Pakko jakaa tämä oma kokemus öljynkulutuksen korjaamisesta. Autoni Peugeot 3008 1.2 bensa vm. 2017 kulutti öljyä 0.5l/1000km. Tulpat oli aivan hirveän näköiset 40tkm ajon jälkeen. Korjauskustannus oli n 4K ja vaihtomoottori 5K. Olin jo valmistautunut hankkimaan tehdaskunnostetun vaihtomoottori, mutta viimeisenä Kotitalli ratkaisuna ajattelin kokeilla liotusta. Eli, kaadoin tulpan rei'istä 0.5dl dieseliä mäntien päälle ja annoin vaikuttaa yön yli. Aamulla tarkastin, niin 2. ja 3.puolella ei ollut dieseliä enää. Laitoin sinne uudet 0.5dl yöksi. Seuraavana päivänä imin ylimääräiset pois mäntien päältä ja valutin öljyt ulos. Laitoin koneeseen liruöljyt 0w-20 ja pesuaineen ja pyöräytin konetta aluksi ilman tulppia ja jotta dieselijämät lensi pois. Sitten käytin konetta puhdistusaineilla ja liruöljyillä 20min ja vaihdoin öljyt ja suodattimen. Noh, auton käyntiääni muuttui pehmeämmäksi ja nyt olen ajanut 5tkm eikä öljyä ole kulunut enää ja öljyn värikin on vielä kirkas. Eli tein itse ja säästin. Tässä on vaarana se, että sieltä liukenee epäpuhtauksia öljykanaviin, mutta tosiaan en olisi kokeillut ellen olisi ollut valmis kalliiseen remonttiin. Nyt se kannatti.