Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista  (Luettu 8007 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #60 : 12.06.2024, 09:10:44 »
Edelisessä talossa oli 3x25A ja sen hinta oli karkeasti puolet siitä mitä olisi ollut 3x35A pääpaukuilla, ihan järjetöntä settiä noi hinnat, ehkä se siirtoverkko oli niin ohut. No ei ollu kun asiasta kysyin niin verkkoyhtiön vastaus oli se että hinnat pitää olla kaikille samat riippumatta siitä asuuko 10m, 300m vai 3000m  päässä jakokaapista. Että sinänsä tuo hinnoittelun järjettömyys kuvastuu siitä asun nykyään enemmän korvessa kuin aikaisemmin mutta hinnat on halvemmat. Nyt asun ilmanlinjan päässä aivan keskellä metsää, muuntaja on tuolla 300m päässä, eikä tuo 3x63 A rajoitus ole kuin tässä viimeisellä tolpan välillä. Eikä ilmanlinjan rakentaminen nyt mitään kamalan hintaista ole suhteessa siihen kun aletaan kaivaa kaapelia ojan pohjalle.

Laturit 11 ja 22 kW on tosiaan lähes samanhintaisia, mutta se mitä tarkoitin oli auton laturi, pösössä tosiaan 7,4 kW / 1 vaihe, olisi parempi jos olisi vaikka sen 8-11 kW 3-vaihe.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 940
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #61 : 12.06.2024, 19:37:27 »
Laturit 11 ja 22 kW on tosiaan lähes samanhintaisia, mutta se mitä tarkoitin oli auton laturi, pösössä tosiaan 7,4 kW / 1 vaihe, olisi parempi jos olisi vaikka sen 8-11 kW 3-vaihe.

Laturit ovat vielä kehitysvaiheessa, toki hybridin lataus 2 tunnissa on jo melko hyvä tulos, jos on 32 A yksivaihesulake käytettävissä. Muutoin yön yli lataaminen 16A pistorasiasta riittää ja ajastuksella sen voi tehdä halvalla pörssisähköllä. Tulullani on Leaf ja raportoi latamistaan. Chademoa ei ole käyttänyt kertaakaan, hidas lataushan se on. Tänään Riihimäen Ullan Pakarin pihalla katselin Kempowerin 200 kW latausasemaa, harvoin tolpasta latataan tuolla teholla ja hintahan oli 0.49 €/kWh. Tuolla hinnalla laskien 100 km maksaa auton 16 kWh kulutuksella noin 8 euroa ja simuloi 4 litran bensiinikulutusta.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 590
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #62 : 13.06.2024, 22:09:02 »
On kyllä melkoiset erot verkon perusmaksuissa. Ja tietty just niitä ei voi kilpailuttaa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #63 : 14.06.2024, 09:05:13 »
On joo, mutta selittää varmaan sen osittain miksi mulla on suurin osa latauksista kotona, hinta on kallemmillaankin luokkaa 1 c/kWh halvempaa kuin julkisilla, kalleimman kanssa ero on luokkaa 20-25 c/kWh.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009581528.html

Tossa aina tulee se vastaan että korkea perusmaksu katoaa isoon kulutukseen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.