Kirjoittaja Aihe: 508 - Etulasin pissapojan moottori rikki, onnistuuko vaihto kotikonstein?  (Luettu 559 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poso5

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
508 I (8D_) Sedan 1.6 HDi 115 HV 1.6L Diesel (2014)

Hei, pissapoika lopetti toiminnan kesällä, pyyhkijät pyyhkivät ongelmitta ja sulake maallikon silmiin hyvä. Määräaikaishuollossa tarkistivat että mistä kyse ja pissapojan moottori hajalla. Antoivat mielestäni turhan kalliin arvion että paljonko liikkeessä tuon vaihto maksaisi, niin tutkiskelin asiaa ja vaikka en peugeotista videota löytänyt, niin toisen merkkisessä vaihto ei vaatinut muuta kuin oikean eturenkaan ja sisälokasuojan irrottamisen. Uusi moottorikaan ei ilmeisesti ole psria kymppiä kalliimpi vekotin.

Pohdin, että kun omassa autossani näyttäisi pissapojan säiliö olevan samassa paikassa renkaan edessä. Siksi kysyn, että onnistuisiko tämä työ ihan maallikolta, jos tunkkaa renkaan ilmaan, varmistaa puupalikoilla tunkin vierestä että pysyy ilmassa, irrottaa renkaan ja suojan ja vaihtaa moottorin? Lokasuoja on ilmeisesti jonkin päisillä ruuveilla kiinni, liekö myös jollain nastan tyyppisillä kiinnittimillä. Onko muilla foorumin lukijoilla kokemuksia tai vinkkejä?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 298
Muiden kykyjä tehdä erilaisia asioita on kovin vaikea arvioida, mutta viestisi perusteella ymmärrät mitä pitäisi tehdä ja olet halukas yrittämään, niin uskon että vaihto onnistuu ilman ongelmia.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 930
Erittäin helppo ja nopea vaihtaa sisälokasuoja irrottamalla, pumppu vetämällä irti tiivisteestä ja uusi työntämällä paikalleen, 1/2 tunnin homma. Tosin samalla kannattaa putsata ja ruostesuojata täynnä moskaa oleva lokasuojan takaosan alta paljastuva hylly sekä lokasuojan ruostesuojaus etuosasta ja pyöränkaaresta.
Onnistumisen tuottamalla innolla voi hoitaa em. kohteet kuskin puoleltakin.

poso5

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Kiitos vastauksista! Minä teen vielä lisää selvitystyötä ja hankin kaverin hommaan mukaan  :)

Vielä semmoinen kysymys, että ovatko nettikauppojen "syötä malli/rekkari niin saat sopivat varaosat" luotettavia, voiko semmoisen kautta hankkia uuden pumpun valmiiksi? Vai onko varminta vaan avata ja katsoa mitä löytyy ja mennä sen kanssa liikkeeseen?

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
Eihän se ihan riskitöntä ole tilata, kun esim ulkomailla lampunpesurit ei välttämättä ole pakolliset, niin niissä voi myös olla pienemmät pumput.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 544
  • 508 GT-Line 225
Erittäin helppo ja nopea vaihtaa sisälokasuoja irrottamalla, pumppu vetämällä irti tiivisteestä ja uusi työntämällä paikalleen, 1/2 tunnin homma. Tosin samalla kannattaa putsata ja ruostesuojata täynnä moskaa oleva lokasuojan takaosan alta paljastuva hylly sekä lokasuojan ruostesuojaus etuosasta ja pyöränkaaresta.
Onnistumisen tuottamalla innolla voi hoitaa em. kohteet kuskin puoleltakin.

Juuri noin, jos aikoo pitää kauemmin autoa. 508 I näkee usein joruostuneena etulokkarista puskurin takaa. Pumppu helpoiten Autoartikkelista, sattuu oikea osa  kerralla rekkarilla.. ehkä muutaman kympin osa, eipä näe vaivaa kiinan nettikauppaan.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 930
Lampunpesureilla on oma pumppu.

poso5

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Hyvä, kiitos taas vastauksistanne  :)

Viimeisinä kysymyksinä vielä, että onko sisälokasuoja muulla kuin ruuveilla kiinni, pitääkö varautua erikoistyökaluin? Myös mitä ruosteensuojaustuotetta suosittelisitte? Minulla ei ole niistä mitään aikaisempaa tietoa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 544
  • 508 GT-Line 225
On helppo irrottaa.. Sika Guard Motonetistä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -