Kirjoittaja Aihe: Puretech - Jakohihna murenee (EB)  (Luettu 69410 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Drhck

  • Vieras
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #45 : 23.05.2019, 10:51:40 »
Tähän liittyen vielä. Tehtiin JFA-kampanja Metroautossa ja nyt ei enää tule 1-2sec voimakasta tehottomuutta/nykimistä jota tuli välillä kun painoi kaasua vähän kovempaa. Enää tuo nokka-akselin asentotunnistimen vaihto.

Täytyy myös tarkastaa tuo jakohihna, jos kerta tuota murenemista on tapahtunut. Itsellä n. vuosi sitten vaihdettiin moniurahihna, kun se oli aika heikossa jamassa n. 75tkm kohdalla.

Vaikka tässä on nyt verrattain tullut nopeasti näitä toimenpiteitä, niin kyllä tämä on kiva ajaa verrattuna moneen muuhun koeajettuun mitä olen kokeillut lähiaikoina epätoivossa.
Edellinen Peugeot 307 tuli ajettua sinne 335tkm asti ja hyvin kesti.

Saapa nähdä mitä nyt edessä. 105tkm ajettu ja tuli jällleen engine fault: have the vehicle repaired. Tällä kertaa varoitus on pelkästään Check diagnostics ohjelmassa näytöllä, mutta moottorivalo ei pala ollenkaan, ainoastaan Service teksti palaa. OBD:llä ei saatu mitään vikakoodeja näkyviin, sillä kyseinen herja ei tule jos laittaa sähköt päälle pelkästään. Huomenna Metroauto rupeaa tutkimaan mitä sieltä löytyy. Atoylta ohjattiin suoraan valtuutetulle.

Tuntuu, että muutaman prosentin olisi tehoja kadonnut kun tuo tuli, koska aiemmin kaasua polkemalla tuntui että on ärhäkämpi.
Lisäksi tuo uusin varoitus "piippaa" neljä kertaa, kun aiemmat häiriöt on piipannut vain 3 kertaa.

Lisäksi tuossa aiemmin oli ollut muutamia kertoa moottorivalo ja engine fault, mutta huoltoliikkeet eivät ole löytäneet mitään vikaa tai vikakoodeja. Oisko softa jotenkin sekaisin...

mrp

  • Vieras
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #46 : 24.09.2019, 21:12:59 »
Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130 Allure (147 000 km).

En tiedä pitäisikö tästä aloittaa oma topikki jo nimellä "moottorin vaihto edessä".

Olin just pidemmällä matkalla, kun yhtäkkiä keltainen moottorin valo syttyi ja sanoo ajotietokoneeseen ilmesty teksti: "Engine fault, Repair needed". Autossa ei ilmennyt mitään tehottomuutta tai mitään muutakaan selvää muutosta kuitenkaan. Jokatapuksessa vedin auton sivuun, annoin vähän aikaa olla ja kun lähin taas liikkeelle, nii kaikki oli ok. Sitten myöhemmin tämä toistui toisessa ajossa taas, mutta mitään selkeätä muutosta ei taaskaan ilmennyt, joten jatkoin matkaa. Kuitenkin tämä valo alkoi toistumaan tiheämmin, nii päätin varata ajan MetroAutosta, että tarkistaisivat mikä siinä on. Noh maanantaina sit sain sitten puhelun, jossa ilmoittivat, että moottorissa on ohivuotoa ja ensimmäisessä sylinterissä puristukset ei pidä eli moottori menisi vaihtoon. Tuli aikamoisena shokkina, että niin radikaali korjaus pitäisi tehdä jo näin ”lyhyellä matkalla”. Sanoivat että siinä menee se 3 viikkoa ja maksaisi sen 5.5t €. Vai sellainen pikku "moottorin vikavalo syttyi" homma. Noh sanoin, että eivät tee kyllä yhtään mitään ennen, kun selviää miksi moottorin vaihto olisi ”ainut” ratkaisu. Sain huollon paperit käteen ja siihen oli merkattu että 1 sylinterissä 16% ohivuotoa ja 6.8 bar puristuspaineet, 2 sylinteri 6% ohivuotoa ja 8.8 bar puristuspaineet ja 3 sylinterissä 16% ohivuotoa ja 8.7 puristuspaineet. Kyselin tarkempaa syytä, mikäköhän mahtaisi olla, nii veikkaisivat männänrenkaiden kulumista ja ehkä hihnan mukana jotain mennyt jonnekin. Paperissa luki vielä, että ”jakohihna mitattu: ei ok”. Autosta oli myös luettu vikakoodit P5A1 21, P1033 ja P1032. Sain niistä vielä vikojen kuvaus paperit mukaan ja vaikuttaisi siltä, että P1033 ja P1032 ovat samoja vikoja, itsesytytys ennen kipinää, jossa toisessa esiintymistaajuus on vaan korkeampi (17). Kolmas on alhainen öljynpaine mekaanisessa tilassa. Noi P1033 ja P1032 taitavat olla moottorille tyypillisiä häiriöitä nimeltä low speed pre-ignition(LSPI). Tästä aiheesta löytyikin sitten mielenkiintoinen artikkeli: http://www.terae.fi/techbloegi/lspi-teoriaa-ja-kaytantoa.html

En oikein tiedä mitä tässä kannattaisi tehdä. Olla alkuperäiseen myyjään yhteydessä vai maahantuojaan vai meneekö tämä heidän piikkiin (autolla kuitenkin ajettu vain noin. 150tkm)? Vai viedä auto nyrkkipajalle, jossa voisivat vaihtaa noi männän renkaat ehkä(jos se vika olisikin vain siinä...)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #47 : 24.09.2019, 21:48:15 »
Onko toi metro auto merkkiliike? Oletko ensimmäinen omistaja? Ton ikäisessä jakohihnan pitäisi kestää 175 tkm/5-v, ja toi öljynpaine ongelma johtuu melko varmasti murentuneesta jakohihnasta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #48 : 25.09.2019, 09:01:54 »
Toi hihna ongelma pitäisi ehdottomasti mennä maanahtuojan piikkiin, ellei hihnaa ole vedetty vuosista pitkäksi, se metroauton pitäisi tietää. Mutta noi puristuspainen jutut, ne voi hyvinkin johtua siitä että hihna on murentunut ja tukkinut koneen öljykanavia, eli noin periaatteessa kannattaisi kyllä lähteä siitä että merkkiliikkeen pitäisi tehdä tuosta maahantuojalle / valmistajalle kysely, ainakin osa kuluista pitäisi pudota sinne vaikka olet toinen omistaja, jos asiat menee niin kuin maalaisjärjellä niin suurin osa koska toi hihnan murentuminen on ko koneen kohdalla tunnettu ongelma, tosin käsittääkseni syytä ei ole saatu vielä selville. Jos olisit ensiomistaja niin asiassa ei olisi varsin pitkälti mitään epäselvää.
 
Noin muuten tältä foorumilta löytyy kyllä ko moottoristakin riittävästi asiaa jotta voi päätellä mikä on tyypillinen vika ja mikä sitten harvinaisempi. Kuluttajavalituslautakunta linjaa tuon jakohihna keston yksiselitteisesti siten että sen pitää kestää sille annettu vaihtoväli, siinä ei ole mitään epäselvää.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #49 : 25.09.2019, 17:38:14 »
Kerrotko vielä onko auton huoltohistoria aukoton, mikä jakohihnan vaihtoväli oli autolle ilmoitettu?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

mrp

  • Vieras
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #50 : 26.09.2019, 13:32:29 »
Yks aukko näyttäisi olevan, mutta sen jälkeen on huolettu taas säännöllisesti. Tämä saattaa tuottaa vähän ongelmia. En tiedä vielä, hihnan vaihtoväliä, mutta se selviää kun pääsen kohtiin. Mikään ei ole tällä hetkellä edennyt mihinkään. Tuntuu todella oudolta, että näin vähäisillä kilometreillä pitäisi vaihtaa moottori. Onkohan siihen jotain toista vaihtoehtoa?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #51 : 28.09.2019, 08:22:05 »
Ei kai sinne hihnaa kannata vaihtaa kun kone kerran sökö!? Ei hihna vaikuta puristuspaineisiin.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #52 : 28.09.2019, 18:51:42 »
Pointti olikin se ettei auton historiassa saisi olla aukkoja, muuten joutuu helposti itse maksumieheksi. Aukottomalla historialla tollanen menee helposti tehtaan piikkiin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #53 : 29.09.2019, 21:44:25 »
Juu, kyllä. ja moottori tapauksissa huoltojen kuitit missä ilmenee käytetty öljylaatu.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 619
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #54 : 30.09.2019, 16:32:03 »
Autoverkkokaupan laskuun tulostui käytetty öljylaatu, veloittivat 3,5 litrasta ja sain 0,5 litraa kaupan päälle kun käyttivät 1L purkkeja 0W20 öljyä (pyynnöstäni tuota öljyä euro 6.2 moottoriin)
« Viimeksi muokattu: 30.09.2019, 16:35:35 kirjoittanut Nemo »
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #55 : 02.10.2019, 09:28:49 »
Tehdas ei oleta mitään vaan vaatii todisteet aina.
Käsittämätöntä toimintaa jos ei kuitissa näy mistä olet maksanut.... Jos gigantista ostaa telkkarin niin pitäähän kuitissa näkyä minkä telkkarin olet ostanut.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

tmex

  • Vieras
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #56 : 02.10.2019, 09:43:40 »
Merkkiliikehän tuosta öljystä vastuun kantaa, eli tarvittaessa selittelee käyttämiänsä öljyjä maahantuontiin.

mrp

  • Vieras
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #57 : 07.10.2019, 17:30:10 »
En tiedä pitäisikö tästä aloittaa oma topikki jo nimellä "moottorin vaihto edessä".
Eli auto on 2014 vuonna valmistettu 308 SW 1.2 l Allure PureTech 130, kilometrejä on takana sen 147 tkm.
Olin just pidemmällä matkalla, kun yhtäkkiä keltainen moottorin valo syttyi ja sanoo ajotietokoneeseen ilmesty teksti: "Engine fault, Repair needed". Autossa ei ilmennyt mitään tehottomuutta tai mitään muutakaan selvää muutosta kuitenkaan. Jokatapuksessa vedin auton sivuun, annoin vähän aikaa olla ja kun lähin taas liikkeelle, nii kaikki oli ok. Sitten myöhemmin tämä toistui toisessa ajossa taas, mutta mitään selkeätä muutosta ei taaskaan ilmennyt, joten jatkoin matkaa. Kuitenkin tämä valo alkoi toistumaan tiheämmin, nii päätin varata ajan MetroAutosta, että tarkistaisivat mikä siinä on. Noh maanantaina sit sain sitten puhelun, jossa ilmoittivat, että moottorissa on ohivuotoa ja ensimmäisessä sylinterissä puristukset ei pidä eli moottori menisi vaihtoon. Tuli aikamoisena shokkina, että niin radikaali korjaus pitäisi tehdä jo näin ”lyhyellä matkalla”. Sanoivat että siinä menee se 3 viikkoa ja maksaisi sen 5.5t €. Vai sellainen pikku "moottorin vikavalo syttyi" homma. Noh sanoin, että eivät tee kyllä yhtään mitään ennen, kun selviää miksi moottorin vaihto olisi ”ainut” ratkaisu. Sain huollon paperit käteen ja siihen oli merkattu että 1 sylinterissä 16% ohivuotoa ja 6.8 bar puristuspaineet, 2 sylinteri 6% ohivuotoa ja 8.8 bar puristuspaineet ja 3 sylinterissä 16% ohivuotoa ja 8.7 puristuspaineet. Kyselin tarkempaa syytä, mikäköhän mahtaisi olla, nii veikkaisivat männänrenkaiden kulumista ja ehkä hihnan mukana jotain mennyt jonnekin. Paperissa luki vielä, että ”jakohihna mitattu: ei ok”. Autosta oli myös luettu vikakoodit P5A1 21, P1033 ja P1032. Sain niistä vielä vikojen kuvaus paperit mukaan ja vaikuttaisi siltä, että P1033 ja P1032 ovat samoja vikoja, itsesytytys ennen kipinää, jossa toisessa esiintymistaajuus on vaan korkeampi (17). Kolmas on alhainen öljynpaine mekaanisessa tilassa. Noi P1033 ja P1032 taitavat olla moottorille tyypillisiä häiriöitä nimeltä low speed pre-ignition(LSPI). Tästä aiheesta löytyikin sitten mielenkiintoinen artikkeli: http://www.terae.fi/techbloegi/lspi-teoriaa-ja-kaytantoa.html
En oikein tiedä mitä tässä kannattaisi tehdä. Olla alkuperäiseen myyjään yhteydessä vai maahantuojaan vai meneekö tämä heidän piikkiin (autolla kuitenkin ajettu vain noin. 150tkm)? Vai viedä auto nyrkkipajalle, jossa voisivat vaihtaa noi männän renkaat ehkä(jos se vika olisikin vain siinä...)

No niin päivitystä tilanteeseen. Kävin toisessa liikkeessä ja siellä tehtiin samat mittaukset. Kaikissa pytyissä pysyi 12,5 bar paineet ja ohivuotoa oli 2,5 -4 %, mikä on kuulema normaalin rajoissa. Eivät pystyneet etenemään vikojen tutkimuksessa, kun eivät pystyneet nollaamaan omalla testerillä vikakoodeja, joten eivät suoraan nähneet mistä syystä nuo vika koodin syttyvät. Mitähän sitä seuraavaksi keksisi. Vikakoodien määrä oli tässä välissä lisääntynyt. Vanhojen lisäksi oli ilmennyt seuraavat kodit: P0352, P0353 ja P0351.

-MH-

  • Vieras
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #58 : 29.10.2019, 23:12:06 »
Auto: 2016 308 SW 1,2 Puretech 130 (automaatti, 66 000 km).

308  kävi määräaikaishuollossa lokakuussa 2019. Tässä yhteydessä todettiin, että imukanavat pitää puhdistaa ja jakohihna pitää vaihtaa. Oli antanut vikakoodia, mutta tällä kertaa kuski ei saanut "Engine fault, Repair needed" ilmoitusta. Epäilen, että edellisessä moottorinohjausyksikön päivityksessä muuttui tämän osalta, että vikakoodit eivät enää tule niin herkästi kuljettajalle, olisiko näin?

Edellisen kerran imukanavat puhdistettiin kesäkuussa 2018 34 tkm kohdalla ja jakohihna vaihdettiin tammikuussa 2019 kampanjan puitteissa, nyt siis toistamiseen. Summa summarum, kolmas jakohihna menossa, kaksi kertaa imukanavat puhdistettu, neljännet tulpat menossa. Luulisi, että autolla ajettu vähintään 300 tkm, mutta kun ei, vain 66 tkm. On nämä aika uskomattomia laatuautoja... ???
« Viimeksi muokattu: 29.10.2019, 23:17:48 kirjoittanut -MH- »

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 619
Vs: Puretech - Jakohihna murenee (EB)
« Vastaus #59 : 30.10.2019, 09:19:00 »
Siis 10 kuukautta edellisestä jakohihnanvaihdosta ? Asennusvirheeltä tuo kuulostaa
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04