Kirjoitanpa minäkin tänne omaa tarinaani kun menee sopivan läheltä viestiketjun otsikkoa.
Eli tosiaan oma 308 vm. 2016 ja vajaa 100 000km ajettu kadotti öljyt aika mystisesti. Noin vajaa 5000km huollosta (tehty huhtikuun alussa) lähtiessäni elokuussa aamulla töihin auto alkoi herjata vähäistä öljyn määrää. Noh, eihän siinä auttanut kuin noutaa öljypullo autotallista ja avata konepelti. Tarkistin öljyn määrän mittatikusta ja muistaakseni tikku oli silloin lähes kuiva. Lisäsin sen puoli litraa öljyä mitä pullossa jäljellä oli ja varmuuden vuoksi lähdin vaimon autolla töihin. Kotiin päästyäni auto edelleen herjasi vähäistä öljyn määrää, joten lähdinpä sitten ostamaan lisää öljyä. Siitä purkista sitten lisäsin vielä sen puoli litraa ja mielestäni öljyä koneessa olisi pitänyt olla riittävästi, mutta edelleen herjasi vähäistä öljyn määrää. Tällöin ajattelin ja vähän panikoin, että noniin, siellä on sitten imusihti tukossa ja öljyn paineet alhaalla. Ei muuta kuin auto hinurilla merkkihuoltoon ihmeteltäväksi. Siellä sitten olivat tutkineet, että männät on märät ja tulpatkin aika mustat (tulpat vaihdettu huhtikuussa). Lisäksi öljy oli minimissä, mikä minusta oli hyvin outoa, koska olin sitä vajaan litran yhteensä lisännyt. Hihna oli ok joten siihen ja imusihdin tukkoisuuteen ei mikään merkkihuollon mukaan viitannut. Tarjosivat korjaukseksi moottorin vaihtoa. Minä en sitä ihan purematta niellyt ja seuraavana päivänä soittivat, että olivat olleet tehtaalle/maahantuojalle yhteydessä ja kuulemma mahdollisesti osat menisi takuuseen. Pitäisi vaan vielä tehdä virallinen öljynkulutustesti eli ajella uusilla öljyillä noin 1000km ja sitten mitata. Noh, näinpä tehtiin ja minä noudin auton ajoon. Kotona muutaman tunnin parkissa olon jälkeen tarkistin huvikseni öljyt ja mielestäni öljyn taso oli reilusti yli mittatikun maksimin. Ajelin autollani tyytyväisenä ja tarkistelin säännöllisesti tikusta öljyn tasoa ja vajaa 500km ajettuani öljyn taso oli tikun perusteella laskenut maksimiin. Siitä se ei 1000km mennessä enää laskenut ja vein sitten auton huoltoon öljynkulutusmittaukseen. Oli kuulemma syönyt öljyä hieman yli 0,5 litraa tuolla ajosuoritteella. Sanoin, että aika jännä kun tikusta katsottuna öljyn taso on maksimissa. Sanoivat, että 3 litraa olivat laittaneet ja vähän vajaa 2,5 litraa tuli ulos. Mielestäni eivät varsinaisesti tällöin vaihtaneet öljyjä. Nyt olen ajellut noin 700km tuohon päälle ja edelleen öljyn taso on mittatikusta katsottuna maksimissa. Osat menisi kuulemma moottorin vaihdossa takuuseen ja maksettavakseni jäisi vain työ (vajaa 2000e). Eli siinä mielessä olen tyytyväinen, että saisin uuden koneen kohtuullisilla kustannuksilla, mutta kovasti vain ihmettelen tätä öljynkulutusta ja kuinka mittatikun perusteella sitä ei ole enää tapahtunut. Ihmettelen myös, mikä on voinut silloin elokuussa yhtäkkiä hävittää autosta öljyt lähes kokonaan niin, että auto ei aiemmin ollut vaivautunut ilmoittamaan vähäisestä öljyn määrästä kuin vasta siinä vaiheessa kun kone on lähes kuiva.
Tästä viestistä tuli nyt varmaan pienoisromaani mutta tämä koko juttu on kovasti hämmentänyt minua ja halusin jakaa tämän kokemuksen tänne teidänkin ihmeteltäväksi.