Ongelma:Auto: 2011 308 1,6 e-HDi 112 Active (109 000 km).
Auton ongelma on jurina alustasta nopeuksista 50 km/h ylöspäin. Matalammissa nopeuksissa (noin 50 km/h) voi kuulla, että oikealle käännettäessä ääntä on vähemmän kuin vasemmalle käännettäessä. Isommissa nopeuksissa en huomaa ratin asennolla olevan vaikutusta äänen voimakkuuteen.
Taustaa ongelmalle sen verran, että autostani vaihdettiin laakeri oikeasta etupyörästä pari viikkoa sitten minkä jälkeen nämä uudet ongelmat alkoivat. Aiemmin jurina oli selkeä vasemmalle käännettäessa ja veinkin auton korjaamolle, jolloin korjaamo totesi laakerin olevan sökö ja vaativan vaihdon. Tämä voimakas jurina oikeasta etupyörästä sinänsä korjaantui, mutta uusi alkoi periaatteessa samantien, eli auto edelleen pitää "vollotusta" mikä ei ole yhtä voimakasta kuin aiemmin, ja tarkkaa sijaintia on hankala paikantaa, mutta sen huomaa jossain määrin heikkona värinänä ratissa sen lisäksi, että tämä ääni kuuluu nopeudesta noin 50 km/h ylöspäin ja on riippumaton moottorin käyntinopeudesta, eli vaikka vaihdan vapaalle, niin vain auton nopeus vaikuttaa äänen määrään. Äänen voimakkuus siis kasvaa ajonopeuden kasvaessa.
Vein auton takaisin korjaamolle ja pyysin katsomaan mistä ääni johtuu. Lyhyen tarkastuksen jälkeen sanoivat, että oikea takalaakeri saattaa olla rikki, eli rohisee vähän vaikka siinä ei kuulemma välystä olekaan. Ongelma on se, että ääni ei selkeästi kuulu takaa, joten en viitsinyt vielä vaihtaa takalaakeria, koska jarrulevyt on kuulemma integroitu samaan yksikköön laakereihin kanssa, ja ne pitää vaihtaa samalla molemmille puolille. Epäilen, että jos vika ei olekaan takalaakereissa, niin teetän turhaa työtä. Lisäksi kaverini, joka ei tiennyt mitä korjauksia autoon oli tehty, sanoi repsikan paikalla istuessaan että hänen mielestään ääntä kuuluu etuoikealta eli sieltä mistä laakeri oli alunperin vaihdettu. Auto tuli myös katsastettua tässä välissä, jolloin ajettaessa ääntä siis kuului. En erikseen kysynyt asiasta katsurilta, mutta mitään vikaa hän ei löytänyt, joten auto meni läpi huomautuksitta. Itse vahvin epäilykseni on, että laakerinvaihdossa on tehty jotain väärin mistä aiheutuu tämä nykyinen ongelma. Se, että etu ja takalaakeri hajoaisivat samaan aikaan kuulostaa hyvin epätodennäköiseltä.
Onko kellään kokemuksia vastaavista tilanteista, eli onko kuinka todennäköistä, että autoon asennettu uusi osa on viallinen (ei ollut merkkikorjaamo ja osa taisi olla merkiltään nf-parts) tai oireileeko takalaakeri jossain määrin epämääräisemmin kuin etulaakeri, jolloin takalaakerin vaihdosta voisi kuitenkin olla hyötyä? Vasen etulaakeri on vaihdettu 91 tkm kohdalla, joten en usko sen olevan ongelma.
Vastaavia ketjuja olisi ollut arkiston puolella, mutta ei nähdäkseni yhtään täällä aktiivisena, joten päätin avata uuden.
Ratkaisu:Vika lähti kun vasen etulaakeri vaihdettiin.

Asian tekee jokseenkin eriskummalliseksi se, että sekä huoltopajan huoltomies ei ollut sitä mieltä, että kyseinen laakeri olisi niin rikki että se tulisi vaihtaa ja auto meni myös katsastuksesta läpi ilman huomautuksia vaikka pitikin jurinaa. Lisäksi kyseinen laakeri oli vaihdettu merkkihuollossa noin 15tkm aiemmin takuutyönä, eli osan elinkaarikin oli käsittämättömän lyhyt. Tästä syystä en oikein osannut epäilläkään, että se olisi viallinen. Toivottavasti uusi laakeri on pitkäikäisempi.