrin siihen millä kierroksilla kytkin alkaa puremaan.

Jos auto vielä löytyy ja asiaan kiinnostaa paneutua niin laittele viestiä, sillä mulla on diagbox käytössä, vaikutan Oulun talousalueella ja olen vuoden verran harrastellut oman 508:n kanssa ;)

Autolla oli ajettu 180tkm, lähinnä kyse oli tuon vaihteiston toiminnasta joka olikin ihan ominaisuus eikä vika. Ainakin VTi koneen yhteydessä ihan kaamea kapistus. reilun 40v autoharrastuksen (ja ammatinkin) yhteydessä ei ole noin huonoa "automaattia" tullut käytettyä. Kävin kyllä sittemin ajamassa thp ja dieselin mallisia robotilla ne nyt oli jotakuinkin siedettäviä mutta ei hyviä tai edes kohtuullisia verrattuna edes VAG vastaaviin tai "oikeisiin" automaattehin turbiinilla. Mutta maku asia sanoi karkkikauppias :D