Kirjoittaja Aihe: 508 2.0HDI jakoketjun vaihtoväli  (Luettu 524 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaakkoi

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
508 2.0HDI jakoketjun vaihtoväli
« : 05.09.2025, 16:31:56 »
Mikä on vuoden 2013 2.0HDI-moottorin jakoketjun vaihtoväli? Netistä löydän ristiriitaista tietoa aina 150-250k väliltä.

Onko myös moottorista muuten kokemusta, kuinka paljon ajoa moottori kestää?

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 513
Vs: 508 2.0HDI jakoketjun vaihtoväli
« Vastaus #1 : 05.09.2025, 22:49:10 »
Mielestäni kaksi litraisia hodareita ei ole jakoketjulla vaan on aina hihnalla. 1.6 kaiketi voi olla ketjullakin.

Vaihtoväliä en osaa heittää. Moottorikoodilla varmaan joku sen kaivelee.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 849
Vs: 508 2.0HDI jakoketjun vaihtoväli
« Vastaus #2 : 06.09.2025, 07:04:50 »
Jakohihnalla on kaikki, mutta ketju löytyy myös.
Peugeot 3008 hybrid

Capricorn

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: 508 2.0HDI jakoketjun vaihtoväli
« Vastaus #3 : 06.09.2025, 08:05:40 »
Eikös nokka-akselien väli ole ketjulla? Ilmeisesti sekin täytyy jossain kilometrimäärässä vaihtaa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 544
  • 508 GT-Line 225
Vs: 508 2.0HDI jakoketjun vaihtoväli
« Vastaus #4 : 06.09.2025, 12:27:02 »
Eikös nokka-akselien väli ole ketjulla? Ilmeisesti sekin täytyy jossain kilometrimäärässä vaihtaa.

No tuota, nyt on aika "vatulointia" eli suosittelen ihan oikealta Peugeotin marmorilta VINnin ja moottorikoodin mukaan kysymään täysin varmasti. Toki Citroen Foorumin Sitikkapuoskari tai tämän foorumin Buusba tietävät katsoa, eli tässä tähän paras apu.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 273
Vs: 508 2.0HDI jakoketjun vaihtoväli
« Vastaus #5 : 06.09.2025, 17:13:17 »
Lainaus
Eikös nokka-akselien väli ole ketjulla? Ilmeisesti sekin täytyy jossain kilometrimäärässä vaihtaa.
Tälle ketjulle ei taida olla vaihtoväliä määritetty. Alkupään 2.2 HDi:ssä noita venyi 100tkm - 200 tkm välissä, sitten taisi olla 2002 vuonna kun tuota parannettiin ja esimerkiksi omassa 607 2.2 HDi:ssä on vielä alkuperäinen ketju ja ajettu 590 tkm, toki käynyt mielessä että voisihan tuon ihan mielenkiinnosta jossain välissä vaihtaa. Myös 1.5 HDi:n alkusarjan malleissa tuo ketju kesti alle 200 tkm, mutta tuokin on uudemmissa parannettu. Isän 407 2.0 HDi:llä ajettu yli 400 tkm ja alkuperäinen ketju. Yleisesti tuo nokka-akselien välinen ketju kestää kyllä 2 tai 3 jakohihnan vaihtoväliä, jopa pidempään. Pois lukien nuo alkupään 2.2 ja 1.5 koneet.
Käyttöautot: 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’, Jaguar I-Pace EV400 21’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01', 508 RXH HYbrid 4 17’
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Jaakkoi

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 508 2.0HDI jakoketjun vaihtoväli
« Vastaus #6 : 06.09.2025, 20:50:37 »
Jakohihnan vaihtoväliksi jotkin lähteet tarjoavat kuitenkin 240 000. Voiko tämä pitää paikkansa?

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 386
  • L'être en mouvement
Vs: 508 2.0HDI jakoketjun vaihtoväli
« Vastaus #7 : 06.09.2025, 21:43:30 »
Jakohihnan vaihtoväliksi jotkin lähteet tarjoavat kuitenkin 240 000. Voiko tämä pitää paikkansa?

Kumpaa tarkoitat, hihnaa vai ketjua? Ketju yleensä kestää, kuten edelliset kommentit kertovat. Hihna taas kannattaa vaihtaa ennemmin kuin myöhemmin. Marmori kertoo kuten JPL totesi.
”Kyllä mä tän ymmärrän, mutta kun mun aivot ei.” M.N.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 273
Vs: 508 2.0HDI jakoketjun vaihtoväli
« Vastaus #8 : 07.09.2025, 08:10:05 »
En muista ulkoa tuota moottoria ja riippuu toki tehosta ja vuosimallistakin tuo vaihtoväli mutta voi pitää paikkaansa. HDi:n hihnojen vaihtovälit taitavat vaihdella 120 tkm - 240 tkm tai 4 v - 10 v välillä. Esimerkiksi oman 607 2.2 HDi jakohihnan vaihtoväli on 120 tkm tai 4 vuotta kun taas omassa 407 Coupessa 2.7 HDi jakohihnan vaihtoväli 240 tkm tai 10 vuotta.
Käyttöautot: 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’, Jaguar I-Pace EV400 21’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01', 508 RXH HYbrid 4 17’
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 544
  • 508 GT-Line 225
Vs: 508 2.0HDI jakoketjun vaihtoväli
« Vastaus #9 : 07.09.2025, 09:41:51 »
Hyvää dataa. Ketju on öljyssä ja ensin venyessään rallattaa, ei katkea..mutta Marmorille. OT: V6 bensamottien hihna kestää yli 10 vuotta, eli kysy Citroenin vastaava hodari, ennen vaihtoivat Peugeotin hihnoja turhaan 4 vuoden välein ja Citroen ilmoitti vaihtoväliksi 10 vuotta. Hassua, kun touhutonnin maksoi tuo erhe monille Pözömiehille. Vesipumppu tosin samalla vaihtoon ja rullat eli aikamoinen yhtälö. Kilometrit ratkaisevat useimmiten, ei vuodet.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 554
Vs: 508 2.0HDI jakoketjun vaihtoväli
« Vastaus #10 : 07.09.2025, 12:41:10 »
Mikä on vuoden 2013 2.0HDI-moottorin jakoketjun vaihtoväli? Netistä löydän ristiriitaista tietoa aina 150-250k väliltä.

Onko myös moottorista muuten kokemusta, kuinka paljon ajoa moottori kestää?

Muistaakseni vaihtoväli on 180tkm/10v. Asianmukaisella huollolla kone kestää varmaan 400-500tkm:n nurkille.
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06