Kirjoittaja Aihe: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa  (Luettu 3883 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 274
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« : 11.05.2016, 09:32:53 »
Auto: 2013 508 SW 2,0 HDi 163 Allure.

508:n konehuone imuroi sisäänsä enemmän kuraa, kuin joidenkin muiden autojen - en ole siitä huolissani.

Eilen etsin palanutta sulaketta ja kurkkasin ensimmäisen kerran konetilan vasemmalla puolella olevaan sulakerasiaan. Olin ihmeissäni, kun siellä oli varsin paljon kuivunutta hiekkapölyä, joka on selvästi tullut sinne kosteana.  Kura tulee pika-arvion mukaan sisään pyöräkotelon raoista.

Onko joku jo aiemmin ratkaissut tämän minua huolestuttavan sulakekotelon kuraantumisen?  Kertokaa mielellään miten korjauksen teitte.

Ellei fixausta vielä ole, niin "tuotteistan" isommasta tuulilasinpesunestepurkista ja kaksipuolisesta teipistä saksilla leikaten ip68 luokituksen mukaisen suojauksen. :)

Pidän pulmaa melko vakavana, sillä useamman vuoden päästä kosteus saattaa hapettaa liitokset ja aiheuttaa auton aikanaan omistavalle (siis edelleen minulle) tarpeettomia ja hankalasti löydettäviä sähkövikoja.

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« Vastaus #1 : 11.05.2016, 10:25:23 »
En tunne 508:n ratkaisua, mutta yleisellä tasolla kostea kura on varmasti haitallista ja läsnäolevan sähköjännitteen kanssa syntyy herkästi galvaanista korroosiota. Sen verran kuitenkin varoituksen sanaa, että jos kotelo ei ole kunnolla tuulettuva, saattaa sinne kertyä kondenssikosteutta, jolloin on menty ojasta kuralammikkoon.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« Vastaus #2 : 11.05.2016, 12:57:19 »
Tuo että on nyt kuiva kertonee juurikin sen että alun perin tarkoituksena on ehkä ollutkin se, että rasiaan päätyvä kosteus kuivuisi sieltä myös pois.

Parempi lienee yrittää estää kuran pääsyä sulakekotelon luo kuin tiivistää itse sulakekotelo.

downtime

  • Vieras
Vs: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« Vastaus #3 : 11.05.2016, 14:38:05 »
Auto: 2014 508 SW 2,0 HDi 200 RXH.

Mulle tehtiin autoon jokin konetilan sulakerasian päivitys takaisinkutsukampanjana. En tiedä liittyykö juurikin tuohon ongelmaan mikä sulla on. Kannattaa varmaankin kysellä huollosta onko avoimia kampanjoita autoosi.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 274
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« Vastaus #4 : 11.05.2016, 17:32:10 »
Heips.

Oikeastaan ensiajatukseni oli leikata -kuten ehdotettiinkin- pyöräkotelon kohdalle parin kämmenen kokoinen muovilaatta, joka estäisi roiskumisen sulakerasiaan ja muutenkin koneen suuntaan.  Pitää myös etsiä linkki siihen ketjuun, jossa oli tarinaa konehuoneen muutenkin paremmasta kurasuojauksesta.

Asiat olivat paljon paremmin, kun konehuoneen sai pestä painepesurilla, kunhan suojasi Elannon (tai Kukkurakaupan) muovikassilla laturin ja virranjakajan. 

Jukka P

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 763
Vs: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« Vastaus #5 : 02.07.2016, 17:34:08 »
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi 140 Allure.

Huomasin, että moottoritilaan oli tullut pyöräkotelosta kuraa, koska moottoritilasta on suora yhteys pyöräkoteloon. Olipa vielä niin pahassa paikassa kuin sulakekotelon kohdalla (kuskin puoli). Sulakekoteloonkin oli mennyt jo hivenen kuraa, mutta kuraa  oli enemmänkin ympärillä konepellin alapuolta myöden. Samoin oli myös repsikan puolella jäähdytinnestesäiliön ja iskarikotelon välissä.

Pellissä konehuonen puolella on pieni rako ja "lokarissa" myös, josta rapa pääsee roiskumaan. "Lokarin" limityksesä on rako pyöräkotelossa. Samalla kohtaa on moottoritilan puolella pyöräkotelotilaan johtava noin 30 mm kantiinsa oleva kolmion mallinen aukko. Sekin menee pyöräkotelotilaan, mutta "lokari" ei siltä kohtaa vuoda tai ole vuotanut vielä.

Pyysin huoltoa selvittämään, mutta ei ole vielä mitään kuulunut. Toistaiseksi korjasin sen teipillä, joka kyllä pidättelee ainakin raskasta kuraa ulkopuolella. Pölystä ei vielä tietoa. Autohan on thp 155 sedan.

Onkos muilla samoja havaintoja ?

Tämä yo. kopioin siis tuolta "roiskeläpät"- aiheesta.

Tuo kolmion muotoinen reikä voi olla hyvä tukkia mutta suurin osa kurasta konehuoneeseen tulee havaintoni mukaan keskeltä avausvivun kohdalta ja kulmista missä ei ole kumitiivistettä nokkapellin etureunassa. Onko kukaan lisännyt tiivistettä noihin kohtiin?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07, 2008 1.2 aut -21
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -24 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla 206 RC -04

nessu123

  • Vieras
Vs: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« Vastaus #6 : 26.07.2016, 21:43:15 »
Auto: 2011 508 1,6 THP 156.

Laitoin omaan autoon kolme kumitiivisteen palasta  eli keskelle ja kulmiin kts kuva. Auttaa hyvin konehuoneen pysymiseen  puhtaana.  Tiivisteen hommasin Etolasta jossa sitä myydään metritavarana. Minulla se tiiviste on 12 mm paksu, sinne varmaan sopis paksumpikin.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 763
Vs: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« Vastaus #7 : 26.07.2016, 23:02:19 »
Näyttää pätevältä ratkaisulta nessu123. Miksi ihmeessä tehtaalla onkaan jätetty tuollaiset raot. Kuitenkin nähty vähän vaivaa laittamalla pari pätkää. Mutta kiitos kuvasta, täytyy viritellä itsekin kun vain kerkiäisi.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07, 2008 1.2 aut -21
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -24 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla 206 RC -04

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 801
Vs: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« Vastaus #8 : 27.07.2016, 17:29:36 »
Minä laitoin sellaisen uratiivisteen tuonne mihin muovi loppuu. Konehuone pysyy puhtaana.
Peugeot 3008 hybrid

pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 355
Vs: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« Vastaus #9 : 03.05.2024, 10:00:20 »
Auto: 508, Allure 2016 1.6 e-THP.

Omaan autoon tuli viaksi, että ilmastoinnin kompressorin magneettikytkin ei vetänyt. Ilmastointi täytetty vuosi sitten ja sekin tosin turhaan. Olisi hyvin voinut jatkaa vanhoilla aineilla. Kumminkin tämä vika ilmestyi vasta nyt. Konehuoneen sulakkeet kaikki ehjiä, mutta pikkuisen ruosteisen näköiset päältä. Ajattelin, että pakko olla vika täällä kun jännitteitä ei tule kompressorille. Otin kaikki sulakkeet irti ja putsasin kontaktispraylla rasian kontaktit myös joka sulakkeen kohdan vanhalla sulakkeella sulake poistakaspois menetelmällä rasian kontaktit puhtaaksi. Muutama sulake todella kiinni jämähtäneenä eli hapettunut ja yksi sitten hajosikin sinne. Jouduin ostamaan motosta paketin sekalaisia sulakkeita kun ei ollut sitä yhtä kokoa mikä oli kompressorin sulake. No päätin, että vaihdan sitten kaikki sulakkeet uusiin kun niitä kerta on. Kompressori lähti toimimaan ja se pieni nypytys ja epävarmuus lähti auton kiihdytyksissä pois. Nyt vetää pösön eTHP kone nautittavasti ilman minkäänlaista pätkimistä. Eli puhdasta sähköä menee ilmeisesti nyt joka paikkaan.

Edit: lisätty auton tiedot allekirjoituksesta
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.