Kirjoittaja Aihe: 308 - Uuden tai käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2013-)  (Luettu 138669 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 213
Millainen huoltoväli 308 SW GT THP 205 mallissa on?  Luin että olisi erilaisia vaihtoehtoja ja että auton 1.omistaja voi valita huoltovälin kilometrit mutta sitten on tuo aikaraja myöskin olemassa.  Voiko Service valo palaa senvuoksi että aikaraja 12 kk edellisestä huollosta on ylitetty, ajo km kun on vain reilut 5000 km tuon huollon jälkeen?

Huoltomittari seuraa kilometrejä ja aikaa. Jos aika ylittyy, huoltovalo jää palamaan vaikka kilometrit eivät olisikaan täyttyneet. Esimerkiksi tämän auton huoltoväli on valmistajan Service Boxin mukaan joko 20 tkm / 1 vuosi tai 30 tkm / 1 vuosi. Ensimmäisen omistajan valinnan mukaisesti. Hyvin suurella todennäköisyydellä huoltoväli on katsomassanne autossa sama, ja tokihan se huoltoväli pitäisi sieltä auton papereista selvitä mikä on valittu/määritetty.

Kannattaa ehkä perehtyä onko autoa huollettu asiallisesti ennen tätä vai onko auto vain seissyt kuukausia liikkeessä ja sen takia jäänyt huoltamatta, ja katsastamatta.


IKT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 144
Ilmeisesti auto on huollettu 3/20 ja senjälkeen sitä ei ole huollettu eli tuo 12 kk on ylitetty vaikka autolla on ajettu vain reilut 5000 km reilun vuoden aikana. Tänään katsoin katsastustiedot ja katsastus on hylätty tänään. Sisäinen valvontajärjestelmä OBD. Järjestelmämuistissa on vikakoodeja.
Auto olisi myös pitänyt katsastaa 30.6.2021 mennessä eli katsastus oli koeajopäivänä jo 2 vkoa myöhässä. Katsotaan miten homma etenee?
« Viimeksi muokattu: 20.07.2021, 16:51:37 kirjoittanut IKT »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 867
Siirry seuraavaan yksilöön.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 712
Ilmeisesti auto on huollettu 3/20 ja senjälkeen sitä ei ole huollettu eli tuo 12 kk on ylitetty vaikka autolla on ajettu vain reilut 5000 km reilun vuoden aikana. Tänään katsoin katsastustiedot ja katsastus on hylätty tänään. Sisäinen valvontajärjestelmä OBD. Järjestelmämuistissa on vikakoodeja.
Auto olisi myös pitänyt katsastaa 30.6.2021 mennessä eli katsastus oli koeajopäivänä jo 2 vkoa myöhässä. Katsotaan miten homma etenee?
Ei se Service valo mikään kumma juttu ole, jos autolla on ajettu vähän. Oma paku seisoi koko talven ja vuosi ylittyi edellisestä huollosta. Samoin katsastus oli myöhässä, kun en viitsinyt helmikuussa ottaa ajoon. Elikä öljyn ja suodattimen vaihto, service kuittaus ja katsastukseen. Öljynvaihtoväliksi tuli tässä tapauksessa 4000 Km.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

IKT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 144
Gt on seissyt myyntivarastossa melko pitkään n. vuoden verran Traficomin tietojen mukaan. Autoliike selvittelee asiaa.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 777
Missään nimessä ei kannata ostaa autoa jossa servicevalo palaa. Oli syy tai selitys mikä tahansa.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07, 2008 1.2 aut -21
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -24 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla 206 RC -04

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 712
Missään nimessä ei kannata ostaa autoa jossa servicevalo palaa. Oli syy tai selitys mikä tahansa.
Mulle tuli teksti SERVICE mittaristoon, kun oli vasen lähivalo sammunut. Paaliinko olisi pitänyt laittaa.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 777
Mulle tuli teksti SERVICE mittaristoon, kun oli vasen lähivalo sammunut. Paaliinko olisi pitänyt laittaa.
Hmmm. Ei liity kyllä mitenkään tähän, että liikkeessä myytävässä autossa palaa service-valo.

Omaa, eikä muidenkaan autoja ei kannata laittaa paaliin jos ajovalo on palanut.  ;)

Ja oikeastaan tämä aiempi kommenttini oli vain oma mielipiteeni, ei absoluuttinen totuus.
Missään nimessä ei kannata ostaa autoa jossa servicevalo palaa. Oli syy tai selitys mikä tahansa.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07, 2008 1.2 aut -21
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -24 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla 206 RC -04

IKT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 144
Mulle tuli teksti SERVICE mittaristoon, kun oli vasen lähivalo sammunut. Paaliinko olisi pitänyt laittaa.
Ehkei tosiaan kannata ihan vielä paaliin laittaa. Vikakoodeja on ilmeisesti odotettavissa, joten minkälainen vikakoodinlukija kannattaisi hommata? Auto on siis vm.2016 308 SW THP 205 GT
Motonetin sivuilta noita jo katselinkin.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 867
Kyllä liikkeessä myynnissä olevasta autosta pitää ne viat saada pois ennen kaupantekoa ja selvitys siitä mistä ne aiheutuivat ja mitä on tehty. Sen selvityksen pohjalta voi sitten tehdä johtopäätöksiä siitä millaista pommia on hankkimassa. Vikahan ei aina johtu autosta, valmistajasta tai merkkihuollosta, vaan ihmiset myös laiminlyövät autojensa huoltoa, teettävät kaikenlaisia puolivillaisia virityksiä Pärnäsellä tai tekevät niitä itse.

pwr-

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 257
Itellä on yhtenä ihan Kiinan Bluetooth palikka ja sillä saa koodit luettua, et ei kai sillä väliä millainen se on. Tosin niillä ei välttämättä ihan kaikkia pysty edes nollaamaan.
Nykyinen: Peugeot 308 sw GT-LINE 2016
Ex: Peugeot 307sw Premium Plus -07,
Peugeot 307 xr -01, vw golf -97

patonki-ihminen

  • Vieras
Itsellä oli tällainen pökötti kiikarissa: https://makelanauto.alkali.fi/auto/peugeot/308/154874

Luin hieman tuosta Puretech -koneen tyyppivioista, eli ennen kuin kaupat löisin lukkoon, niin varmistan että jokaisesta öljynvaihdosta on kuitti tallessa, ellei se ole tehty merkkiliikkeessä.
Tuleeko muuta mieleen mitä pitäisi erityisesti silmäillä?
« Viimeksi muokattu: 23.07.2021, 10:29:45 kirjoittanut patonki-ihminen »

vankkuriveijo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Luin hieman tuosta Puretech -koneen tyyppivioista, eli ennen kuin kaupat löisin lukkoon, niin varmistan että jokaisesta öljynvaihdosta on kuitti tallessa, ellei se ole tehty merkkiliikkeessä.
Tuleeko muuta mieleen mitä pitäisi erityisesti silmäillä?

Ei ehkä kannata kauheasti laskea goodwillin varaan tuon ikäisessä. Omassa vuoden tuoreemmassa n. 110tkm ajetussa menee moottori vaihtoon öljynkulutuksen vuoksi ja viidenneksen lupasi tehdas maksaa. Mäkelän Auto on toki merkkiliike, joten ehkä myyjän vastuuseen voi jotain toivoa jos huono tuuri auton kanssa käy.

pwr-

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 257
Ei ehkä kannata kauheasti laskea goodwillin varaan tuon ikäisessä. Omassa vuoden tuoreemmassa n. 110tkm ajetussa menee moottori vaihtoon öljynkulutuksen vuoksi ja viidenneksen lupasi tehdas maksaa. Mäkelän Auto on toki merkkiliike, joten ehkä myyjän vastuuseen voi jotain toivoa jos huono tuuri auton kanssa käy.

Itsellä oli täysin sama tuomio vuosi sitten  90tkm kohdalla ja korvaus tehtaalta täysin sama.
Nykyinen: Peugeot 308 sw GT-LINE 2016
Ex: Peugeot 307sw Premium Plus -07,
Peugeot 307 xr -01, vw golf -97

patonki-ihminen

  • Vieras
Helvetin mukava auto tuo on ajaa. Olisihan tuolla autolla 6 kk kuluttajansuoja ja 490 euron hintaan saisi lisäturvavakuuden 12 kk. Merkkiliikkeessä on auto huollettu takuuaikana ja sen jälkeen näytti tehdyn muissa pajoissa. Vuosi sitten oli vaihdettu hihna. Tekisivät Mäkelällä määräaikaishuollon ennen auton mahdollista luovutusta.

Vähän kyllä arveluttaa. Onko ihan normaali ominaisuus tuossa koneessa, että aika hitaasti reagoi kaasuun, valoista lähtiessä arpoo sen puoli sekuntia, kunnes lähtee.  ???

Paljonko tuo moottorinvaihto teillä siis kustantaa?