Kirjoittaja Aihe: 508 - BPGA boksi ja "akkuvahti"  (Luettu 2047 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MV

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 6
508 - BPGA boksi ja "akkuvahti"
« : 21.12.2024, 18:55:43 »
2013 508 1.6 Hdi. Jouduin vaihtamaan tuon BPGA yksikön (9665877980), mutta korjaamo vaihtoi ensin akkusensorin (9801031580), joka ei vikaa korjannut. En tiedä puuhasteleeko joku näiden kanssa, mutta nyt olis ehjä akkusensori ja viallinen BGPA moduuli.

MV

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 6
Vs: 508 - BPGA boksi ja "akkuvahti"
« Vastaus #1 : 23.12.2024, 08:48:42 »
.... auto tuli perjantaina korjaamosta 1500 €, ajelin jonkun pätkän ja kaikki ok. Tänään maanantaina lähdin liikkeelle, ja n. kilometrin jälkeen sama vika "Battery charge fault:Stop the vehicle". Ei hyvältä näytä.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 513
Vs: 508 - BPGA boksi ja "akkuvahti"
« Vastaus #2 : 23.12.2024, 09:45:20 »
Hiukan vaikuttaa, että arvailemalla osia vaihdettu. Onko akku kunnossa entä itse laturi? Autosähköön erikoistunut paja varmasti kaivaa vian esille.

Takuu aikana merkkihuolto oli jo vaihtamassa 508:iin akkuvahtia kun ei meinannut alkuperäiset akut kestää ja pitää virtaa. Aina oli testerin mukaan akku vajaa.  Akkumerkkiä ja tyyppiä vaihtamalla ongelmat katosi.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2024, 10:01:02 kirjoittanut ves_ku »

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 748
Vs: 508 - BPGA boksi ja "akkuvahti"
« Vastaus #3 : 23.12.2024, 11:49:20 »
Hiukan vaikuttaa, että arvailemalla osia vaihdettu. Onko akku kunnossa entä itse laturi? Autosähköön erikoistunut paja varmasti kaivaa vian esille.
Olen nyt katsellut "HubonAuton" Youtube videoita vianetsinnöistä. Mukavaa kerrontaa ja tuntuu kuin seuraisi salapoliisin jännitysnäytelmiä. Vaikka videot on tietysti osa mainontaa, niin kyllä mielenkiintoista on, jos merkkiliike on vaihtanut ison määrän kalliita komponenttejä ja syynä onkin murtunut johto. Vähän samantyyppistä kerrontaa kuin "Kokkolan Autohuollon" videoissa.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 513
Vs: 508 - BPGA boksi ja "akkuvahti"
« Vastaus #4 : 23.12.2024, 12:42:02 »
Olen nyt katsellut "HubonAuton" Youtube videoita vianetsinnöistä. Mukavaa kerrontaa ja tuntuu kuin seuraisi salapoliisin jännitysnäytelmiä. Vaikka videot on tietysti osa mainontaa, niin kyllä mielenkiintoista on, jos merkkiliike on vaihtanut ison määrän kalliita komponenttejä ja syynä onkin murtunut johto. Vähän samantyyppistä kerrontaa kuin "Kokkolan Autohuollon" videoissa.

Hubon meinasinkin mainita, mutta ei kehdannut taas sitä tehdä kun vasta videon linkkasin johonkin toiseen ketjuun. On kyllä todella rautaista ammattitaitoa. Hieno malli kertoa asioista eikä pidetä ratkaisuja vain omana tietona. Tuollaisella avoimuudella varmasti saa asiakkaita. Ilmeisesti sijaisautona on mm. 1007 Pösö jos sellaisen kopin haluaa kokeilla.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 368
  • Jotenkuten
Vs: 508 - BPGA boksi ja "akkuvahti"
« Vastaus #5 : 23.12.2024, 14:27:27 »
Sama klonksvaakkeneiden kohdalla merkki osanvaihtoliike noudattaa tehtaan ohjeita ja vaihtelee komponenttejä, ylöjärellä on korjaamo joka korjaa viat, etsii ensin vian aiheuttajan eikä summanmutikassa vaihda osia.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

Rojektori

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: 508 - BPGA boksi ja "akkuvahti"
« Vastaus #6 : 23.12.2024, 15:31:22 »
Ootko seurannut latauksen todellista tilaa? Ja mitä osia tähän on vaihdettu? Luultavasti akku ja siitä alkoi ongelmat?

MV

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 6
Vs: 508 - BPGA boksi ja "akkuvahti"
« Vastaus #7 : 31.12.2024, 20:26:46 »
Kävin merkkihuollossa testaamassa auton ennen kuin menen takaisin alkuperäiseen huoltoon ihmettelemään, mitä pitäisi tehdä. Diagnoosipaketin tulos oli aika selkeä - ei lataa ja laturi alkoi jopa lataamaan, kun sitä hetken koputteli. Tässä Peugeotissa latausongelmalle ei ole muuta varoitussignaalia kuin tuo "battery charge fault", mutta koska lataus oli sattumanvaraisesti kunnossa, kun sitä testattiin ja sieltä löytyi joku epämääräinen vikakoodi P0685 (päärele plus-/maavuoto), niin alkoivat sitten vaihdella noita palikoita. Tuo battery charge fault -ilmoitus on koko ajan tullut näyttöön aika ajoin ja välillä lähtenyt pois (todennäköisesti laturin hiilet loppumassa) ja silloin kun se näyttö on päällä, auto ei lataa (itsekin testasin 11.8 V täyteen ladatulla akulla 12.8 V). Katsotaan, miten tässä loppujen lopuksi käy, kun palaavat töihin.

MV

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 6
Vs: 508 - BPGA boksi ja "akkuvahti"
« Vastaus #8 : 24.01.2025, 22:14:32 »
Osaako joku sanoa, että onko tämä "battery charge fault" ainoa varoitus myös laturille. Ensimmäisessä korjaamossa sanoivat, että jos laturi olisi rikki, latausvalo syttyisi? Minusta tuo mainitsemani varoitus on juuri se.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 544
  • 508 GT-Line 225
Vs: 508 - BPGA boksi ja "akkuvahti"
« Vastaus #9 : 25.01.2025, 08:23:00 »
Osaako joku sanoa, että onko tämä "battery charge fault" ainoa varoitus myös laturille. Ensimmäisessä korjaamossa sanoivat, että jos laturi olisi rikki, latausvalo syttyisi? Minusta tuo mainitsemani varoitus on juuri se.

Paljonko on autolla ajettu? 407 vastaava laturi lopetti toimintansa noin 250 tkm:ssä ja hiilet olivat loppu.

Tässä hieman pidempi juttu:

Laturin kuuden tasasuuntauspaketin (kuusi tehotehodia) lisäksi on laturissa kolme pienempää diodia, jotka valvovat latausjännitettä älyboxin kautta. Korjaamon ilmoitus on melko varmasti oikea, koska laturi ei saa magnetointivirtaa säätimeltä ja jännite on alhainen, eli hiilet ovat loppu. Tuota pieneien diodien jännitettä käytin 407 päväajovalojen ohjaukseen, eli vain käynnissä ollessa jännite tulee BSM-sulakeboxille. Samaa jännitettä käytetään auton takalasin lämmityksen releen ohjaamiseen, että suurivirtakulutuksellinen takalasin lämmitysvastus toimii vain auton käydessä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 352
Vs: 508 - BPGA boksi ja "akkuvahti"
« Vastaus #10 : 25.01.2025, 08:58:01 »
Osaako joku sanoa, että onko tämä "battery charge fault" ainoa varoitus myös laturille. Ensimmäisessä korjaamossa sanoivat, että jos laturi olisi rikki, latausvalo syttyisi? Minusta tuo mainitsemani varoitus on juuri se.

Olikohan se niin, että 508 I mittaristossa ei edes ole sitä perinteistä latauksen merkkivavoa? Se kuitenkin pitää syttyä virtojen kytkemisen aikana jolloin kaikki varoitusvalot aktivoidaan hetkeksi. Itse en tuollaista muista mutta saattaa olla etten vain muista...
Mutta eikös varoitus nyt ole aika selkeä ja latauksessa on vikaa. Nopeasti tuon varmentaa mittaamalla toimiiko lataus vai ei.

Edit: Netin käyttöohjekirjan mukaan asia on juuri näin, omaa latauksen merkkivaloa ei ole ja ilmoitus häiriöstä tulee vain monitoiminäytölle.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2025, 09:04:22 kirjoittanut Timppa71 »

MV

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 6
Vs: 508 - BPGA boksi ja "akkuvahti"
« Vastaus #11 : 01.02.2025, 12:34:28 »
Joo, nyt on laturi vaihdettu ja eiköhän tämä ole ok. 1500 meni vaan ensimmäiseen puuhasteluun ja sitten 800 vian korjaamiseen. Ensimmäisessä puuhastelussa etsittiin ratkaisua ilmeisesti koodille P0685 (päärele plus-/maavuoto tai katkos), joka siellä kummitteli. Merkkihuollossa saadut koodit viittasivat laturiin. Tekisi mieli vielä kommentoida puuhakerhon tekemisiä, mutta eipä siitä taida olla apua. Tuo vikakoodi, päärele ( missä lienee?) on saattanut olla siellä jo aikaisemmin tai tullut silloin, kun ajoin akun tyhjäksi ja kaikki mahdolliset hälytysvalot paloivat mittarissa. Lähtivät kalliimmasta päästä liikkeelle, koska laturi toimi aika ajoin.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 298
Vs: 508 - BPGA boksi ja "akkuvahti"
« Vastaus #12 : 01.02.2025, 13:13:17 »
Kaikilla pajoilla ei välttämättä tosiaan ole sellaisia laitteistoja käytössään, että saisivat kaikki vikakoodit esille. Toinen oleellinen juttu tuossa on katsoa onko se vikakoodi väliaikainen vai pysyvä, ja tuleeko takaisin nollailujen jälkeen. Tuon toki pitäisi olla ihan peruskauraa pajalle kuin pajalle.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 930
Vs: 508 - BPGA boksi ja "akkuvahti"
« Vastaus #13 : 01.02.2025, 15:57:59 »
Sen takia kannattaa käydä merkkiliikkeessä lukemassa ne koodit eikä tusinapajassa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 544
  • 508 GT-Line 225
Vs: 508 - BPGA boksi ja "akkuvahti"
« Vastaus #14 : 02.02.2025, 08:37:41 »
Joo, nyt on laturi vaihdettu ja eiköhän tämä ole ok. .

Ei ole täysin ok. Paljonko autolla oli ajettu ja mikä laturin tyyppi sekä avasitko/asentaja avasi vanhan laturin katsoaksesi hiilet.
Oman asian hoitamisen lisäksi tästä jutusta pitäisi olla hyötyä muillekin, ettei touhutonnit ja kantapään kautta (laturin koputtelu kieli hiilien kulumisesta/olisi voinut vaihtaakin) opit toistuisi. Akun kunto ja ikä huomioon, kun ollut alijännitteisenä.
Hienoa, että Pözötin taas rokkaa ja nyt kovasti hanaa!
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -