Kirjoittaja Aihe: 508 - Ratti ylikääntyy hammastangon vaihdon jälkeen  (Luettu 1370 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Raymond

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 6
Auto: 508 GT 2.2

Onko jollain infoa montako kierrosta ratti pääsee pyörimään? Hammastangon vaihdon jälkeen ylikääntyy ja pitäisi saada tietää noin kierrosmäärä jotta voisi tehdä oikean mittaisen stopparin.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 373
Vs: 508 - Ratti ylikääntyy hammastangon vaihdon jälkeen
« Vastaus #1 : 30.12.2024, 21:58:03 »
Facebookin puolella Samilla ollut vastaavaa ongelmaa:

"Nostellaanpa tämäkin ongelman ratkaisu esiin, kun asia selvisi. Tilasin tähän siis Lizarten hammastangon PSA:n varaosanumero(iden)n mukaan => sekä orkkisvaraosanumero, että RP-numero täsmäsi. Oletus oli, että hammastanko on oikea. Mutta eipä vaan ollutkaan. Olennaista on, että tarkastetaan myös ZF:n versionumero, jota ei toki pysty tarkistamaan ennen vanhan hammastangon irrotusta, koska tarra on hammastangossa olevan lämpökilven alla ja kyseistä lämpökilpeä ei pysty irrottamaan tai siirtämään kovinkaan helposti hammastangon ollessa paikallaan.
Näitä ei kannata oikeasti tilata kuin 96-alkuisen varasosannumeron avulla. Tämä GT:n hammastanko on lisäksi joku harvinaisempi malli, koska tehdaskorjattuna näitä ei saa mistään, uusia ei saa eikä tarjontaa löytynyt Euroopasta löytynyt käytettynäkään kuin viisi kappaletta. Tiivistesettejä ei myöskään löytynyt tähän tankoon. Toki nuo o-renkaat sun muut ovat millisiä vakiotuotteita ja niitä saa kaikkialta, mutta paineenkestävät stefat ovat se juttu.
Tuo Lizarten 01.16.1660 on rungoltaan täysin sama, mutta siinä ohjauksen välitys on eri: laidasta laitaan 3,75 kierrosta (650 astetta keskeltä ääriasentoon) ja tässä on 2,9 kierrosta (515 astetta keskeltä ääriasentoon). Vikakoodit ja espin sekoilut johtuivat kääntökulma-anturin rajojen ylityksestä. Kokeilkaa jatkossa hammastankoa vaihtaessa myös, että laidasta laitaan kierrokset täsmäävät.
Varmistelin vielä jälkeenpäin muutamalta varaosatoimittajalta, että onko tuo Lizarten tanko täysin oikea tuote ja kaikilta tuli vastaus, että on."
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Ottov

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: 508 - Ratti ylikääntyy hammastangon vaihdon jälkeen
« Vastaus #2 : 03.11.2025, 19:43:24 »
Terve ja töttöröö! Itsellä juuri tuo ongelma laitteessa:508 gt 2011. Tilasin
Juurikin tuon lizarte 01.16.1660 tangon ja väärähän se on. Esp/asr fault tulee lähes ääri asennossa vaikka kalibroitiin diagboxin mukaan, hierottiin rukkasella,kalibroitii lisää ja mitä näitä nyt oli... Lisään tähän ne kriittiset osa koodit jotta muilla joskus helpompaa. Se 96 aikuinen on 9686549780 4001vt,  sitten ne zf numerot 7832501317 ja 7832696.

Ja kyllä, kaiken voi ihminen myös korjata joten laitan tähän sen stefan joka sieltä korkkaa kun ohjausakseli ruostuu. https://satelit-nikis.bg/en/product/30235/oil-seal-sc4-29x43x7-hnbr-marvel-tw-for-steering-zf-0770-080-542-xp0412e.html


2018 tanko oli paikallaan kun itelle tuli tänä kesänä ajankohtaiseksi alkaa vaihtaa ja yhtä tuskaahan tää osien saatavuus näihin on, oman kun tilasin niin varmuudella 3 kpl uutta ehjää jäi eurooppaan ja kaikki Suomen maahantuojan varastossa hintaa 2100 ja jotain kappale.

No ens viikolla taas apurunko irti ja varmuudella uutta käypästä tilalle omalla ruostesuojauksella.