Kirjoittaja Aihe: 508 - sisäpuhaltimen vaihto  (Luettu 2572 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Turre74

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
508 - sisäpuhaltimen vaihto
« : 10.01.2023, 16:57:02 »
Moi!

Onko kukaan vaihtanut sisäpuhallinta? Onko minkälainen homma?
Huonosti löytyy ohjeita.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 544
  • 508 GT-Line 225
Vs: 508 - sisäpuhaltimen vaihto
« Vastaus #1 : 11.01.2023, 07:16:33 »
Kyllä se vaatii kömpimistä kojelaudan alle. PSA:n service boxista tai merkkiliikkeestä udellen saat vinkkejä, jopa ohjeen ja tuosta kuvasta. Valeo irtoaa pyöräytttämällä.
Laakeri ääntää vai mykkä, jos säädinyksikkö. Oleellista on paljonko kiesillä on ajettu.
 
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Peugeot/PEUGEOT-508/2011_2018/Kyl-&-V%C3%A4rme/V%C3%A4rmefl%C3%A4kt/Alla/ID-48696868/OEM-6441EW/?page=1&order=eumile&asc=1
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

macis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
  • 508 GT hybrid e225
Vs: 508 - sisäpuhaltimen vaihto
« Vastaus #2 : 11.01.2023, 21:18:52 »
Kova homma se on. Tässä suhteessa on tultu taaksepäin ja kovaa. Vanhemmissa malleissa oli tosi helppo vaihtaa tuuletin. Nyt se on todella ahtaassa paikassa. En alkaisi itse sitä vaihtamaan ellei ole kokemusta asiasta.

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: 508 - sisäpuhaltimen vaihto
« Vastaus #3 : 28.02.2023, 06:46:28 »
Onko kellään valaista mitä kaikkea puretaan kun moottori vaihdetaan ä, jossain yhteydessä oli rattiakselikin mainittu

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 544
  • 508 GT-Line 225
Vs: 508 - sisäpuhaltimen vaihto
« Vastaus #4 : 28.02.2023, 07:00:04 »
Pitäisi hakea 7.8 eurolla PSA-Servicen ohje. En lähtisi purkamaan MUTU-tunteella. Jos ja kun ratti-akselia irrottaa, niin ratin lukitus, ettei pyörähdä asento-anturia vinoon tai rattifoliota poikki. Youtube tai jos joku on vaihtanut, voisi kirjoittaa ohjeen tänne mikää on tämän foorumin helmiä neuvoa muita harrastamaan Peugeotin huoltokorjausta.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 298
Vs: 508 - sisäpuhaltimen vaihto
« Vastaus #5 : 28.02.2023, 15:48:07 »
Ei ole kokemusta ko. työstä, mutta interwebistä löytyi tällainen ohje millä pitäisi päästä käsiksi puhaltimen moottoriin: https://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=789189

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 544
  • 508 GT-Line 225
Vs: 508 - sisäpuhaltimen vaihto
« Vastaus #6 : 28.02.2023, 17:41:24 »
Hyvä apu, kielenä jah wolh. Eli ohjaus-akseli ja kaasupoljin irroitettava, kuten 407:ssakin piti tehdä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: 508 - sisäpuhaltimen vaihto
« Vastaus #7 : 01.03.2023, 08:43:08 »
Kiitos näistä.
Toivotaan vielä et linjoilta löytyy joku joka on homman tehny.

bitterboy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 508 - sisäpuhaltimen vaihto
« Vastaus #8 : 22.06.2023, 16:17:10 »
Satuitko tekemään vaihdon? Itellä sippas tänään 340tkm ajettu puhallin. Tai sit toi "ohjainlaite/etuvastus". Jokatapauksessa jotain pitäs tehdä kun +25 näyttäs olevan lämmintä pitemmän aikaa :/

Katsoin noita puhaltimia niin onko niissä hirveästi eroja kun niissä mainitaan että "ajoneuvoille ilmastoinnilla (käsisääteinen)", niin eikö tämä käy sit automaatti ilmastoinnilla varustettuun autoon, vai onko toi ohjain/etuvastus se automatiikka tässä nyt sitten?

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
Vs: 508 - sisäpuhaltimen vaihto
« Vastaus #9 : 22.06.2023, 23:24:37 »
Kannattaa takistaa myös lämmittimen kennon alla/ohi kulkeva tuulettimen virtajohto joka menee jostain keskikonsolista sinne tuulettimen luo. Itselläni oli tuossa johdossa oleva valkoinen liitospala kärähtänyt. Ei ulkoa päin oli moitteeton, mutta liitin oli sisältä ruskea ja osin sulanut. Vähän sama vika kuin tyyppivikana olevat penkinlämmittimen sulaneet johtoliittimet joihin löytyy eBaystä korjaussarja.

Ois voinut korjata ihan abiko jatkoholkeillakin (liitin pois välistä), mutta hifistelin ja pidin kaapelin kaiken varalta pikaliittimillä irroitettavana niin laitoin tuollainen https://www.ikh.fi/fi/2-nap-deutsch-liitin-johdolla-uros-naaras-st86132 korjausjohdon/liitiinsetin siihen väliin.

Ennen kuin tuuletina rupeaa vaihtamaan on hyvä korkeilla että se tuuletin toimii (ei kuulu räminöitä ja toimii). Sen voi testata työntämällä siihen suoraan 12V virtajohdoilla joissa päässä abiko lattaliittimet. Tuo pelkkä testaaminenkin ei ole ihan helppo homma kun on aika ahtaassa paikassa.

Ja vaihtaminen se vasta hankala onkin (vaatii kaasupolkimen irroituksen, kannatinlevyjen purkamisen, lämmittimen kennon putkien irroituksen/jäähdytysnesteet pois lämppäristä jne). Huoltoliikeet veloittavat vaihtotyöstä noin 250-350 eur.

Ja sitten huomiona, että vaihdon yhteydessä tulee irroittaa jotkut rattaat jotka ohjaa puhaltimen (tuulilasi, eteen, jalkatilaan) asentoja. Takaisin laitossa oli todella tärkeää missä asennossa ratas laitetaan paikoilleen (korjausohjeissa on yleensä ohjeet tähän). Mulla on käynyt kaksi kertaa (kaksi eri 508 autoa) niin, että vaihdon jälkeen tuulettimen puhallusasennot (tuulilasi, eteen, jalkatilaan) eivät ole toimineet oikein tuulettimen vaihdon jälkeen. Molemmissa kerroilla meni takuuseen. Molemmissa oli eri huoltoliike.

Etuvastus on on erillinen osa. Senkään vaihtaminen ei ole ihan helpoimmasta päästä kun siinä menee taas ne lämpärin putket edessä. Helpommin senkin vaihtaa samaan syssyyn tuulettimen kanssa. Olen saanut kauhealla väkertämisellä vaihdettua etuvastuksen ilman putkiston irroitusta. Etuvastus on oikeasti Renaultin osa. Jotta osa sopii Peugeot 508 niin siitä pitää muutama hakanen poistaa mattoveitsellä/pihdeillä. Jossain versioissa on ylimääräisiä hakasia, mutta osassa nämä on jo valmiiksi poissa. Riippuu vähän valmistajasta ja erästä. Sen kyllä huomaa jos siinä on niitä hakasia liiallinen määrä. Osa ei vaan mene paikoilleen.

PS. Tuosta puhaltimesta/varaosasta. Ei siitä minun mielestäni ole olemassakaan kuin yhtä ainoaa versiota. Puhaltimessa ei ole mitään tekniikkaa tai säätimiä. Ja tuskin on tuosta etuvastuksestakaan mitään eroja kun mielestäni noissa kaikissa on ollut tuo yksi ja sama automaatti-ilmastointi.
« Viimeksi muokattu: 22.06.2023, 23:36:14 kirjoittanut am_tiainen »

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: 508 - sisäpuhaltimen vaihto
« Vastaus #10 : 26.06.2023, 17:54:54 »
En oo vielä vaihtanut.
Tuossahan jo ohjeistusta joltain tulikin.

bitterboy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 508 - sisäpuhaltimen vaihto
« Vastaus #11 : 30.06.2023, 09:18:20 »
Kannattaa takistaa myös lämmittimen kennon alla/ohi kulkeva tuulettimen virtajohto joka menee jostain keskikonsolista sinne tuulettimen luo. Itselläni oli tuossa johdossa oleva valkoinen liitospala kärähtänyt. Ei ulkoa päin oli moitteeton, mutta liitin oli sisältä ruskea ja osin sulanut. Vähän sama vika kuin tyyppivikana olevat penkinlämmittimen sulaneet johtoliittimet joihin löytyy eBaystä korjaussarja.

Ois voinut korjata ihan abiko jatkoholkeillakin (liitin pois välistä), mutta hifistelin ja pidin kaapelin kaiken varalta pikaliittimillä irroitettavana niin laitoin tuollainen https://www.ikh.fi/fi/2-nap-deutsch-liitin-johdolla-uros-naaras-st86132 korjausjohdon/liitiinsetin siihen väliin.

Ennen kuin tuuletina rupeaa vaihtamaan on hyvä korkeilla että se tuuletin toimii (ei kuulu räminöitä ja toimii). Sen voi testata työntämällä siihen suoraan 12V virtajohdoilla joissa päässä abiko lattaliittimet. Tuo pelkkä testaaminenkin ei ole ihan helppo homma kun on aika ahtaassa paikassa.

Ja vaihtaminen se vasta hankala onkin (vaatii kaasupolkimen irroituksen, kannatinlevyjen purkamisen, lämmittimen kennon putkien irroituksen/jäähdytysnesteet pois lämppäristä jne). Huoltoliikeet veloittavat vaihtotyöstä noin 250-350 eur.

Ja sitten huomiona, että vaihdon yhteydessä tulee irroittaa jotkut rattaat jotka ohjaa puhaltimen (tuulilasi, eteen, jalkatilaan) asentoja. Takaisin laitossa oli todella tärkeää missä asennossa ratas laitetaan paikoilleen (korjausohjeissa on yleensä ohjeet tähän). Mulla on käynyt kaksi kertaa (kaksi eri 508 autoa) niin, että vaihdon jälkeen tuulettimen puhallusasennot (tuulilasi, eteen, jalkatilaan) eivät ole toimineet oikein tuulettimen vaihdon jälkeen. Molemmissa kerroilla meni takuuseen. Molemmissa oli eri huoltoliike.

Etuvastus on on erillinen osa. Senkään vaihtaminen ei ole ihan helpoimmasta päästä kun siinä menee taas ne lämpärin putket edessä. Helpommin senkin vaihtaa samaan syssyyn tuulettimen kanssa. Olen saanut kauhealla väkertämisellä vaihdettua etuvastuksen ilman putkiston irroitusta. Etuvastus on oikeasti Renaultin osa. Jotta osa sopii Peugeot 508 niin siitä pitää muutama hakanen poistaa mattoveitsellä/pihdeillä. Jossain versioissa on ylimääräisiä hakasia, mutta osassa nämä on jo valmiiksi poissa. Riippuu vähän valmistajasta ja erästä. Sen kyllä huomaa jos siinä on niitä hakasia liiallinen määrä. Osa ei vaan mene paikoilleen.

PS. Tuosta puhaltimesta/varaosasta. Ei siitä minun mielestäni ole olemassakaan kuin yhtä ainoaa versiota. Puhaltimessa ei ole mitään tekniikkaa tai säätimiä. Ja tuskin on tuosta etuvastuksestakaan mitään eroja kun mielestäni noissa kaikissa on ollut tuo yksi ja sama automaatti-ilmastointi.


Kiitos vinkeistä.

Tuo liitin oli ehjä.

Paska homma kun ei näe kunnolla mitään, mutta sain vaihdettua etuvastuksen ja moottorin. Kaikki mitä näkyi kuvissa pitää irrottaa että mootorin sai pois. Kennon putket, kaasupoljin, rattitolppa ja nuo rattaat mitkä mainitsit.. ei ole hankala jos näkisi mitä tekee 😁 en huomannut ohjekuvissa näkyvää raitisilmasuodattimen vieressä olevaa kikkaretta mihin tulee liitin. Sekin pitää irrottaa että moottori mahtuu tulemaan pihalle. Samalla suosittelen että ottaa lämppärin kennon irti ja huuhtelee sen, niin puhaltaa taas lämmintä pidempään vänkärin puolelle. Vaihdoin kaksi vuotta sitten uuden kennon ja viimetalvena alkoi jo lämpö hiipumaan vänkärin puolelta.

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: 508 - sisäpuhaltimen vaihto
« Vastaus #12 : 30.06.2023, 20:52:56 »
Pitääkö rattitolppa vain jotenkin kallistaa?
Mulla on 294tkm mittarissa, eikä puhallin vielä oireile. Kennon vaihdoin viime talvena, vois koittaa seuraavassa kennorempassa vaihtaa puhaltimenki.

bitterboy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 508 - sisäpuhaltimen vaihto
« Vastaus #13 : 03.07.2023, 09:01:35 »
Pitääkö rattitolppa vain jotenkin kallistaa?
Mulla on 294tkm mittarissa, eikä puhallin vielä oireile. Kennon vaihdoin viime talvena, vois koittaa seuraavassa kennorempassa vaihtaa puhaltimenki.

Otin lattiasta tolpan irti ja siirsin sivuun. Yksi pultti.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 544
  • 508 GT-Line 225
Vs: 508 - sisäpuhaltimen vaihto
« Vastaus #14 : 03.07.2023, 10:28:49 »
Otin lattiasta tolpan irti ja siirsin sivuun. Yksi pultti.

13 mm lenkillä aukeaa, huomioi mutterin lukitusvarmistin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -