Kannattaa takistaa myös lämmittimen kennon alla/ohi kulkeva tuulettimen virtajohto joka menee jostain keskikonsolista sinne tuulettimen luo. Itselläni oli tuossa johdossa oleva valkoinen liitospala kärähtänyt. Ei ulkoa päin oli moitteeton, mutta liitin oli sisältä ruskea ja osin sulanut. Vähän sama vika kuin tyyppivikana olevat penkinlämmittimen sulaneet johtoliittimet joihin löytyy eBaystä korjaussarja.
Ois voinut korjata ihan abiko jatkoholkeillakin (liitin pois välistä), mutta hifistelin ja pidin kaapelin kaiken varalta pikaliittimillä irroitettavana niin laitoin tuollainen
https://www.ikh.fi/fi/2-nap-deutsch-liitin-johdolla-uros-naaras-st86132 korjausjohdon/liitiinsetin siihen väliin.
Ennen kuin tuuletina rupeaa vaihtamaan on hyvä korkeilla että se tuuletin toimii (ei kuulu räminöitä ja toimii). Sen voi testata työntämällä siihen suoraan 12V virtajohdoilla joissa päässä abiko lattaliittimet. Tuo pelkkä testaaminenkin ei ole ihan helppo homma kun on aika ahtaassa paikassa.
Ja vaihtaminen se vasta hankala onkin (vaatii kaasupolkimen irroituksen, kannatinlevyjen purkamisen, lämmittimen kennon putkien irroituksen/jäähdytysnesteet pois lämppäristä jne). Huoltoliikeet veloittavat vaihtotyöstä noin 250-350 eur.
Ja sitten huomiona, että vaihdon yhteydessä tulee irroittaa jotkut rattaat jotka ohjaa puhaltimen (tuulilasi, eteen, jalkatilaan) asentoja. Takaisin laitossa oli todella tärkeää missä asennossa ratas laitetaan paikoilleen (korjausohjeissa on yleensä ohjeet tähän). Mulla on käynyt kaksi kertaa (kaksi eri 508 autoa) niin, että vaihdon jälkeen tuulettimen puhallusasennot (tuulilasi, eteen, jalkatilaan) eivät ole toimineet oikein tuulettimen vaihdon jälkeen. Molemmissa kerroilla meni takuuseen. Molemmissa oli eri huoltoliike.
Etuvastus on on erillinen osa. Senkään vaihtaminen ei ole ihan helpoimmasta päästä kun siinä menee taas ne lämpärin putket edessä. Helpommin senkin vaihtaa samaan syssyyn tuulettimen kanssa. Olen saanut kauhealla väkertämisellä vaihdettua etuvastuksen ilman putkiston irroitusta. Etuvastus on oikeasti Renaultin osa. Jotta osa sopii Peugeot 508 niin siitä pitää muutama hakanen poistaa mattoveitsellä/pihdeillä. Jossain versioissa on ylimääräisiä hakasia, mutta osassa nämä on jo valmiiksi poissa. Riippuu vähän valmistajasta ja erästä. Sen kyllä huomaa jos siinä on niitä hakasia liiallinen määrä. Osa ei vaan mene paikoilleen.
PS. Tuosta puhaltimesta/varaosasta. Ei siitä minun mielestäni ole olemassakaan kuin yhtä ainoaa versiota. Puhaltimessa ei ole mitään tekniikkaa tai säätimiä. Ja tuskin on tuosta etuvastuksestakaan mitään eroja kun mielestäni noissa kaikissa on ollut tuo yksi ja sama automaatti-ilmastointi.