Kirjoittaja Aihe: Puretech - Jakohihna murenee (EB)  (Luettu 69552 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 785
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #165 : 14.01.2024, 17:48:03 »
Taitaa öljynvaihtoväli ollakin 25tkm/1v, kumpi tulee ennemmin täyteen.
En ajaisi millään öljyillä ja koneella yli vuotta.

Kuten SamiK sanoi, jos takuut kunnossa, ok.
Ja huollot tehty ajallaan niin miksi ei 2020- ja tuoreempiä ostelisi, kun kilometrit vielä kohtuullisia.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 748
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #166 : 14.01.2024, 18:04:55 »
1v/20tkm huoltoväli ainakin uudemmissa.
Peugeot 3008 hybrid

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 619
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #167 : 14.01.2024, 20:24:51 »
Mikäli auto on huollettu asianmukaisesti niin tehdas antanut jakohihnalle jatkotakuun 6 vuotta tai 100 tkm.

Kesäkuussa 2022 on tullut uusin versio jakohihnasta, se alkuperäinen oli kaikista heikoin jossa hihnan selkämys oli sellainen ristikkoinen kankaan näköinen. Ranskalaisten sivujen mukaan öljyn ominaisuuksien nopea romahtaminen aiheuttaa tuota ongelmaa. Öljy laimenee jos ajetaan päivittäin alle 10km matkoja eli bensaa valuu sylinteriä pitkin öljyn sekaan ja seos alkaa haurastuttamaan hihnaa. Omassa ensi syksynä hihnan vaihto ajankohtainen ja olisi kiva tietää saako silloin tuon uusimman kehitysversion hihnan ...
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

tmex

  • Vieras
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #168 : 15.01.2024, 09:00:36 »
Mikä tässä oli se syy laittaa kuminen jakohihna öljyyn? Kitkahäviöt? Onko uusissakin vastaavissa moottoreissa sama ratkaisu?

antsu

  • Vieras
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #169 : 15.01.2024, 09:29:22 »
Ketjukone löytyy vasta ihan uusista 3008 malleista, siitä ei liene vielä kamalasti kokemusta kellään.

Jossakin nähnyt kuvan jossa piti olla Puretechin vai oliko THPn jakopää auki. Ketju näytti polkupyörän ketjulta. Satuin sitten vilkaisemaan YouTubesta kun joku remppasi 450 kuutioisen Suzukin konetta ja ketju oli monta kertaa järeämpi vaikka moottorissa oli vain 4 nokkaa. Hiukan ihmettelin missä ollaan mutta enhän minä noita ketjuja tunne.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #170 : 15.01.2024, 10:41:55 »
Jossakin nähnyt kuvan jossa piti olla Puretechin vai oliko THPn jakopää auki. Ketju näytti polkupyörän ketjulta. Satuin sitten vilkaisemaan YouTubesta kun joku remppasi 450 kuutioisen Suzukin konetta ja ketju oli monta kertaa järeämpi vaikka moottorissa oli vain 4 nokkaa. Hiukan ihmettelin missä ollaan mutta enhän minä noita ketjuja tunne.

Et varmaan ole sitten nähnyt Puretech 136 koska ketju ei muistaakseni ole samanlainen kuin THP koneessa.

https://www.fiches-auto.fr/articles-auto/moteurs-essences-testes/s-2721-nouveau-12-puretech-136-ch-48v.php

Btw. Sellasta vastaavaa polkupyörän ketjua on käytetty 16v PSA / Stellantis dieseleissä jo 20-vuotta.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2024, 10:46:06 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

antsu

  • Vieras
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #171 : 15.01.2024, 12:44:02 »
Kuvan ketjuhan näyttää kohtuulliselta mutta ohuempaa on kuin ko. Suzukissa.

Materiaaleilla toki on myös merkitystä eli en noita tunne.