Kirjoittaja Aihe: 508 - Takapyörän laakerin vaihto  (Luettu 13134 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jokian5

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #45 : 06.04.2024, 03:12:52 »
Hellou!

Viime marraskuussa vaihdoin molemmat takapäänlaakerit ja katsuri tänään mainitsi että molemmat väljät:D

En vaan jaksa uskoa että molemmat olisi väljät  :o ???

Mitenkäs noissa on kiristys? Nm+asteita? Ettei vaan olisi löytynyt mutterit?

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 182
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #46 : 06.04.2024, 06:43:29 »
Hellou!

Viime marraskuussa vaihdoin molemmat takapäänlaakerit ja katsuri tänään mainitsi että molemmat väljät:D

En vaan jaksa uskoa että molemmat olisi väljät  :o ???

Mitenkäs noissa on kiristys? Nm+asteita? Ettei vaan olisi löytynyt mutterit?
Omassa 2012 ainakin 30 daNm, ei asteita. Ja samalla tavalla kävi että parissa kuukaudessa katsuri hylkäsi toisen takalaakerin. Epäilin omaa asennusvirhettä ja vaihdoin kuitenkin merkin SKF:stä SNR:ään.
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

Jokian5

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #47 : 06.04.2024, 09:24:27 »
Okei no pitää katsoa ensiviikolla ja vähän tunnustella

Katsuri epäili että olisi ylikiritty mutta siihen en oikein usko vaihtohan ei ollut kuin 30min puoli
Ärsyttää vaan vaihtaa taas

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 296
  • 508 GT-Line 225
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #48 : 06.04.2024, 17:04:13 »
Mutterin kiristys 300 Nm on ok. Avaa ensiksi hieman ja kiristä uudelleen. Tarkista lukitus.

https://www.unitconverters.net/force/dekanewton-to-newton.htm
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 136
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #49 : 06.04.2024, 22:47:04 »
Jos uusittu laakeri oli hyvälaatuinen, sen teräs on niin lujaa ettei käytännössä kulu. Laakeri vaihdetaan jurinan takia, tämä tarkoittaa rautamurusia. Ja syytä onkin vaihtaa koska pahetessa tulee täystuho. Mutta jos laakeri on hiljainen ja väljä, siinä voi olla toleranssit pielessä, siis jo uutena.
Sen 300Nm momentti on reilu 30kpm ja jos on mahdollista käyttää metrin vartta niin sen 32kg painon osaa likimain arvioida, sanoisin että jos 20Nm saa momenttia niin menee ihan täydestä. Jos epäröi, voi ostaa tiiliskiviä jonkun 10kpl ja punnita vaa'alla niin siitä sopivasti sitomalla nippu painoksi niin ei voi mennä paljon pieleen. Mutta "köyhä mies" astuu vaan vääntövarren päälle sopivalla pituudella akselilinjasta niin se oli siinä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 460
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #50 : 07.03.2025, 02:14:17 »
Aiemmin kerroin jo vaihtaneeni 508 takalaakerin kohdassa 160000 km. Nyt sit alkoi vasen äännellä kohdassa 245000km. Puuhastelin sen tuossa kun oli lämmin maaliskuun alun ilta. Aloitin  heti kun töistä tulin 18:30 jälkeen ja koeajo regenerointilisälenkkeineen oli suoritettu 23:30. En voi työskentelynopeudellani kehua. Snr laakeri jälleen Motonetista noin 80€ ja menetelmä sama kuin aiemminkin. Nytkin selvisin ilman Dremelöintiä kun aloin vain terävähköllä meisselillä hakkailla laakerin sisäosan ja pyörännavan väliin.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 12/2024 240tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 296
  • 508 GT-Line 225
Vs: 508 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #51 : 07.03.2025, 08:33:34 »
Snr laakeri jälleen Motonetista noin 80€ ja menetelmä sama kuin aiemminkin. Nytkin selvisin ilman Dremelöintiä kun aloin vain terävähköllä meisselillä hakkailla laakerin sisäosan ja pyörännavan väliin.

Aloitin  heti kun töistä tulin 18:30 jälkeen ja koeajo regenerointilisälenkkeineen oli suoritettu 23:30. En voi työskentelynopeudellani kehua

Hyvin on kestänyt ja aiemminhan oli ohjeet vaihtotyön tekemiselle, työkaluille ja momentille. Kukaan ei koskaan kysy, miten kauan meni aikaa tehdessä, vaan kuka on tehnyt noin hyvin :-).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -