Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista  (Luettu 7972 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

LeoL

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #15 : 29.03.2021, 20:16:13 »
Joo. Sähköauton kanssa pitää olle tuntipelivaraa, joskus narun nokassa tai kahvilassa joutuu norkumaan ja säästöt valuvatkin sinänsä mieluisaan herkutteluun...
Aika ihmeellinen mielikuva.
Ei hybridin latautumista tarvitse missään "norkua", sehän on hybridi ja kulkee myös polttomoottorilla. Ei hybridi ole sähköauto, jota on pakko ladata tai edes koko ajan pyrkiä ajamaan sähköllä. Voi toki kauppareissulla ladata, jos ilmainen mahdollisuus on, mutta ei silloinkaan tarvitse jäädä odottelemaan asiointia kauempaa.
Hybridi latautuu yön aikana ja akku on aina aamulla täysi, sillä ajetaan järkevällä moodilla niin paljon kuin virtaa riittää, joka useimmille tarkoittaa päivän ajoja. Pitemmällä matkalla siirrytään huoletta polttomoottorille ja regeneroituvalle sähkölle, ei hybridillä tarvitse koskaan latausasemista murhetta kantaa.
Kannattaa katsoa sanakirjasta, mitä hybridi tarkoittaa.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 775
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #16 : 29.03.2021, 20:30:12 »
Mikö ihmeen kiire siinä hybridin latauksessa on ? Akku on niin pieni, että sen lataamiseen riittää kotikäytössä ihan yksivaihepistorasia, ei siinä mitään 3-vaihelatureita tarvi.
Kuten sähköauton latauksessa, ei niitä tarvitse alvariinsa täyteen ladata. Suomalaisen peruskäyttäjän ajolla 40 km/vrk riittää lataukseksi sähkökiukaan tunnin käyttöä vastaava lataus, se kun jaetaan yön tunneille, niin ei paljon tehoa tarvita.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #17 : 29.03.2021, 20:49:49 »
Mitä jos on tarvetta tai halua ajaa muuten kuin standardi suomalainen? Voisin kuvitella ettå kysyjällä on hyvä syy ja tarve kun kysyy.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 938
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #18 : 29.03.2021, 22:26:02 »
Joo. Pari latausasemaa on laitettu pystyyn 2018, toinen Webaston laite Kia Optimalle ja toinen Enston laite MB GLC:lle. Ohje oli tuoda boxille 3-vaihesyöttö, joista nyt käyttää yhtä 32A sulaketta. On varauksena kaksi muuta, jos tulisi isompikin akkuauto ladattavaksi.
Syötön eteen tuli erillinen vikavirtakotelo, jossa on sulakkeet ja digitaalinen energiamittari. Joskus verrataan tuota todellista ottamasähköä auton mittariston antamaan lukemaan. Nyt on pidetty 20 kWh per 100 km laskennallisena  nyrkkisääntöisenä kulutuksena. Vastaavasti 150 grammaa per kilometri verrannollisena päästönä, kun sähkö on tuotettu 92% uusiutuvasta energiasta tehtyä. Nippelijumppaa tässä sekaan.
Ennen tätä oli Kiassa pistorasia-shukolataus, jossa Olsonin energiamittari. Pilottina. Oli hankalahko käyttää ja pistorasian ikää ei ennustettu kovin pitkäksi, varsinkin kun latausjohdossa oli painava mollukka välissä. Garon latausasema jäi hankinnoisa välistä, mutta asemat ovat kehittyneet jo kahden vuoden aikanakin huimasti.
Jyväskylän viimeisillä live-sähkömessuilla oli sähköauto-osasto ja tuhti infotulva lataamisesta ja asemista. Suositaan jatkossa ns. kotimaista Enstoa, jossa oli tuolloin kierrejohto, mutta pistokkeen pidike vaati omaa tuunausta pysyäkseen seinässä (harmaata 50 mm viemärimuovia lisätukipätkä, josta ilmoitin tehtaalle kehitystoiveena). Eli vastaus kysymykseen, lue alta linkit ja sen mukaan päätös- Johtojumpalta ei silti säästy. Haluaisin keksiä langattoman latausaseman...mutta.

https://www.led-talo.fi/tuotteet/webasto-pure/webasto-pure-plug-in-hybridi-ja-sahkoauton-latausasema/


https://www.ensto.com/fi/tuotteet/sahkoauton-lataustuotteet/
« Viimeksi muokattu: 29.03.2021, 22:31:33 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 177
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #19 : 29.03.2021, 22:27:18 »
Lainaus
Mites superschuko?
Ainakin kotikäytössä tuo voisi olla budjettivaihtoehto ja perus sukopistorasiaa turvallisempi hybridin lataukseen, noiden kai pitäisi kestää oikein asennettuna jatkuvaa 16 A kuormitusta. Näitä ei vain taida kovin monesta kodista löytyä, joten sähkömiestä kaipaa tuollaisenkin asennus. Käsittääkseni tuotakaan ei ole virallisesti standardoitu jatkuvaan latauskäyttöön, vaan ainoastaan tilapäiskäyttöön.
Käyttöautot: 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01', 508 RXH HYbrid 4 17’
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Teemuxs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #20 : 29.03.2021, 23:46:25 »
Ainakin kotikäytössä tuo voisi olla budjettivaihtoehto ja perus sukopistorasiaa turvallisempi hybridin lataukseen, noiden kai pitäisi kestää oikein asennettuna jatkuvaa 16 A kuormitusta. Näitä ei vain taida kovin monesta kodista löytyä, joten sähkömiestä kaipaa tuollaisenkin asennus. Käsittääkseni tuotakaan ei ole virallisesti standardoitu jatkuvaan latauskäyttöön, vaan ainoastaan tilapäiskäyttöön.

Ei ole vielä standardisoitu jatkuvaan latauskäyttöön superschukoa. Vasta aikaisintaan 2022-2023 akselilla hyväksyntä on tulossa jos tulee.
Nykyisin Peugeot 208 GTi by PSP -17

Ex PSA: Peugeot 207 GT -07

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 039
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #21 : 30.03.2021, 08:18:16 »
Mitenkäs tuo sininen CEE-pistoke? Siis jos 1-vaiheisen haluaa ja ottaa sitä virtaa enempi mitä shuko normisti tarjoaa, ynnä tuo jatkuva käyttö vielä lisäksi ???


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 536
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #22 : 30.03.2021, 21:20:37 »
Estääkö mikään ottamasta tuota pistoketta pois ja kytkemään kaapelin jakorasiaan.

Crismo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #23 : 17.04.2022, 08:57:31 »
En tajua sähvöstä mitään, mutta ajatus olisi silti ostaa hybridi-3008. Autokatoksessa on normi pistorasiat 1 vaiheen ja 16A sulakkeen takana. Tarkoitus on ladata auton akku pääsääntöisesti yön aikana. Tarvitsenko latausaseman? Riittääkö 1 vaihe?
Luulin tämän olevan helppoa, mutta olinkin väärässä. Taas.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #24 : 17.04.2022, 09:29:49 »
En tajua sähvöstä mitään, mutta ajatus olisi silti ostaa hybridi-3008. Autokatoksessa on normi pistorasiat 1 vaiheen ja 16A sulakkeen takana. Tarkoitus on ladata auton akku pääsääntöisesti yön aikana. Tarvitsenko latausaseman? Riittääkö 1 vaihe?
Luulin tämän olevan helppoa, mutta olinkin väärässä. Taas.

Et ollu väärässä, jos sulla on 16A pistorasia katoksessa niin pösön omalla laturilla saat auton akun täyteen yön aikana.

Pösön sivuilta löytyy viralliset lukemat, sikäli kun ilmat kylmenee niin noihin joutuu vähän lisäämään aikaa. Edelleen varmaan 6-8 h menee sillä 8A laturilla, normaali ihminen nukkuu yleensä vähintään  7-8h. Jos nyt tulee kiire niin voimavirta pistokkeella sitten nopeampaa latausta. Ei ole rakettitiedettä, vaatii vaan sen verran vaivan näköä että laittaa auton liekaan kun tulee kotiin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Crismo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #25 : 17.04.2022, 10:52:30 »
Kiitos!
Tämähän kuulostaa sittenkin lupaavalta. Näillä romppeilla voi siis harjoitella ja kutsutaan sähkömiestä paikalle jos lataaminen tuntuu hitaalta.

antsu

  • Vieras
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #26 : 17.04.2022, 11:00:20 »
Hybridin kanssa ei tule suurta onnettomuutta vaikka akku ei aina ehtisikään latautua täyteen. Tietenkin se on tavoite, mutta ei ehkä kannata isosti sijoittaa sen takia.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #27 : 17.04.2022, 12:06:59 »
Tavallisen kauan saa koti latausasemalla latailla että saa hinnan takaisin, tietty erittäin paljon kiinni käyttäjän ajoprofiilista. Pikalatausta sitten jos sattuu olemaan asioilla/kaupassa, hintahan pyörii 20-30 c/kwh mikä tietty voi tuntua ryöstöltä verrattuna kotilatauksen hintaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 748
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #28 : 17.04.2022, 12:25:51 »
Minulla maksoi 3.6 kW latausasema (voimavirta) 250eur. Sillä lataa 3008 hybrid akun tyhjästä täyteen 3h - 3.30h
Peugeot 3008 hybrid

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 802
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #29 : 17.04.2022, 19:53:07 »
Eiköhän sen kiinteän latausaseman hanki siinä vaiheessa, kun kypsyy siihen johdon kaivamiseen auton kontista joka päivä. Toki, jos ei koskaan tarvitse sitä mukana, niin se joutaa olemaan siellä katoksessa, mutta jos tarvitsee, niin itse en ainakaan jaksaisi jatkuvasti olla puljaamassa sen kanssa.