Kirjoittaja Aihe: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto  (Luettu 5845 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kitkar745

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #15 : 09.05.2024, 13:08:05 »
Meneekö vaihteet hyvin kun kone ei käy?
Peugeot 406 executive 2004

JalluPoika

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #16 : 09.05.2024, 14:55:23 »
Menee.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 122
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #17 : 09.05.2024, 16:09:07 »
Menee.

Miten pakki menee kone käynnissä, rutiseeko?

Kitkar745

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #18 : 09.05.2024, 16:23:54 »
Menee.

No se kertoo mulle ainakin ettei kytkin toimi kunnolla.

Oli meinaa joskus muinoin s40 volvo josta omistaja oli vaihtamassa lootaa toiseen kun vaihteet meni huonosti päälle mutta kun parikertaa paino kytkintä niin pysty ajaan ihan normaalisti. Ei tarvinnu purkaa sen enempää kun koitin keppiä auto seis ja kysyin et miten nää vaihteet tässä menee iha hyvin ja omistaja samalla kysy et mikä toi lootan päällä oleva märkä sylinteri on? Sit painoin kytkintä ja se ruikkas omistajan paidalle jarrunesteet ja kun katottiin nii se varsi käänty linkkuun ja sit vasta alko like ulos.

Siinä se osa vaihtoon ja auto paaliin kuukauden päästä.
Peugeot 406 executive 2004

JalluPoika

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #19 : 10.05.2024, 11:44:17 »
Ei, pakki ei rutise, kumma kyllä. Aikaisemmissa Pesoissa pelas vaihteet hyvin, kytkin niissä irrotti tosi ylhäällä tähän verrattuna.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 122
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #20 : 10.05.2024, 17:23:15 »
Ei, pakki ei rutise, kumma kyllä. Aikaisemmissa Pesoissa pelas vaihteet hyvin, kytkin niissä irrotti tosi ylhäällä tähän verrattuna.

Aha no sitten poorit ei jumita, toinen juttu saattaa selittää, liian suuri API GL arvo. Ainakin omassa be4r laatikossa on GL-4, GL-5 on niin vahvasti korkeapainelisäaineistettu ettei synkat toimi.
Näköjään olet kokeillut Traxiumia, siinä on Gear 9 GL-4 ja Dual 9 on GL-5, kumpaa laitoit?
« Viimeksi muokattu: 10.05.2024, 17:41:28 kirjoittanut fluxpur »

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 319
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #21 : 10.05.2024, 18:30:29 »
Omaan 308 Gti laatikkoon kokeillu Yacco BWX FE 75W sekä Traxium 9 eikä pienet vaihteet pelaa. Ykkönen ja kakkonen mene huonosti päälle varsinkin alas vaihdettaessa, kylmämänä vielä huonommin. Auttaako joku lisäaine vai onko synnkronit vaan kulunu loppuun?

Jos on manuaalilaatikolla, niin todennäköisesti oikea öljy on Total Traxium Gear 8 75W-80. Nimenomaan väärillä laatikkoöljyillä ei vaihteet toimi. Myytiin ennen Total Transmission Gear 8- ja Total Transmission BV nimellä

JalluPoika

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #22 : 11.05.2024, 09:23:15 »
Muistaakseni Gear 9 FE 75W,  PSA B71 2316 / B71 2317 hyväksynnät. Tää oli jossakin suositus.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #23 : 11.05.2024, 10:39:11 »
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 046
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #24 : 04.06.2024, 10:46:05 »
Mikäs laatikko on 5-vaihteisessa manuaalissa 2016 1,2 e-THP 110:ssä? Saako siitä tarkistettua öljytason. Tytär huolissaan, kun huollossa oli sanottu vuotavan ja annettu tarjous stefojen vaihdosta kytkinvaihdolla tai ilman (1500-2000 € Ruotsissa).

Ei kai tuosta vuodosta kauhean huolissaan tarvi olla? Olivat huomanneet olleen märkä, putsanneet ja 1 tkm jälkeen oli ollut öljypisaroita, Tuolla on ajetttu jotain 150 tkm, Ei siis jää parkkipaikalle öljyö eikä joka paikka öljyssä konetilassa.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 122
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #25 : 04.06.2024, 17:19:41 »
Noin nuoressa autossa harvemmin vetoakselien stefat vuotaa mutta hiekkateillä ehkä mahdollista. Vaihdoin 307 stefat jossa ma-laatikko, käytin muistaakseni sisäpuolista ulosvedintä, se on vähän torven muotoinen. Sillä ote sisältä ja sopiva hylsy stefaa vasten niin mutteria kiertämällä meni paikalleen. Stefa alle 10e, työ siinä maksaa paljon enemmän kun puretaan akselit irti. Siksi kannattaa vaihtaa stefat kun on muutenkin remonttia niin menee siivellä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 865
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #26 : 04.06.2024, 20:27:27 »
Ei kai vetoakselien stefojen vaihto voi paljon kustantaa, tuskin menee tuntia enempää per puoli. Ei siinä kytkimen vaihtoa ole mitenkään syytä tehdä samaan remonttiin. Jos kampiakselin stefa vuotaa, niin sitten on kalliimpi homma.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 306
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #27 : 05.06.2024, 14:50:14 »
Noin nuoressa autossa harvemmin vetoakselien stefat vuotaa mutta hiekkateillä ehkä mahdollista.
-
Onko tiedossa että olisi tehty isompaa remonttia jotta vetareita olisi tarvinnut käyttää irti esim. moottorinvaihtoa. Tosin luotettaviahan nämä puretech:it on olleet  ;)
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 046
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #28 : 06.06.2024, 01:14:56 »
Ei kai vetoakselien stefojen vaihto voi paljon kustantaa, tuskin menee tuntia enempää per puoli. Ei siinä kytkimen vaihtoa ole mitenkään syytä tehdä samaan remonttiin. Jos kampiakselin stefa vuotaa, niin sitten on kalliimpi homma.

Ei ole oikein selvinnyt mistä ja mitä vuotaa. Puhuvat vaihdelaatikon vuodosta ja stefojen vaihdosta. En tiedä onko mahdollista erottaa vaihde- ja moottoriöljyn vuotoa, jos tulee jostai kytkimen paikkeilta. Kai se kytkinakselin stefakin voi vuotaa. Vetoakselin stefojen vaihto olisi tosiaan paljon pienempi homma, mutta eikö siinäkin tule vaihteistoöljyt pihalle, mikä lisää työmäärää.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 177
  • 508 GT-Line 225
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #29 : 06.06.2024, 06:55:01 »
Ei ole oikein selvinnyt mistä ja mitä vuotaa. Puhuvat vaihdelaatikon vuodosta ja stefojen vaihdosta. En tiedä onko mahdollista erottaa vaihde- ja moottoriöljyn vuotoa, jos tulee jostai kytkimen paikkeilta. Kai se kytkinakselin stefakin voi vuotaa. Vetoakselin stefojen vaihto olisi tosiaan paljon pienempi homma, mutta eikö siinäkin tule vaihteistoöljyt pihalle, mikä lisää työmäärää.
Öljyn väri kertoo, että punainen vuotaa vaihteistosta. Veisin toiselle korjaamolle jos eivät osaa vetoakselien tai kampiakselin stefan vuotoa erottaa, toki muukin mahdollisuus on olemassa. Huolellinen liotinpesu ja sitten vuotokohdan alun etsintä, joskus hankalaakin paikallistaa, varsinkin moottorin kyljestä, mutta tuo vuoto on vaihteiston seutuvilla, ei pitäisi valua ylempää.  150 tkm ajetun kytkinlevy ajoprofiilista riippuen mahdollisestu jo loppuun kulunut, mutta harvoin, jos toiminta normaali.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -