Kirjoittaja Aihe: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto  (Luettu 2808 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #30 : 06.06.2024, 13:32:35 »
Öljyn väri kertoo, että punainen vuotaa vaihteistosta.

Ei kai manuaalissa ole käytetty ainakaan tehtaalta lähtiessä "punaista"öljyä. Lienee kellertävää/öljynväristä (ja voimakkaan hajuista).
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 945
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #31 : 06.06.2024, 14:14:56 »
Kai ne 150 tkm ajetut manuaaliöljyt ovat jo aika tummia ja uutenakin hyvin vastaavaa väriä kuin moottoriin laitettu. Diagnosointia ja viestittelyä vaikeuttaa se, että auto on tosiaan Ruotsissa ja tytär ei autojen tekniikasta hirveästi ymmärrä eli piti selittää missä on koko vaihdelaatikko.

Oli normihuollossa Peugeot-korjaamossa ja siellä huomauttivat ölyisestä vaihdelaatikosta. Putsasivat sen ja nyt parin viikon ajojen jälkeen totetsivat vuotavan. Korjausarvio on tosiaan huidellut siellä 1500 € ja ylöspäin. Kytkimen vaihdosta ei juuri lisähintaa ollut (500 € paikkeilla), joten oletettavasti vaihtaisiva ainakin kytkinakselin stefan muutenkin ja lisähinta sitten lähinnä osista. Mutta itsekin sanoivat, ettei akuuttia tarvetta ole.

Mutta olisihan se rauhoittavaa varmistaa, että laatikossa on riittävästi öljyä, kun tuo auto on vasta vuoden ollut tyttärellä niin vaikea tietää onko vuotanut jo pitkään.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 021
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #32 : 06.06.2024, 16:20:08 »
Kytkinakselin stefa ei hevillä ala vuotaa, eri asia pieni kostuminen mutta se tuskin tiputtaa maahan asti mitään. Pyydä tytärtä käymään vaihteistoöljyn vaihdossa ja jos tulee Suomessa käymään niin voi sitten tarkemmin katsoa vuotaako siellä ja mikä.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 945
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #33 : 06.06.2024, 16:44:11 »
Eli ei ole enää mitään mahdollisuutta tarkistaa ölymäärää muuten kuin päästämällä kaikki ulos? Ennenhän noissa oli se tasoreikä, jonka kohdalla piti öljy olla.

Tytär ei taida autolla tänne koskaan tulla. Voi mennä vuosi ennen kuin minä menen sinne. Maanantaina hän tulee lentäen Suomeen. Asuu lähellä Helsingborgia, joten kohtuu pitkä automatka.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 776
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #34 : 07.06.2024, 00:34:44 »
Kyllähän tuossa apinaa koijataan, vaihdelaatikosta tuskin merkityksellisiä määriä voi vuotaa muuta kuin vetoakseleiden stefojen kautta ja jos niiden vaihdosta pyydetään 1500 €, niin kannattaa jo tulla laivalla Suomeen vaihtamaan. Kytkinakselin stefan mahdollisella vuodolla ei ole mitään merkitystä eikä noilla kilometreillä vuoda 95 % todennäköisyydellä. Sen vaihto on se maksava osuus tuossa rempassa, kun joutuu vaihdelaatikon ottamaan irti.
Moottoriöljy on mustaa ja vaihteistoöljy taisi olla kellertävää ja haisee pistävälle. Valokuvat kertoisi paljon mikä vuotaa ja mistä.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 945
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #35 : 07.06.2024, 07:08:04 »
Sen vaihto on se maksava osuus tuossa rempassa, kun joutuu vaihdelaatikon ottamaan irti.
Moottoriöljy on mustaa ja vaihteistoöljy taisi olla kellertävää ja haisee pistävälle. Valokuvat kertoisi paljon mikä vuotaa ja mistä.

607:aan tein viitisen vuotta sitten itse parkkipaikalla kytkinrempan, kun paineasetelma hajosi. Vaihdoin kaikki stefat silloin ja tietysti ne kaksi stefaa moottorin ja vaihdelaatikon välissä on valtavasti työläämpiä, kun vaihdelaatikko pitää irrottaa ja saada työtilaa järjestettyä tuonne. Vaihdeöljy (alkuperäinen, 150 tkm ja reilut 10 v) ei kyllä ollut mielestäni hajun tai värin perusteella helposti moottoriöljystä erotettavissa. Siis ainakaan niin, että pisarasta tietäisin kumpaa on.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #36 : 07.06.2024, 08:14:21 »
Kyllä se oikea 75w80 vaihteistoöljy haisee karkeasti kissan kuselle, pistävä haju on, moottoriöljyssä ei ole. Se on kyllä ihan totta että vaihteistoöljy saattaa olla mustaa ymv, tosin sillä erotuksella että pisara moottoriöljyä on yleensä mustaa, pisara vaihteistoöljyä ei yleensä ole.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.